ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسیاری از مردان روستای «روشن‌آباد» اعدام شده‌اند

معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان از اعدام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان خبر داد که مورد تهدید قضایی قرار گرفت. اکنون فعالان بلوچ می‌گویند مردان روستای «روشن‌آباد» اعدام شده‌اند.

فعالان بلوچ می‌گویند بسیاری از مردان روستای «روشن‌آباد سرجنگل» در استان سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند.

عکس: آرشیو زمانه

یک منبع که نامی از او برده نشده به سایت «کمپین فعالین بلوچ» گفت که «تقریباً» همه مردان این روستا یا کشته شده‌اند یا اعدام شده‌اند.

علت اغلب این اعدام‌ها، جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

روستای روشن‌آباد در منطقه سرجنگل واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب شهر زاهدان قرار دارد.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان پنجم اسفندماه جاری گفته بود روستایی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که همه مردان آن اعدام شده‌اند اما نام این روستا را اعلام نکرد.

روشن نیست که آیا روستای مورد نظر معاون رئیس‌ جمهوری، روستای «روشن‌آباد» زاهدان است یا نه.

مقامات امنیتی سیستان و بلوچستان از اساس وجود چنین روستایی را در استان تکذیب و دادستانی زاهدان به اتهام «نشر اکاذیب» علیه معاون رئیس جمهوری شکایت کرد. پیش‌تر نمایندگان مجلس هم درباره این سخنان به رئیس جمهوری تذکر داده بودند.

شهیندخت مولاوردی در واکنش به این تهدید قضایی، روز شنبه ۱۵ اسفند گفت که نام این روستا را که همه مردان آن اعدام شده‌اند، در اطلاعیه‌ای فاش خواهد کرد.

او با ابراز نگرانی از «بی‌مسئولیتی جامعه» در قبال بازماندگان خانواده‌های اعدام شده، افزود: «بازماندگان آن‌ها امروز قاچاقچی بالقوه هستند؛ هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تأمین منابع مالی خانواده‌ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمی‌شود.»

آمار اعدام در ایران در سال‌های گذشته مدام روبه افزایش بوده است. ایران پس از چین، دومین تعداد اعدام در جهان را دارد.

قتل و خرید و فروش مواد مخدر از جمله جرایمی است که در قوانین ایران برای آن‌ها مجازات اعدام تعیین شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    خاک بر سر اون مسول استانداری که کلا از وجود این روستا بی خبر بوده. بهر حال بهتره دادگاهی برگذار بشه تا حقیقت بهتر روشن بشود.پیگییریم.