ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه آتش‌بس سوریه و ادعاهایی مبنی بر موارد نقض آن

گروه اپوزیسیون سوریه که در عربستان مستقر است، ادعا کرد جنگنده‌های روسیه ۲۶ بار مناطق تحت کنترل مخالفان را بمباران کردند. روسیه نیز می‌گوید ترکیه با توپخانه سنگین تل‌ابیض را هدف قرار داد.

سومین روز آتش‌بس در سوریه در حالی آغاز شد که طرف‌های درگیر همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند اما به طور کلی توافق برای توقف تخاصم هنوز بر قرار است.

توافق برای ترک مخاصمه طرف‌های درگیر در سوریه، اولین آتش بس مشروط در چهار سال گذشته است

به گزارش خبرگزاری رویترز، اپوزیسیون سوریه هشدار داد که حملات ارتش سوریه که با حمایت جنگنده‌های روسیه انجام شده، تهدیدی برای ترک تخاصمات فعلی به شمار می‌آید و می‌تواند توافق مقدماتی آمریکا-روسیه و برگزاری گفت‌وگوهای صلح را به خطر بیاندازد.

اپوزیسیون سوریه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت که نقض ترک تخاصم، تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین ادامه آتش‌بس را تضعیف می‌کند و به سقوط پروسه سیاسی تأیید شده توسط سازمان ملل می‌انجامد.

گروه اپوزیسیون سوریه که در ریاض مستقر‌ند اعلام کردند که یکشنبه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند، هواپیماهای جنگی روسیه ۲۶ بار مناطق تحت کنترل مخالفان دولت را بمباران کردند. آن‌ها روسیه را متهم کردند که جنگنده‌های این کشور با به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای به مناطق مسکونی حمله کردند. به ادعای اپوزیسیون سوریه این حملات تلفات پرشمار غیرنظامیان را در پی داشته است.

همزمان یک منبع نظامی سوریه، شنبه ۲۷ فوریه نقض ترک تخاصم از سوی ارتش سوریه را تکذیب کرد. وزارت دفاع روسیه اما در خصوص گزارش‌های مورد ادعای اپوزیسیون اظهارنظری نکرد.

توافق برای ترک مخاصمه طرف‌های درگیر در سوریه، اولین آتش بس مشروط در چهار سال گذشته است. توافقی که اگر چه خشونت‌ها را به طور کامل متوقف نکرده اما «به شدت» آن را محدود ساخته است.

بر اساس توافق غیررسمی دولت بشار اسد و مخالفانش، درگیری‌ها متوقف می‌شود تا به غیرنظامیان کمک‌رسانی شده و گفت‌وگو‌ها برای پایان جنگی که به کشته شدن بیش از ۲۵۰ هزار نفر و آوارگی ۱۱ میلیون نفر ختم شده، آغاز شود.

در همین حال، سرگئی کورالنکو، رئیس مرکز هماهنگی نیروهای روسیه در سوریه گفت که توافق به طور کلی در حال اجرا است. هرچند این مقام ارشد نظامی روسیه از ۹ مورد نقض ترک تخاصم در ۲۴ ساعت گذشته نیز خبر داد.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مرکز هماهنگی نیروهای روسیه در سوریه اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد حملات به مواضع نیروهای کرد در تل ابیض از داخل خاک ترکیه و با استفاده از توپخانه سنگین صورت گرفته بود.

توافق فعلی درباره ترک مخاصمه شامل گروه‌های دولت اسلامی (داعش) و جبهه النصره نمی‌شود

شنبه ۲۷ فوریه/هشت اسفند، در نخستین روز آغاز آتش‌بس در سوریه، گزارش هایی از درگیری‌های شدید میان یگان‌های مدافع خلق (YPG) با پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) در شهر تل‌ابیض در شمال سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه منتشر شد.

شورشیان و گروه ناظران حقوق بشر سوریه که در لندن مستقرند ادعا کرده‌اند که هواپیماهای نظامی دست‌کم شش شهر و روستا در غرب و شمال حلب و یک روستا در مرکز استان حماه را هدف قرار دادند.

همزمان با این تحولات، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن متهم کردن روسیه و دولت سوریه به نقض آتش‌بس، گفت که اگر مشخص شود که دولت سوریه و متحدانش در مورد ترک تخاصم جدی نیستند، «برنامه و نقشه دوم» در کار خواهد بود. او جزئیات بیشتری از این برنامه دوم اعلام نکرد.

توافق فعلی درباره ترک مخاصمه شامل گروه‌های دولت اسلامی (داعش) و جبهه النصره نمی‌شود.

مسکو و دمشق می‌گویند به نبرد با این دو گروه ادامه خواهند داد. مخالفان اما نگرانند که این موضع به عنوان توجیهی برای حملات ضد آن‌ها استفاده شود.

سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN) گفت که این کمیته منتظر است تا ساز و کار بررسی توقف تخاصمات مشخص شود. به خصوص با توجه به این نکته که مشخص نیست که نیروهای متعدد درگیر در کجا قرار دارند.

آتش‌بس سوریه که از روز شنبه ۲۷ فوریه/هشتم اسفند اجرا شده است، توافقی است بر پایه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد. این توافق بر سه پایه دسترسی کمک‌های انسانی، آتش‌بس توافق شده و انتقال قدرت که در اجلاس مونیخ تصویب شد به اجرا درآمده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.