ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاراپووا، ستاره‌ای که ایمیل‌هایش را نمی‌خواند

ماریا شاراپووا، ستاره ای که آزمایش دوپینگش مثبت شده، می‌گوید ایمیلی را که درباره ممنوعیت داروهای جدید به او رسیده نخوانده اما اینکه پنج بار به او نامه هشدار فرستاده شده درست نیست.

یک اشتباه زندگی حرفه‌ای ماریا شاراپووا را زیر و رو کرد. ستاره دنیای تینس، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تست دوپینگش در مسابقات اوپن استرالیا مثبت شده است. در آزمایش او ماده ملدنیوم پیدا کرده بودند؛ دارویی که تنها از ماه ژانویه ممنوع شده بود اما ماریا، لینکی را که آژانس مبارزه با دوپینک برایش فرستاده بود باز نکرده بود. دارویی که ۱۰ سال به تجویز پزشک مصرف کرده بود، شد دلیل فرو ریختن آینده‌ای که هنوز می‌توانست ادامه داشته باشد.

او در پستی که روز جمعه ۱۱ مارس در فیس بوک خود گذاشته نوشته است که گزارش‌هایی که می‌گویند به او پنج مرتبه درباره مصرف این دارو هشدار داده شده نادرست است. به گفته او، آنچه که به عنوان مکاتبه و ارتباط با او در رابطه با ممنوعیت دارو نوشته شده در واقع نوشته‌هایی مبهم در سایت‌های مختلف بوده که او توجهی به آنها نداشته اما بی‌توجهی به ایمیل ۲۲ دسامبر را تایید می‌کند.

ماریا نوشته نامه دیگری به تاریخ ۱۸ دسامبر دریافت کرده با عنوان «اخبار بازیکنان» که هشداری در این زمینه در انتهای آن ایمیل مخفی شده بود: «برای خواندن این هشدار باید ایمیلی را با عنوان غیرمرتبط باز می‌کردی، روی لینکی در آخر متن کلیک می‌کردی، نام کاربری و پسورد وارد می‌کردی و چندین کلیک می‌کردی تا به آن هشدار می‌رسیدی.»

او همچنین درباره متن دیگری توضیح داده که چند هزار کلمه‌ای و دارای کلمات تحصصی بوده: «آیا من باید تمام آن را مطالعه می‌کردم؟ بله، عذری در کار نیست اما اینکه گفته شود پنج بار به من هشدار داده شده درست نیست.»

او همچنین درباره اینکه چه میزان از این دارو را مصرف می‌کرده هم توضیحاتی نوشته است: «من این دارو را هر روز مصرف نمی‌کردم آن طوری مصرف می‌کردم که پزشکم تجویز کرده بود.»

شاراپووا، قهرمان ۲۸ ساله ۵ گرند‌اسلم حالا باید منتظر عواقب این اتفاق غیرمنتظره باشد. او احتمالا چهار سال از حضور در رقابت‌های جهانی محروم می‌شود. شرکت نایک، اسپانسر شاراپووا هم اعلام کرده که همکاری‌اش را با او قطع خواهد کرد اما آنچه که زندگی او را برجسته می‌کند، تنها قهرمانی‌های پیاپی او در ورزش تنیس نیست. او مسیری یگانه را طی کرده تا به این جایگاه رسیده؛ مسیری که خانواده‌اش برای او هموار کرده‌اند.

آنها اهل چرنوبیل بودند؛ پدر و مادر ماریا از ترس عوارض فاجعه چرنوبیل، زندگی‌شان را در بلاروس رها کردند و به سیبری رفتند. همان جا بود که ماریا به دنیا آمد. در چهار سالگی، الکساندر کافلینکوف پدر تنیس‌باز مشهور روس یوگنی به ماری یک راکت تنیس داد. ماریای کوچک دیوار را همبازی خود کرد و آنقدر شیفته این بازی شد  که پدرش تصمیم گرفت اسمش را در کلاس تنیس بنویسد.

در پنج سالگی وقتی در تورنمنتی در مسکو  زیر نظر مارتینا ناوراتیلووا، یکی از تنیس‌بازهای مشهور زن جهان شرکت کرد. ناوراتیلووا استعداد ویژه او را کشف کرد و به پدرش گفت که او را به آمریکا ببرد. آکادمی نیک بالتیری یکی از معروف‌ترین مدرسه‌های تنیس جهان است که مونیکا سلز، آنا کورنیکووا، بوریس بکر و آندره آغاسی آنجا آموزش دیده بودند.

شنیدن این حرف از زبان یک تنیس باز مشهور و بزرگ یوری را تکان داد. ۷۰۰ دلار از پدربزرگ ماریا فرض گرفت و راهی آمریکا شد. مادرش نتونست ویزای آمریکا بگیرد. ماریا و پدرش در حالی به آمریکا رسیدند که هیچ کدام انگلیسی بلد نبودند. پدرش در رستوران‌ها کار می‌کرد و ظزف می‌شست تا خرج زندگی‌شان را در بیاورد، همزمان در پارک‌ها با ماریا تمرین تنیس می‌کرد. یک سال بعد ماری بورس آکادمی بولتیری را گرفت.

چهره و استعداد او خیلی زود مورد توجه اسپانسرها قرار گرفت. در ژوئن ۱۹۹۷ و در ۱۱ سالگی اولین قرارداد تجاری زندگی‌اش را با نایک بست. او برای اولین‌بار در آوریل ۲۰۰۱ در یک تورنمنت حرفه‌ای بازی کرد و یک سال بعد، اولین حضورش در تورنمنت‌های اتحادیه تنیس حرفه ای زنان را تجربه کرد. در سال ۲۰۰۲ شاراپووا جوان‌ترین تنیس‌باز تاریخ بود که به فینال مسابقات جوانان اوپن استرالیا رفت.

حالا مشخص نیست که سرنوشت حرفه‌ای این قهرمان زن تنیس چطور تغییر کند. از نظر اقتصادی حالا او میلیون‌ها دلار ضرر کرده و شرکت‌های اسپانسر همکاری‌شان را باو قطع کرده‌اند. اما خود او امیدوار است که باز هم بتواند به بازی‌ها بگردد: «در نهایت مهم نیست، مهم این است که طرفدارانم واقعیت را بدانند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ا.روانمهر

    معلوم نیست که خوانندگان شما چگونه  چنین خسارت مالی کلانی را به شخصی که از طریق تنیس و  فعالیت  تبلیغاتی برای  شرکت خوشنام  نایک  میلیونر شده است ,تاب خواهند ٱورد , ٱ ن هم در اثر دوپینگ و فراموش کاری در خواندن     ای میل هایش. به این  می گویند کارنامه فقر..