ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس «طرح دو دوازدهم بودجه» را بررسی می‌کند

دولت روحانی دو ماه نخست سال آینده را باید با تنخواه سپری کند. به‌رغم خودداری دولت از ارائه لایحه چند دوازدهم، مجلس طرح بودجه دو دوازدهم را هفته آینده تصویب می‌کند.

تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و پس از آن خودداری از ارائه لایحه چند دوازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که طرح دو دوازدهم بودجه ۹۵ را به مجلس ببرند.

دولت حسن روحانی هرچه که سال گذشته و پیش از آن برای ارائه زود‌تر لایحه بودجه و متمم بودجه اصرار داشت، امسال با نزدیک به دو ماه تاخیر لایحه بودجه را به مجلس برد. نمایندگان مجلس‌‌ همان وقت اعلام کردند که به دلیل تاخیر دولت و انتخابات مجلس شورای اسلامی، امکان رسیدگی به لایحه بودجه وجود ندارد.

مجلس از دولت خواست که همراه لایحه بودجه یکساله، یک لایحه چند دوازدهم هم به مجلس بفرستد. اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به این اظهارات، ارائه لایحه چند دوازدهم را غیرضروری دانست و گفت که مجلس اگر بخواهد زمان کافی را برای رسیدگی و تصویب لایحه بودجه دارد.

حال به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، «۶۰ نماینده مجلس طرح بودجه چند دوازدهم را به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند». محمدرضا ‌پور‌ابراهیمی در گفت‌و‌گو با شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران «تاخیر بیش از حد دولت در ارائه لایحه چند دوازدهم» را دلیل این اقدام مجلس دانست و گفت که «براساس این طرح دو فوریتی برای دو ماه نخست سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان تنخواه در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.»

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به خبرگزاری فارس گفت که براساس این طرح به دولت اجازه داده می‌شود که قانون بودجه سال ۹۴ را در دو ماه نخست سال آینده اجرا کند.

همچنین خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا صبح سه شنبه ۱۸ اسفند گزارش کرد که احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس در باره عدم ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه از سوی دولت اخطار داد. توکلی ایستادگی دولت در برابر لایحه چند دوازدهم را «از مشروطه تا به حال بی‌سابقه» دانست و گفت: «اینکه مجلس بخواهد طرح ارائه دهد قابل قبول نیست.»

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم صبح امروز در واکنش به ارائه طرح بودجه دو دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس، ارائه لایحه چند دوازدهم از سوی دولت را قابل حل دانست و گفت: «اگر مطمئن شویم تصویب بودجه تا پایان سال امکان‌پذیر نیست و حتی اگر مجلس هم طرح دو دوازدهمی بدهد، دولت مخالفتی نخواهد کرد و ما دفاع می‌کنیم».

سخنگوی دولت پیش از این مصلحت ملی و همزمانی تدوین لایحه بودجه با برنامه ششم توسعه را دلیل تاخیر در ارائه لایحه دانسته و گفته بود که مجلس زمان کافی برای رسیدگی به لایحه بودجه را دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    بودجه از مصادیقی است که لایحه ان باید توسط دولت ارائه گرد د زیرا منابع مالی ان باید پیشاپیش تامین شده باشد و در صورتیکه طرح دو فوریتی ان تصویب شود با مخالفت شورای نگهبان روبرو خواهد شد . هم سخنگوی کمسیون تلفیق و هم سخنگوی دولت باین مهم توجه نکرده اند . گو اینکه دولت هم بدون بودجه مصوبه حتی یکروز هم نمیتواندکار کند و مسلما از دو دوازدهم استفاده خواهند کرد.