ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد اسلامی بازبینی کتاب‌های «مسأله‌دار» را تأیید کرد

علی جنتی ادعا می‌کند تعداد کتاب‌های مسأله‌دار از دو مورد بیشتر نیست. بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده علاوه بر کتاب‌های مذهبی و ادبی، کتاب‌های علمی هم بازخوانی می‌شوند.

علی جنتی بازخوانی کتاب‌های «مسأله‌دار» را تأیید کرد. وزیر ارشاد اسلامی اما می‌گوید تعداد این کتاب‌ها از دو عنوان بیشتر نیست.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی

بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، وزارت ارشاد اسلامی برخی کتاب‌های علمی مجوزدار درباره تاریخ تکامل و منشأ حیات، بسیاری از کتاب‌های روانشناسی مثبت، عرفان‌های جایگزین و همچنین کتاب‌هایی درباره مسیحیت و حتی یوگا را مورد بازبینی قرار داده است.

در روزهای گذشته با رونق گرفتن بیش و کم بازار کتاب در ایران، برخی خبرگزاری‌های منتقد دولت حسن روحانی از بعضی کتاب‌هایی که با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده‌اند انتقاد کرده‌اند و ادعا کرده‌اند که این کتاب‌ها مروج «اباحه‌گرایی» و «فحشا» هستند. برای مثال می‌توان به رمان «ساقه بامبو» نوشته سعود السنعوسی (به ترجمه مریم اکسیری) اشاره کرد و «بازار خوبان» نوشته آرش صادقی بیگی و همچنین منتخبی از شعرهای شاد فاطمه اختصاری.

از میان کتاب‌های علمی هم می‌توان به «منشأ عالم، حیات، زبان و انسان» اشاره کرد که نخستین بار در سال ۱۳۸۶ منتشر شد و تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «چند مورد کتاب این‌چنینی بوده که من خودم دیده‌ام و شاید از زیردست ممیزان ما رد شده باشد. دستور جمع‌آوری این چند مورد داده شده و اجازه داده نشده که این آثار به طور کامل در سطح جامعه منتشر شوند. اما تأکید می‌کنم که تعداد این کتاب‌ها بیشتر از دو مورد نبوده است.»

در همان حال حجت‌الاسلام محمد علی مهدوی‌راد، رئیس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب کودک، نوجوان و بزرگسال می‌گوید اگر آنچه که [منتقدان] می‌گویند از سر تأمل و دقت باشد، مطمئناً ارشاد به آن توجه خواهد داشت و اگر خطایی رخ داده باشد، ارشاد آمادگی تصحیح آن را دارد.»

این مقام مسئول به عنوان نمونه به کتابی اشاره می‌کند که مورد انتقاد یک مرجع شیعه قرار گرفته و ارشاد اسلامی پاییز سال جاری آن را جمع‌آوری و خمیر کرده است.

پیش از این تاریخ هم کتاب‌هایی درباره زندگی فاطمه، دختر پیامبر اسلام مورد انتقاد آیت‌الله حسین وحید خراسانی و آیت‌الله حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید شیعه در قم قرار گرفته بود. این کتاب‌ها نیز جمع‌آوری و خمیر شدند.

عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی می‌گوید مجوز کتاب‌ها بر اساس آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده و اگر اکنون انبوهی از این کتاب‌ها توسط ممیزان و بررسان ارشاد بازخوانی می‌شود برای پاسخگویی به منتقدان است.

او درباره ضرورت پاسخگویی وزارت ارشاد اسلامی به منتقدان داخلی گفت: «اگر بخواهیم [از مجوز به کتابی] دفاع کنیم، باید اثر را بررسی مجدد کنیم و ببینیم که اثر قابل دفاع هست یا خیر.»

برخی ناشران می‌گویند تیراژ کتاب در ایران به زودی دو رقمی می‌شود. وزارت ارشاد اسلامی هم پاسخ می‌دهد که حتی اگر کتابی در یک نسخه منتشر شود، به مجوز نیاز دارد.

نشر نگاه پیش‌بینی کرده که افت سرانه کتابخوانی در سال ۱۳۹۵ شیب بیشتری بگیرد و بحران کتاب همچنان ژرف‌تر شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    گل پسر آیت الله جنتی! ارشاد اسلامی! کاملا در حد و لیاقت رای دهندگان گرامی