ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سرخِ سفید» سومین رمان مهدی‌یزدانی‌خرم منتشر شد

«سرخِ سفید» سومین رمان مهدی یزدانی‌خرم یک رمان تاریخی پست‌مدرن است. نویسنده که خود ورزشکار رشته‌های رزمی‌ست، در این اثر تجربه شخصی را با روایت تاریخی درهم‌می‌آمیزد.

«سرخِ سفید» سومین رمان مهدی یزدانی‌خرم، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار مطرح ایرانی یک رمان تاریخی پست‌مدرن است. نویسنده که خود ورزشکار رشته‌های رزمی‌ست، در این اثر تجربه شخصی یک ورزشکار را با روایت تاریخی درهم‌می‌آمیزد.

نشرِ چشمه، ناشرِ «سرخِ سفید» دوشنبه‌ ۲۴ اسفند به شکل رسمی از این رمان رونمایی می‌کند.

«سرخ و سفید» که پیش از این «خون» نام داشت اثری‌ست در ۲۷۰ صفحه.

داستان از یک باشگاه ورزشی در خیابان شانزده آذر آغاز می‌شود و به یک روز برفی در دی‌ماهِ سال ۱۳۵۸ می‌رود. رمان روایتی‌ست از درهم تنیدگی تاریخ و شخصیت‌های مختلف. در این رمان شخصیت‌هایی مانند پیکر بی‌جان امیر عباس هویدا، استالین، بازیکنِ تیم تاجِ سابق، یک کشیش یونانی، استخوان‌های رضا خان حضور دارند و در داستان همراه با انبوهی دیگر از درگذشتگان تاریخ معاصر ایران نقش‌آفرینی می‌کنند.

شخصیت اصلی و مهم‌ترین روایتگر داستان یک ورزشکار رزمی‌کار است که برای گرفتنِ کمربند مشکی باید پانزده مبارزه بکند که هر یک از این مبارزه‌ها منشأ داستان‌هایی می‌شوند.

مهدی‌یزدانی‌خرم

مهدی‌یزدانی‌خرم پیش از این رمان «من منچستریونایتد را دوست دارم» را در سالِ ۱۳۹۱ منتشر کرده بود. این رمان به زودی جزو پرفروش‌های نشر چشمه قرار گرفت.

یزدانی‌خرم در رمان پیشین‌اش هم در صدد بازآفرینی تاریخ ایران به شکل روایتی درونی است. «منجستر یونایتد را دوست دارم» از سال ۱۳۸۳ آغاز می‌شود: یک دانشجوی رشته تاریخ در خیابان انقلاب سرگردان است. سرگردانی او سکوی پرتابی می‌شود به سال‌های دهه‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰.

نویسنده در این آثار مبنا را بر این نمی‌گذارد که انسان، «تاریخساز» است. همه شخصیت‌ها با هم برابرند. از نخست‌وزیر ملی تا یک پیرزن ویلچرنشین.

این رمان دو جایزه‌ ادبی «هفت اقلیم» و «بوشهر» را به دست آورد و نامزد جوایزِ «مهرگان» و «رمان متفاوت» هم بود.

اولین رمان مهدی یزدانی‌خرم را انتشاراتِ ققنوس با نامِ «به گزارش اداره‌ی هوا‌شناسی فردا این خورشید لعنتی» در سالِ ۱۳۸۵ منتشر کرد و برنده‌ بهترین رمان متفاوت سال شد. این رمان بعد از اتمام چاپ نخستش ممنوع‌ از انتشار شد.

«سرخِ سفید» با قیمت ۲۲۰۰۰ تومان روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار می‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م

    «این رمان به زودی جزو پرفروش‌های نشر چشمه قرار گرفت.»؟!