ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسخه آخوندی برای تحریک بازار مسکن؛ وام ۱۶۰میلیون تومانی

در ادامه سیاست‌های مبتنی بر تحریک تقاضا از سوی دولت، شورای پول و اعتبار با افزایش وام مسکن موافقت کرد. به گواه گزارش‌های رسمی افزایش تسهیلات، قیمت مسکن را افزایش می‌دهد.

شورای پول و اعتبار جمهوری اسلامی ایران با افزایش سقف وام مسکن تا ۱۶۰ میلیون تومان موافقت کرد.

هدف از افزایش سقف تسهیلات بانکی، خانه‌دار شدن زوج‌های جوان اعلام شده اما برنامه اصلی دولت تحریک تقاضا است.

به گزارش خبرگزاری کار جمهوری اسلامی ایران، ایلنا، براساس مصوبه این شورا سقف وام بانکی مسکن در تهران ۱۶۰ میلیون و در شهرهای دیگر به نسبت جمعیت و قیمت مسکن ۸۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان است.

شورای پول و اعتبار اعلام کرد که این تسهیلات به زوج‌های جوان فاقد مسکن و با سود بانکی ۱۸.۵ درصد پرداخت خواهد شد. این شورا همچنین خبر داد که از محل حساب سپرده‌گذاری در بانک مسکن به زوج‌های جوان در استان تهران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها از ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان وام خرید مسکن پرداخت می‌شود.

براساس اعلام شورای پول و اعتبار، این تسهیلات به منظور تحریک بازار مسکن و خانه‌دار شدن زوج‌های جوان است. دولت در دو طرحی که با عنوان «خروج از رکود تورمی» تصویب و اجرایی شد، افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو، کالا و مسکن را به عنوان یکی از راهکارهای خروج از رکود تورمی در پیش گرفت.

براساس این طرح دولت بخشی از اعتبار صندوق توسعه ملی را به منظور تحریک تقاضا به عنوان وام بانکی به بازار پولی کشور تزریق کرد. در نخستین گام اجرای این برنامه که به منظور خروج صنایع خودروسازی ایران از رکود اجرایی شد، دو شرکت اصلی تولید خودرو توانستند ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو را با بهره‌گیری از این وام‌ها به فروش برسانند.

تحریک تقاضا و افزایش قیمت مسکن

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌رغم تداوم رکود اقتصادی در بخش مسکن، قیمت مسکن در ایران ۱۳ درصد افزایش یافته است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که رکود مسکن به ایجاد زنجیره رکود در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک، فولاد و سنگ‌های تزئینی انجامیده است.

راهکار دولت روحانی برای خروج از رکود اقتصادی در دو سال گذشته تحریک تقاضا با تزریق نقدینگی و وام بانکی بوده است. در شرایطی که مدیران اقتصادی دولت از این برنامه دفاع می‌کنند، گروهی از کار‌شناسان اقتصادی نیز بر این باورند که سیاست‌های تحریک تقاضا می‌تواند نرخ تورم را تحریک کند.

یافته‌های یک پژوهش که پیش‌تر از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، نشان می‌دهد که افزایش ۱۰ درصدی وام مسکن حداقل سه درصد قیمت مسکن را افزایش می‌دهد.

حال براساس گفته‌های حسین عبده تبریزی، معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دولت در این برنامه در نظر دارد که ۸.۵ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات بانکی به بازار مسکن تزریق کند و سقف تسهیلات مسکن ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. افزایش ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن می‌تواند به افزایش شش درصدی قیمت مسکن بیانجامد.

همچنین براساس گزارش فصل‌نامه اقتصاد مسکن شش دهک درآمدی اول جامعه ایران از بازپرداخت وام‌های مسکن ناتوان هستند.

مسکن اجتماعی فراموش می‌شود

وزیر راه و شهرسازی دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از این از تدوین طرح مسکن اجتماعی به منظور کاهش هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت خبر داده بود. با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت روحانی، این طرح تا به حال اجرایی نشده است.

مقام‌های دولتی تا به حال توضیحی در باره عدم اجرای این طرح ارائه نکرده‌اند، اما سخنان عباس آخوندی در مقام وزیر مسکن و شهرسازی در مخالفت با آنچه که او به عنوان «نهاد‌ها و سیاست‌های سوسیالیستی در اقتصاد ایران» می‌نامد، می‌تواند بیانگر عدم اراده دولت برای پیگیری طرح مسکن اجتماعی باشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    شما ببینید شرایط این وام چطوره. اولا باید اوراق مشارکت بخرن تا از این وام استفاده کنند که جایگزینی برای خواباندن پول در بانک مسکن است و تا 10 در صد به قیمت وام اضافه می کنه. البته این نرخ ثابت نیست و در بازار کم و زیاد میشه. دوم بازپرداخت پلکانی است یعنی سالانه بر قسط افزوده می شود و بالاخره تا آخر عمر باید قسط بدنمثلا 20 تا 25 سال. ضمن اینکه ساختمان با 10 سال به بالا امکان شمول در این طرح را نداره. مثلا یک ساختمان 500 میلیونی تا سقف 80 میلیون وام میدن در یه مرکز استان که بیشتر به شوخی شبیه است تا تحریک تقلضا. اونی که داره اصلا وام نمیگیره و یک کارمند هم اصلا بهش فکر نمیکنه. بنظرم اصلا تاثیری نداره.

  • Mohammad

    یعنی اگر ویزر مسکن و رییس بانک مرکزی ایران اندازه عمله سواد داشتن دنبال تحریک بازار دلال زده مسکن با تحریک تقاضا نمیرفتن. بیشتر از 100 بار تجربه شده که دادن وام مسکن بالا رفتن قیمت مسکن و بی اثر شدن این وامها رو توی یه مدت کوتاه به همراه داشته و تبعات اجتماعی و اقتصادی اون تا مدتها روی قشر متوسط جامعه سنگینی کرده ولی دریغ از عقل و شعور.