ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم کوتاه یونیسف علیه ازدواج کودکان: عروسی قصه نیست

ازدواج کودکان هر سال زندگی حدود ۱۵میلیون دختر بچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در فیلمی که یونیسف تولید کرده، دختربچه‌ای در حال آماده شدن برای مراسم عروسی، دست در دست همسر بزرگسالش نشان داده می‌شود. یونیسف می‌خواهد با این فیلم توجه‌ها را به حقیت ازدواج کودکان جلب کند؛ اتفاقی که هر سال زندگی حدود ۱۵ میلیون دختربچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این فیلم کوتاه چهزه دختربچه در صحنه‌های اول نشان داده نمی‌شود و ما تنها او را از پشت می‌بینیم یا بخش‌هایی از صورت او را می‌بینیم. به نظر می‌رسد که او یک عروس معمولی است اما کفش‌های بچه‌گانه، دفتر نقاشی و یک عروسک خرسی، قبل از اینکه شوهر ۳۵ ساله تور را از روی صورتش بر دارد، ما را با واقعیت روبه رو می‌کند.

ازدواج زیر ۱۸ سال باعث تجربه بیشتر خشونت خانگی، ابتلا به اچ آی وی و مرگ بر اثر زایمان می‌شود

ازدواج کودکان یک اتفاق شاد و هیجان انگیز نیست. دختربچه‌ها با ازدواج قبل از اینکه از نظر جسمی و روحی به بلوغ برسند، از تحصیل محروم می‌شوند. آنها در معرض انواع آسیب‌های روحی و جسمی ناشی از ازدواج قرار می گیرند. سقط جنین، آسیب دستگاه تناسلی و افسردگی تنها بخشی از این آسیب‌هاست. بارداری کودکان در موارد زیادی به مرگ مادر و کودک می‌انجامد. ازدواج زیر ۱۸ سال باعث تجربه بیشتر خشونت خانگی، ابتلا به اچ آی وی هم می‌شود.

سازندگان این فیلم که «یک عروسی مثل کتاب قصه‌ها» نام دارد آن را در  قصری در شهر ساری در جنوب انگلستان فیلمبرداری کرده‌اند تا نشان دهند که ازدواج کودکان به کشورها و فرهنگ‌های خاصی مربوط نیست و می‌تواند در هر جای دنیا اتفاق بیفتد.

یک سخنگوی یونیسف گفته: «امیدواریم با نشان دادن یک دختربچه غربی و یک فضای غربی، گفت‌وگو درباره ازدواج کودکان و حقوق دختربچه‌ها فراگیر شود. این ویدئو بسیار غم‌انگیز است. همین امروز در دنیای واقعی ۴۱ هزار دختربچه زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند.»

آنتونی لیک مدیر یونیسف می‌گوید: «دنیا آگاه شده که ازدواج کودکان زندگی کودکان، فرزندان آینده آنها و جامعه شان را نابود می‌کند. این موضوع بسیار حساتی است چون تا سال ۲-۳۰ تعداد بچه‌هایی که در کودکی ازدواج کرده‌اند به یکی ملیارد نفر خواهد رسید. این یعنی یک میلیارد زندگی تباه شده؛ یک میلیارد آینده از بین رفته.»

ازدواج کودکان به خصوص دختربچه‌ها در ایران هم رواج دارد، آمارهای سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ نزدیک به ۴۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

به گفته مرکز آمار ایران، سیستان و بلوچستان، بیشترین زنان ازدواج کرده زیر ۱۵ سال را دارد.

شهیندخت مولاوردی دوشنبه ۱۰ اسفندماه گفته بود که قرار است ۱۵ اسفند ماه با وزیر دادگستری با این هدف تفاهمنامه‌ای امضاء شود. مولاوردی گفته بود که از وزارت دادگستری درخواست شده که گزارشی درباره ازدواج‌های زودهنگام و زیر سن قانونی دختران به معاونت امور زنان و خانواده ارایه دهد.

او گفت این موضوع به مرجع ملی حقوق کودک برای بررسی و پیگیری فرستاده خواهد شد.

شهیندخت مولاوردی پیش از این از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.