ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت کارفرمایان با افزایش دستمزد‌ها بر اساس محاسبات کارگری

تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۵ با چالش روبه‌رو شده است. کارفرمایان حاضر نیستند دستمزد کارگران را «حتی یک ریال» بیش از نرخ رسمی تورم افزایش دهند.

کارفرمایان در نشست شورای عالی کار ایران با افزایش دستمزد کارگران بر اساس محاسباتی که گروه کارگری تعیین کرده، مخالفت کردند.

عکس- آرشیو

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در مورد این نشست که شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اسفند بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید، گزارش داد که کارفرمایان گفته‌اند حاضر نیستند دستمزد کارگران را «حتی یک ریال» بیش از نرخ رسمی تورم افزایش دهند.

انجمن‌های صنفی کارگران می‌گویند هزینه سبد خانوار کارگری در ایران ماهانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است اما کارفرمایان این رقم را ۶۳۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

در نشست شب گذشته که اعضای اصلی گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت حضور داشتند، تصمیم گرفته شده که در جلسات باقی‌مانده حداقل مزد کارگران برای سال آینده تنها بر اساس نرخ تورم افزایش یابد.

بانک مرکزی ایران می‌گوید نرخ تورم در حال حاضر کمتر از ۱۳ درصد است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفته است که در شرایط کنونی، «بنگاه‌های تولیدی از توان اقتصادی کافی برای افزایش دستمزد‌ها بیش از نرخ تورم برخوردار نیستند.»

نشست بعدی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران قرار است سه‌شنبه هفته آینده ۱۸ اسفند برگزار شود.

احمدرضا معینی، نماینده کارگران در شورای عالی کار روز گذشته به خبرگزاری تسنیم گفته بود که کارگران در شورای عالی کار سه مدافع و شش مخالف دارند.

به‌گفته معینی «در حالی که بیان می‌کنند حقوق زیر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان زیر خط فقر است، کارگران حقوقشان بین ۷۱۲ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان است که از این میزان حقوق هم مالیات هم کم می‌شود یعنی کارگران ما روی خط فلاکت زندگی می‌کنند نه زیر خط فقر.»

حسین جناحی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارگران چادرملو نیز بر این بارو است که «هرچه نمایندگان کارگری در کارگروه مزد تلاش می‌کنند بحث سبد معیشت را به کرسی بنشانند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود چرا که دولت کارفرمایی، مانع اصلی افزایش عادلانه دستمزدهاست.»

به گفته او در حال حاضر اگر حداقل دستمزد بخواهد هزینه‌های سنگین معاش خانوارهای کارگری را تأمین کند، «باید حداقل ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند.»

فعالان کارگری می‌گویند حقوق و دستمزدی که کارگران ایران می‌گیرند یک هفته هم دوام نمی‌آورد و تنها صرف هزینه‌های خوراک، ایاب و ذهاب، ‌ تحصیل و مسکن آن‌ها می‌شود.

بر پایه اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته، هزینه ماهیانه یک خانوار شهری چهار نفره بیش از یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومان بود اما دستمزد کارگران ۶۰۹ هزار تومان تعیین شد. دستمزد کارگران در سال جاری نیز ۷۱۲ هزار تومان است.

افزون بر سطح درآمد پایین کارگران، در موارد زیادی نیز پرداخت دستمزد کارگران یا با تأخیر مواجه می‌شود و یا این‌که کارگران به دلیل قراردادهای موقت از کار اخراج می‌شوند.

جمعیت کارگری در ایران ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    ما برای اسلام و بالاتر از آن برای نظام و از آن بالاتر برای رهبر مسلمین جهان آیت اله العظمی خامنه ای سلام اله (ره آینده) انقلاب کردیم. برای اقتصاد که انقلاب نکردیم. بفرمایش رهبر معظم مسلمین جهان بفکر دشمن باشید، ایشان بصیرت دارد. بفکر افزایش جمعیت باشید. بفکر حزب اله لبنان و غزه و دولت سوریه باشید. بفکر حکومت برادر پوتین و افزایش واردات از چین باشید. بفکر ساختن صحن و ضریح و گنبد و گلدسته طلا در عراق و سوریه و جاهای دیگر باشید. دشمن را فراموش نکنید. افزایش دستمزد و اقتصاد شما را از فکر دشمن غافل میکند. شورای نگهبان دارد این همه زحمت می کشد تا حق الناس یعنی حق شما را پاسداری کند سرداران سپاه دارند این همه از شما در برابر دشمن پاسداری می کنند هرچه پول میگیرند برای شما بهتر است. برادران چینی ما این همه کالا به این کشور صادر کردند ، برادر پوتین این همه از نظام دفاع می کند، شما بجای قدردانی و بجای مرگ بر امریکا گفتن این همه شکایت و گله نکنید که دستمزدتان کم است. تازه این اول کار است. هنوز بازنشسته نشدید. دل به نظام ببندید و شکر گزار رهبر معظم مسلمین جهان باشید همیشه بفکر دشمن باشید و از شورای نگبان و از نظام قدردانی کنید. این همه بنیاد و این همه ثروت امام رضا اینهمه ثروت ستاد فرمان هشت ماده ای امام و اینهمه زحمت مراجع و روحانیت معظم و ائکه جمعه و نمایندگان ولی امر مسلمین جهان که سالانه هزارها میلیارد تومان بودجه مملکت را خرج میکنند برای شما هستند. بسیج برای شما است. ملت فتنه گر ایران باید قدردان نظام مقدس باشد