ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های مثبت به خروج نیروهای روسیه از سوریه

سازمان ملل و کشورهای مختلف، از جمله ایران خروج نیروهای روسیه از سوریه را مثبت ارزیابی کرده‌اند. اپوزیسیون سوریه با احتیاط با این اقدام روسیه برخورد کرده است.

در پی دستور ولادیمیر پوتین به خروج بخش بزرگی از نیروهای نظامی روسیه از خاک سوریه، ایران و بازیگران اصلی صحنه واکنش‌های مثبتی نشان داده‌اند. اپوزیسیون سوریه نیز ضمن استقبال خواهان «عمل» روسیه شده است.

رئیس جمهوری روسیه عصر دوشنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند دستور خروج بخش بزرگی از نظامیان کشورش از سوریه را صادر کرد. قرار است بازگشت تدریجی سربازان روس از امروز سه‌شنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند آغاز شود. این تصمیم پس از ملاقات پوتین با وزیران خارجه و دفاع روسیه اعلام شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در استرالیا به‌سر می‌برد اقدام روسیه را نشانه مثبتی برای آتش‌بس در سوریه دانست و گفت: «اعلام روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها نیاز فوری و قریب‌الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش‌بس نمی‌بینند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر لزوم ادامه مقابله با داعش و دیگر «گروه‌های تروریستی» در منطقه تأکید کرد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه را مثبت خواند. هر ۱۵ عضو این شورا در نیویورک از تصمیم پوتین استقبال کردند.

به‌گفته کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین از گام بعدی در پیشبرد آتش‌بس و رسیدگی بهتر به مردم سوریه سخن گفت. او همچنین به پوتین گفت که ادامه عملیات‌ نظامی از سوی نیروهای دولتی سوریه تلاش‌ها برای کاهش خشونت را ناکام می‌سازد. در این تماس تلفنی هر دو کشور حمایت خود از مذاکرات صلح سوریه زیر نظر سازمان ملل را اعلام کردند.

فرانک ـ والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز از تصمیم پوتین استقبال کرد و گفت خروج نیروهای نظامی روسیه می‌تواند فشار بر بشار اسد در قدرت را افزایش دهد و مذاکره برای یک تغییر سیاسی در سوریه را دستور کار قرار دهد.

اپوزیسیون سوریه با احتیاط با این اقدام روسیه روبه‌رو شده است. سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی اپوزیسیون در مذاکرات صلح ژنو گفته است نیروهای زمینی روسیه در خاک سوریه نقش اساسی نداشتند اما اگر حملات هوایی روسیه متوقف شوند شرایط در سوریه تغییر خواهد کرد.

جورج صبرا، رئیس شورای ملی سوریه و عضو کمیته عالی اپوزیسیون در مذاکرات صلح از «تأثیر مثبت» تصمیم روسیه بر مخالفان و روند مذاکرات سخن گفت و افزود: «این تصمیم روسیه دولت بشار اسد را مجبور خواهد کرد پس از گذشت پنج سال از جنگ وحشیانه علیه مردم سوریه، با عقلانیت و واقع‌بینی رفتار کنند.»

او گفت: «به نظر می‌رسد روس‌ها درک کرده‌اند که دولت اسد دوامی ندارد و نمی‌توان آن را سر و سامان داد.»

در همین حال ریاست جمهوری سوریه ضمن تکذیب هرگونه اختلافی بین این کشور و روسیه گفته است تصمیم روسیه با هماهنگی کامل دو طرف صورت گرفته و اقدامی است که بر اساس تحولات پس از آتش‌بس انجام گرفته است.

آتش‌بس با توافق دو طرف و به پیشنهاد آمریکا و روسیه بیش از دو هفته است که پا بر جا مانده است.

یک منبع دیپلماتیک سوری نیز اعلام کرد که خروج نیروهای روسی از سوریه با توافق سوریه صورت گرفته و موجب نگرانی دولت نیست.

او افزود دو پایگاه نظامی روسیه در سوریه مثل گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد و هیچ چیزی در روند عملیات نظامی تغییر نخواهد کرد.

به‌گفته او نیروهای سوریه با کمک روسیه در روزهای آینده عملیات خود را برای آزادسازی شهر پالمیرا آغاز خواهند کرد.

شبکه الجزیره نیز گزارش داده است که در پی اعلام خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه، شامگاه دوشنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند جنگنده‌های روسیه و سوریه مواضع گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اطراف شهر پالمیرا را بارها بمباران کردند.

ارتش سوریه هم در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که با «موفقیت‌های به دست آمده در جنگ» کاهش حضور نیروهای روسی در سوریه امری طبیعی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.