ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لب تیغ قصاص؛ تلاش برای نجات دو محیط‌بان

از مجموع ۹ محیط‌بان محکوم به اعدام تاکنون هفت محیط‌بان آزاد شدند. در یک دهه گذشته، ۲۰ تن در درگیری میان محیط‌بانان و شکارچیان کشته شدند.

یک مقام ارشد سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد از مجموع ۹ محیط‌بان که با محکومیت اعدام مواجه بودند، تاکنون هفت محیط‌بان آزاد شدند.

درگیری میان محیط‌بانان و شکارچیان در ایران‌، در دهه گذشته ۲۰ کشته به جا گذاشته است
درگیری میان محیط‌بانان و شکارچیان در ایران‌، در دهه گذشته ۲۰ کشته به جا گذاشته است

محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظ محیط زیست اظهار امیدواری کرد که با توسل به کمک‌های مردمی انجام شده، دو محیط‌بان دیگر نیز آزاد شوند. یکی از این محیط‌بان اهل خوزستان و دیگری اهل کرمان است.

او درباره محیط‌بان خوزستانی گفت: « در حال تلاش هستیم تا با کمک شخصیت‌های مهم کشور خانواده مقتول را راضی کنیم تا به آزادی این محیط‌بان نیز رضایت دهند.»

هر دو محیط‌بان  محکوم به اعدام درحین انجام وظیفه مرتکب قتل شدند. طرفداران محیط زیست امیدوارند که قوه قضائیه این قبیل قتل‌ها را که در زمان انجام وظیفه صورت می‌گیرد را قتل غیر عمد به شمار آورد.

درگیری میان محیط‌بانان و شکارچیان در ایران‌، در دهه گذشته ۲۰ کشته به جا گذاشته است. بر اساس قانون، محیط‌بان  ابتدا باید اعلام «ایست» کند، سپس تیر هوایی شلیک کند و در صورت بی‌اثر بودن این اقدامات، حق تیراندازی به سمت کمر به پایین متخلف را دارد.

بر همین اساس محیط‌بان  تنها زمانی می‌توانند از اسلحه خود به طور مستقیم استفاده کنند که مورد هجوم و در خطر مرگ قرار گرفته باشند و از تیراندازی مستقیم به سمت طرف مقابل منع شده‌اند.

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظ محیط زیست همچنین افزود: یکی از اقدامات مهم که باید توسط مردم صورت بگیرد، مشارکت جمعی مردم برای آزادی محیط‌بانان در بند است.

گنجه، پشتیبان زیست‌بوم ایران

به گفته درویش، در این زمینه صندوقی با نام گنجه که پشتیبان زیست‌بوم ایران است ایجاد شده و تاکنون مردم بیش یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در کمتر از دو ماه به آن کمک کرده‌اند و این نشان‌دهنده توجه مردم به این مسائل است.

هفته گذشته نیز، اسدالله تقی‌زاده یکی از محیط‌بانان ارتفاعات «دنا» که به قصاص محکوم شده بود، پس از تحمل هفت سال زندان آزاد شد.

اسدالله تقی‌زاده روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه، یک روز پس از رضایت خانواده مجتبی رضایی، شکارچی‌ای که هفت سال پیش با گلوله تقی‌زاده کشته شده بود، آزاد شد.

همچنین در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند بیش از ٧٠ هنرمند ایرانی در حمایت از دو محیط‌بان  محکوم به قصاص، اقدام به برگزاری نمایشگاه گروهی و فروش آثار خود کردند.

این نمایشگاه به پیشنهاد انجمن پایشگران محیط‌ زیست و با تلاش گالری گلستان برپا شد و در آن آثاری از مریم زندی، طه بهبهانی، ‌سیمین اکرامی، ‌بهرام دبیری، ‌ابراهیم حقیقی، ‌کامبیز درم‌بخش، پرویز کلانتری، ‌رضا مافی، ‌صادق تبریزی، ‌محمود جوادی‌پور، پروانه اعتمادی و محمد احصایی به‌نمایش گذاشته شد.

احتمالاً مبلغ قابل توجهی از یک میلیارد و چهارصدمیلیون تومان کمک مردمی به صندوق گنجینه زیست بوم ایران از این طریق حاصل شده است.

در همین زمینه:

آموزش کاربرد اسلحه به هزار محیط بان

«کمبود ۱۰ هزار محیط بان در ایران»

محیط ‌بان محکوم به قصاص آزاد شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.