ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تیراژ کتاب‌ در ایران به کمتر از ۴۰۰ نسخه رسیده است»

علی باباچاهی، شاعر ایرانی می‌گوید تیراژ کتاب‌های رمان، شعر، فلسفه و آثار تحقیقی و پژوهشی در ایران به کمتر از ۴۰۰ نسخه و در برخی موارد کمتر از این رسیده است.

علی باباچاهی، شاعر ایرانی می‌گوید تیراژ کتاب‌های رمان، شعر، فلسفه و آثار تحقیقی و پژوهشی در ایران به کمتر از ۴۰۰ نسخه و در برخی موارد کمتر از این رسیده است.

یک زمانی همه به خودمان می‌آئیم که هیچ چیزی برای عرضه کردن باقی نمانده است.

باباچاهی روز دوشنبه ۱۷ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که وضعیت کتاب در ایران «واقعاً اسفناک» است.

او در توصیف این وضعیت می‌گوید: «قولی است که جملگی بر آنند، وضع به همین نحوی است که می‌گویم و از ناشران هم این را شنیده‌ام.»

در ایران تیراژ کتاب نسبت به جمعیت آن نیز پایین است. تیراژ کتاب از سه هزار جلد در دهه‌های ۵۰ و حتی ۶۰ هجری شمسی به کمتر از ۵۰۰ عدد در سال‌های اخیر رسیده است. چندی پیش نیز رسانه‌های ایران از انتشار کتابی خبر دادند که تیراژ آن تنها ۲۰ جلد بوده است.

علی باباچاهی همچنین درباره وضعیت سانسور در ایران نیز گفت: «ممیز‌ها منصف‌تر از گذشته رفتار کرده و با عینک شفاف‌تری به آثاری که به دستشان رسیده است، نگاه می‌کنند. اگر درباره خودم بخواهم بگویم که آیا تغییری در نحوه ممیزی و دریافت مجوز حس کرده‌ام در پاسخ باید بگویم بله.»

این شاعر در حالی می‌گوید وضعیت سانسور «تغییر» کرده که شمار عمده‌ای از نویسندگان چنین باوری ندارند. رضا خندان، نویسنده در این‌باره گفته که وضعیت سانسور در دولت حسن روحانی در مقایسه با گذشته تغییر نکرده است.

کانون نویسندگان ایران نیز می‌گوید که در ایران «سانسور همچنان اعمال می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    دیگر در ھیچ جای دنیا تیتراژ کتاب نشانہ رشد فکری و شعور مردم نیست و و ..۔؟؟؟ واقعا کہ درست گفتند این دوست کہ ایرانی ھا ھمہ چیز را میدانند ! البتہ بہ تعنہ ،از این دوست سوال داشتم اگر از تمام دنیا خبر دار ھستند خواھش دارم یک سر بہ کتاب فروش ھای المان تشریف بیاورند و سری بزنند ،کہ از بازار روزھای ایران و بوتیک ھای انچنانی ھم شلوغ تر ھست،

  • شهروند درجه سه

    همین مقدار هم بیشتر کتابهای آخوندی و مداحی است !

  • reza

    دیگر در هیچ جای دنیا تیتراژ کتاب نشاندهنده رشد فکری و شعور مردم آن جامعه نیست و کلا رسانه های مجازی یکی از عامل های بی علاقعگی مردم به خواندن کتاب شده است.در ایران حتی اگر کتاب را هم مجانی توزیع کنند مردم علاقه ای به خواندن ندارند.ایرانی ها همه چیز را می دانند و نیاز به کتاب ندارند.