ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معیشت مردم برگ برنده انتخابات مجلس دهم

آیا مجلس شورای اسلامی می‌تواند گره از وضعیت نامساعد اقتصاد ایران و معیشت خانوارها باز کند یا طرح شعارهای اقتصادی تنها ابزاری است برای جذب آرا و فراموشی آن در فردای انتخابات؟

نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از هر وعده‌ای، بهبود معیشت مردم را به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی خود برگزیدند. نتایج یک نظرسنجی هم که در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد، بیانگر این است که خواسته اصلی رای‌دهندگان، بهبود وضعیت اقتصادی است. آیا مجلس می‌تواند به این خواسته جامه عمل بپوشاند؟

کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشت اقتصادی دو مطالبه اصلی از مجلس شورای اسلامی عنوان شده است.

بیش از نیمی از جامعه آماری یک نظرسنجی که به روایت رسانه‌های داخلی ایران توسط یک موسسه معتبر انجام شده، «کاهش نرخ بیکاری» را نخستین اقدامی دانسته‌اند که مجلس بعدی باید انجام دهد. همچنین بیش از یک سوم از همین افراد «رسیدگی به مشکلات قشر فقیر» را دومین اولویت مجلس بعدی عنوان کرده‌اند.

براساس نتایج یک نظرسنجی دیگر که توسط برنامه "پایش" در شبکه یک تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، ۶۶ درصد مخاطبان «اشتغال» را شعار و برنامه محوری عنوان کردند که می‌تواند «توجه و آرای بیشتری» را جلب کند و پس از آن هم «یارانه‌های نقدی» دومین انتخاب مخاطبان بود.

آنچه که نتایج این نظرسنجی‌ها و برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس نشان می‌دهد، مرکزیت و محوریت مطالبه‌های اقتصادی است و در مقابل داوطلبان نیز تلاش کردند که با طرح شعار‌ها و وعده‌هایی مرتبط با این خواست‌ها، آرای رای دهندگان را جذب کنند. این‌که کدام یک از دو جریان اصلی همسو و یا منتقد دولت توانسته‌اند در این راه موفق شوند، در روزهای پس از انتخابات مشخص خواهد شد. اما سوال این است که مجلس می‌تواند به این مطالبات پاسخ بدهد؟

اقتصاد ایران بیش از یک دهه است که در شرایط غیرعادی قرار دارد. نرخ تورم دو رقمی، به رغم آمارهایی که دولت در دو سال گذشته از کاهش نرخ رسمی تورم ارائه می‌دهد، افزایش جمعیت بیکار، به‌ویژه بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کوچک‌تر شدن سفره خانوار‌ها و گرفتار شدن اقتصاد در یک رکود بلند مدت در کنار فساد اقتصادی گسترده عیان شده و رونق اقتصاد دلالی شاخصه‌های اقتصاد کنونی ایران هستند.

به روایت گفته‌های مقام‌های دولتی برنامه‌های توسعه نه تنها از شکاف طبقاتی و توسعه نامتوازان نکاسته بلکه به آن شدت بخشیده است. از سوی دیگر آزادسازی قیمت‌ها با عنوان هدفمندی یارانه‌ها نه تنها به بهبود وضعیت معاش خانوار‌ها نیانجامید بلکه افزایش هزینه‌های زندگی و کسری بودجه خانوار را در پی داشت.

بازی با یارانه‌ها

در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی در نقش نهاد تصمیم‌گیر باید براساس مطالبات مردم این وضعیت را بهبود ببخشد. اما در عالم واقعیت، مجلس تنها می‌تواند به لوایح دولت رای بدهد و یا طرح‌هایی را به تصویب برساند که دولت هم توان مالی اجرایی کردن و هم تمایل به اجرای آن‌ها را داشته باشد.

آنچه که مشخص است بررسی لایحه بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه که چشم‌انداز و سیاست‌های کلی پنج سال آینده اقتصاد ایران را مشخص می‌کند، در مجلس فعلی بررسی خواهد شد و براساس این برنامه دولت به دنبال آزادسازی بیشر قیمت‌ها، تحریک رشد اقتصادی و تسهیل قوانین سرمایه‌گذاری است.

این برنامه‌ها هریک می‌توانند تحریک نرخ تورم را به دنبال داشته باشند و از سوی دیگر امنیت اشتغال را کاهش دهند. همچنین تجربه نشان داده است که رویکرد نمایندگان مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته به هنگام تصویب قوانین بودجه، مقطعی و منطقه‌گرایانه است.

از همین‌رو می‌توان انتظار داشت که محل بازی نمایندگان «قانون هدفمندی یارانه» باشد. دولت در قانون بودجه امسال موظف شده است که دست‌کم سی درصد از دریافت‌کنندگان یارانه را که وضعیت مالی بهتری دارند، شناسایی و از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند. قانونی که تا به‌حال دولت در اجرای آن کوتاهی کرده و به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری قصد ندارد که آن را به صورت کامل اجرایی کند.

دولت انتظار دارد که مجلس بعدی همسو و هم‌نظر به همه طرح‌های توسعه‌ای آن رای مثبت دهد تا به گفته رئیس دولت، رونق اقتصادی تحقق یابد و از سوی دیگر منتقدان دولت به‌دنبال آن هستند که راه دولت را در رسیدن به خواسته‌هایش ناهموار کنند و از ناکارآمدی آن در تحقق شعارهای معیشتی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی بهره بگیرند.

این جدال سیاسی آنچه را که به فراموشی می‌سپارد و در انبوه درگیری‌های دولت و مجلس همسو و غیرهمسو گم می‌کند، مطالباتی همچون کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشت خانوار‌ها است که نه در کوتاه مدت و نه بلند مدت پاسخی از مجلس و دولت خواهند گرفت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    باز هم رأی، هر بلایی سر این مردم ایران بیاد حقشون هست واقعا که،

  • naseem

    سفیر ایران در لبنان: ایران به خانواده هر شهید فلسطینی 7 هزار دلار کمک می کند وی گفته است که «تصمیم گرفتیم به هر خانواده شهدای انتفاضه در قدس، مبلغ هفت هزار دلار تقدیم کنیم»!!

  • nader

    وقتی  خیمه شب بازی انتخابات کم بیننده و کساد شدو  موجب وحشت حاکمیت شد٬ با برنامه ریزی طرحی نو در انداختند و سعی کردند مردم را به دو گروه تقسیم کنند. گروهی را ذوب شده در ولایت و گروه دیگر را اصلاح طلب و مخالف گروه اول که وابستگی شدید به ولی فقیه داشتند معرفی کردند و چنین در مهندسی خود وانمود نمودند که دو جبهه در مقابل هم قرار گرفته اند و مردم بی خبر و بی امید که از گروه ولایی ها صدمه دیده بودند، برای نجات خود به طرف مقابل متمایل شدند و به این ترتیب محمد خاتمی رای آورد و این برنامه به انواع مختلف ادامه داشت تا امروز..

  • جهان آرشید

    هزینه پسترها ی تبلیغات انتخابات و کنی که میخواهند به مجلس بروند آیا آنها به فکر این پیر مرد که با این سن و سال در سرمای اسفندماه ساعتها در انتظار کسی است که دلش بسوزد و به او کمکی کند هم هستند ؟ من که تصور نمیکنم