ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داود اوغلو در تهران: با ایران اختلاف داریم اما مهم‌تر همکاری است

نخست‌وزیر ترکیه به ایران رفته است تا دو کشور مبادلات تجاری و اقتصادی خود را بیشتر کنند. او در تهران از اختلافات با ایران در مسائل منطقه سخن گفت اما بر روابط دوستانه تاریخی دو کشور بیشتر تأکید کرد.

احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران در تهران به‌رغم اختلافات در مسائل منطقه، بر اهمیت همکاری و روابط صمیمانه دو کشور تأکید کردند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران و احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس مشترک

به‌گزارش شبکه تی‌آر‌تی ترکیه، احمد داود اوغلو برای یک دیدار رسمی از ایران امروز شنبه ۵ مارس / ۱۵ اسفند وارد تهران شد.

در یک مراسم رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران در کاخ سعدآباد از داود اوغلو استقبال کرد.

در این سفر مصطفی علی‌تاش وزیر اقتصاد، بَرات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی، بولنت توفنکوی، وزیر گمرک و تجارت، جودت ییلماز وزیر توسعه، بینالی ییلدیریم، وزیر حمل و نقل، و همچنین عبدالحمید گول و بولنت توران از رهبران حزب حاکم «عدالت و توسعه»، داود اوغلو را همراهی می‌کنند.

در مراسم استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز حضور داشتند.

احمد داود اوغلو اختلافات ترکیه با ایران را پناه نکرد اما بر این نکته تأکید که به‌رغم تفاوت دیدگاه‌ها در برخی مسائل خاص، گسترش چشم‌انداز مشترک برای پایان دادن به خشونت در منطقه از اهمیت برخوردار است.

جهانگیری و داود اوغلو در یک کنفرانس مشترک شرکت کردند.

داود اوغلو گفت: «تحلیل پتانسیل بزرگ در روابط دو جانبه با ایران به ما کمک خواهد کرد تا زمینه‌های مشترک برای جلوگیری از بی‌ثباتی، تهدیدات تروریستی و جنگ برادرکشی که در حال حاضر موضوع منطقه ماست را پیدا کنیم.»

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما اختلافاتی در برخی از مسائل داریم، اما نمی‌توانیم تاریخ و جغرافیای خود را تغییر دهیم. این تاریخ، تاریخ‌ِ یک رابطه همسایگی قدیمی است.»

داود اوغلو همچنین تأکید کرد که همکاری ایران و ترکیه به سود منطقه بوده است.

ایران و ترکیه بر سر مسائل منطقه، به‌ویژه جنگ سوریه اختلافات اساسی دارند. ترکیه با حکومت بشار اسد به‌شدت مخالف است و از شورشیان حمایت می‌کند، در حالی‌که ایران از رژیم سوریه پشتیبانی می‌کند و حتی نیروهای نظامی خود را برای دفاع از حکومت اسد به سوریه فرستاده است. با این حال هر دو کشور در کنفرانس صلح سوریه برای حل بحران این کشور شرکت کرده‌اند.

داود اوغلو گفت: «ما نباید سرنوشت منطقه خود را به بازیگران بیگانه بسپاریم. همه از اهمیت رابطه ترکیه و ایران برای استقرار ثبات پایدار، صلح و رفاه در منطقه آگاه‌اند.»

او افزود: «بار دیگر تکرار می‌کنم ما در این روزهای دشوار با ایران بودیم در روزهای آینده نیز به سود ماست که با هم کار کنیم. هم برای منافع دو کشور و هم برای منطقه.»

اسحاق جهانگیری نیز در کنفرانس مشترک مطبوعاتی ضمن اشاره به این‌که این نخستین سفر داود اوغلو پس از نخست‌وزیری‌اش در ترکیه است، گفت از زمان شکل‌گیری حزب «عدالت و توسعه» در ترکیه، ‌روابط دو کشور از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است.

جهانگیری مسائل منطقه را پیچیده خواند و گفت «گروه‌های تروریستی امنیت و ثبات منطقه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند.»

معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت: «در مذاکرات خصوصی با نخست‌وزیر ترکیه و در نشست مذاکرات مشترک در مورد مسائل دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگوهای مفیدی میان هیأت‌های دو کشور انجام شده است.»

ایران و ترکیه می‌خواهند روابط خود را در زمینه‌های نفت، انرژی، حمل و نقل، گمرک و گردشگری بیشتر کنند. این دو کشور قصد دارند مبادلات تجاری خود را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

به‌گفته اسحاق جهانگیری قرار است ماه آینده کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در ترکیه برگزار شود و تمام موانع برای دستیابی به این هدف‌گذاری شناسایی و برطرف گردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زبان ادم

    بله ار اختلافات گاه ظاهری و جنگ نیابتی، نیلیارددلار تجارت از جمله ترانزیت و گاز و توریست هست. درامد 5 ملیاردی خوشگذرانهای اقاازاده و بچه پولدار . حسابهای بانگی و ذخایر طلا درانتالی چیز ینست که تزرکیه ای به راحیی زاش یگذزند!