ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امرارمعاش چهل هزار خانوار اهوازی با دست‌فروشی

خوزستان نفت‌خیز، خوزستان فقیر. خوزستان دومین استان برخوردار ایران است، اما به گفته مسئولان دست‌کم ۱۷ منطقه توسعه نیافته و محروم دارد و میانگین نرخ بیکاری در آن ۲۵درصد است.

یک عضو شورای شهر اهواز از امرار معاش چهل هزار خانواردر اهواز با «دست‌فروشی» خبر داد و بیکاری را عامل اصلی افزایش این مسئله دانست.

برخورد ماموران شهرداری و انتظامی با دستفروشان در یک سال گذشته دست‌کم به کشته شدن یا خودکشی سه نفر انجامید.

به گفته یک مقام مسئول چهل هزار خانوار اهوازی از دستفروشی امرار معاش می‌کنند.

به گزارش عصر اهواز، اسکندر زنگنه، عضو شورای شهر اهواز گفت که ۲۰ هزار  دست‌فروش در اهواز شغل دیگری ندارند. این عضو شورای شهر دستفروشی را یک «معضل» دانست که تنها مختص اهواز نیست و گفت: «دستفروشان بخش عمده‌ای از بیکاران هستند و دستفروشی برای آنان تبدیل به یک شغل شده است.»

زنگنه همچنین از برنامه شهرداری اهواز برای جمع‌آوری دستفروشان در این شهر خبر داد و گفت که «دستفروشان حقوق شهروندی را ضایع می‌کنند».

او جمع‌آوری دستفروشان را نیازمند این دانست که دولت مشکل بیکاری را حل کند و گفت: «شهرداری به تنهایی توانایی جمع‌آوری دستفروشان را ندارد و تنها در مقاطعی از سال می‌تواند به عنوان مبارزه با سد معبر وارد عمل شود.»

برخورد ماموران سد معبر شهرداری با دستفروشان در یک‌سال گذشته خودسوزی و مرگ این افراد را به دنبال داشته است. اسفند سال گذشته یونس عساکره در اعتراض به جمع‌آوری وسایلش در مقابل شهرداری خرمشهر خودسوزی کرد. چند روز پیش نیز خبرگزاری‌های ایران از خودسوزی یک دستفروش در تهران خبر دادند. سال گذشته نیز یک دستفروش دیگر در ایستگاه مترو گلبرگ تهران با پریدن به داخل ریل قطار خودکشی کرد.

تابستان سال گذشته نیز علی چراغی یک دستفروش در تهران به دست ماموران مبارزه با سد معبر شهرداری به قتل رسید و شهردار تهران سرانجام به کشته شدن او به دست ماموران شهرداری اعتراف کرد.

خوزستان نفت‌خیز، خوزستان فقیر

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران نرخ بیکاری استان خوزستان در پائیز امسال را ۱۰/۴درصد اعلام کرد اما شکرخدا موسوی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی آذر امسال گفت: «میانگین نرخ بیکاری در استان خوزستان ۲۵ درصد است.»

به گفته موسوی به‌رغم فعالیت پالایشگاه‌ها و کارگاه‌های صنعتی در خوزستان، «بخش زیادی از نیروهای بومی بیکار هستند». او عدم به‌کارگیری نیروهای بومی را یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت که «نرخ بیکاری در ماهشهر ۴۵ درصد است.»

براساس گزارش نهادهای رسمی، خوزستان یکی از پنج استان نخست ایران در تولید سرانه ناخالص داخلی است. اما براساس گزارش شاخص‌های اقتصادی و اجتمای در شمار استان‌های محروم ایران با نرخ بالای بیکاری و کودکان بازمانده از تحصیل قرار دارد.

مرتضی مقتدایی استاندار خوزستان بهمن امسال از شناسایی ۶۰۰ شاخص محرومیت در این استان خبر داد و گفت که دولت ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور رفع محرومیت به خوزستان اختصاص داده است. به گفته این مقام مسئول ۱۷ منطقه استان خوزستان در شمار مناطق محروم و توسعه نیافته قرار دارند.

براساس قانون بودجه و برنامه توسعه پنجم دولت موظف شده است که حداقل پنج درصد از درآمدهای نفتی را به مناطق نفت‌خیز و محروم اختصاص دهد اما به گفته نمایندگان این مناطق در مجلس شورای اسلامی، اعتبار این مصوبه از سوی دولت تامین نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کلو

    وقتیکه یکی از فرماندهان روحانی سپاه میگوید: حفظ سوریه برای ایران از حفظ خوزستان مهمتر است دیگر چه توقعی از سایر مسئولین دولتی و حکومتی میتوان داشت..... مشکل اصلی را باید در سرچشمه ی قدرت در نظام ولایی فقیهان جست.....

  • Farid

    پولها میرود برای حزب اله و اسد و روسیه و حوثی هاو........