ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا عربستان را برای نقض حقوق بشر در یمن تحریم تسلیحاتی کرد

پارلمان اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که به طرح تحریم تسلیحاتی کشور عربستان سعودی برای حمایت از حقوق انسانی غیرنظامیان درگیر در جنگ یمن بپیوندند.

روز پنج‌شنبه ۶ اسفند، پارلمان اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که به طرح تحریم تسلیحاتی کشور عربستان سعودی برای حمایت از حقوق انسانی غیرنظامیان درگیر در جنگ یمن بپیوندند.

به گزارش رویترز در بروکسل، نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی، از بریتانیا، فرانسه و دیگر دولت‌های اتحادیه اروپا خواستند که از فروش اسلحه به عربستان خودداری کنند. این طرح با توجه حملات نظامی عربستان سعودی در یمن و در اعتراض به کشتار غیرنظامیان در این کشور است.

اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا از این طرح حمایت کرده‌اند. اجرای رأی پارلمان اروپا اما از لحاظ حقوقی برای کشورهای عضو الزامی نیست. قانون‌گذاران امیدوارند که این رأی، همراه با درخواست و حمایت ۷۵۰ هزار شهروندان اروپایی برای اجرایی شدن این طرح، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا را زیر فشار بگذارد که در روابط تجاری-نظامی خود با عربستان سعودی تجدیدنظر کنند.

کشتار غیرنظامیان در یمن

در گفت‌وگوهای پیش از تصویب رسیدن این طرح در بروکسل به طور خاص به ارقام فروش اسلحه از جانب بریتانیا اشاره شد؛ از ماه مارس ۲۰۱۵ تا کنون بریتانیا در جریان جنگ یمن بیش از ۳ میلیارد دلار آمریکایی به عربستان اسلحه فروخته است.

ریچارد استوارت هاویت، نماینده شرق بریتانیا در اتحادیه اروپا که به حزب کارگر این کشور تعلق دارد طرح تحریم عربستان را پیش برده است و می‌گوید پیش از هر چیز این طرح مربوط به نقض حقوق انسانی یمنی‌ها توسط عربستان سعودی است: «نقض حقوق بشر به سطحی رسیده است که اروپا موظف است که اقدامی کند و فروش اسلحه به عربستان سعودی را پایان دهد.»

در جریان جنگ یمن و حمله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که با شبه‌نظامیان شیعه حوثی می‌جنگند، نزدیک به ۶ هزار نفر که بیش از نیمی از آن‌ها غیرنظامی بودند. کشته شده‌اند.

در اتحادیه اروپا، بریتانیا و فرانسه اصلی‌ترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی به عربستان سعودی هستند. در مقام سوم آلمان قرار دارد که در شش ماه اول سال ۲۰۱۵، حدود ۲۰۰ میلیون دلار به این پادشاهی اسلحه و تجهیزات نظامی فروخته است.

عربستان تلافی خواهد کرد؟

آلین اسمیت، یک قانون‌گذار بریتانیایی دیگر در اتحادیه اروپا به فدریکا موگرینی - مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا - نامه نوشته و درخواست کرده است که این تحریم تسلیحاتی اجرایی شود.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا که با این طرح مخالف بودند، پیش از رأی‌گیری هشدار دادند که هرنوع تحریم عربستان ممکن است موجب مقابله‌به‌مثل از سوی این کشور پادشاهی شود.

عربستان در دو هفته گذشته چندین بار نماینده به بروکسل فرستاده و در جلسات متعدد با قانون‌گذاران پارلمان اروپا تلاش کرده که از تصویب این طرح جلوگیری کند. هاویت می‌گوید در گفت‌وگو با نمایندگان عربستان آن‌ها گفته‌اند که کشورشان با اتحادیه اروپا قطع رابطه خواهد کرد: «امیدوارم که این‌ها فقط حرف باشد.» او در ادامه می‌گوید که سریع‌ترین راه برای جلوگیری از تحریم تسلیحاتی، پایان دادن به درگیری‌ها در یمن است.

تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه عربستان در میان دوستان این اتحادیه نیز طرفدار نخواهد داشت. باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان گفت‌وگوهایش با عربستان سعودی برای پیش بردن معامله هسته‌ای با ایران به این کشور قول حمایت نظامی داده است. از این رو، واشنگتن از چنین تحریمی علیه عربستان حمایت نخواهد کرد.

به غیر از کشتار غیرنظامیان، مردم یمن در بدترین شرایط زندگی می‌کنند؛ قحطی و گرسنگی بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تهدید می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون یمنی دچار سو تغذیه بحرانی هستند. شرایط بهداشت و درمان هم خوب نیست. کلینیک‌ها و بیمارستان بارها در حین جنگ مورد حمله قرار گرفته‌اند.

عربستان و ۹ کشور عربی دیگر از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (به‌جز عمان) از ششم فروردین ۹۴ حملات نظامی علیه حوثی‌ها را آغاز کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    پس چرا حکومت اخوندی را که عامل جنگ و تنش در یمن و سوریه و...است کاری ندارند؟!