ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار تاریخی اوباما از کوبا آغاز شد

اوباما به کوبا رفته است تا روابط حسنه واشنگتن و هاوانا را «برگشت‌ناپذیر» سازد. با این حال موانع بر سر عادی‌سازی کامل روابط دو کشور همچنان وجود دارد، به‌ویژه مخالفت کنگره آمریکا با لغو تحریم‌های این کشور علیه کوبا.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای یک دیدار تاریخی از کوبا وارد هاوانا شد. این دیدار به‌منظور نزدیکی بیشتر دو کشور صورت گرفته است. اوباما روز دوشنبه با رائول کاسترو، رهبر کوبا در کاخ انقلاب دیدار خواهد کرد.

به‌گزارش رویترز، دیدار امروز دوشنبه ۲۱ مارس / ۲ فروردین اوباما و رائول کاسترو چهارمین دیدار آن‌ها پس از ملاقات کوتاهشان در مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا، رهبر مبارزات سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۳ است.

اوباما و رائول کاسترو در ماه آوریل سال گذشته نیز به‌مدت نیم ساعت در نشست کشورهای آمریکایی در پاناما دیدار کردند و سپس در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز ملاقاتی داشتند.

شامگاه امروز (دوشنبه) ضیافت شام با حضور رهبران دو کشور در کاخ انقلاب برگزار خواهد شد.

اوباما همچنین در این روز از یک کارخانه آبجوسازی دیدار خواهد کرد و فردا (سه‌شنبه) سخنرانی‌اش برگزار می‌شود. این سخنرانی به‌طور مستقیم از تلویزیون کوبا پخش خواهد شد. در همین روز او در یک مسابقه بیس‌بال بین تیمی از فلوریدا و تیم ملی کوبا شرکت خواهد کرد. بیس‌بال ورزشی بسیار مردمی در کوباست.

قبل از ایجاد روابط حسنه دو جانبه در دسامبر ۲۰۱۴، دیدار یک رئیس‌جمهوری آمریکا از کاخ انقلاب کوبا غیرقابل تصور بود.

با این حال اختلافات عمیقی در مسیر بازسازی روابط دو کشور قرار دارد.

مخالفان رئيس‌جمهوری آمریکا او را تحت فشار قرار می‌دهند تا فشار بر دولت کوبا در جهت اجازه فعالیت به مخالفان سیاسی و آزادسازی اقتصاد کشور را بیشتر کند.

موانع چندگانه

باراک اوباما مشوق اصلاحات اقتصادی و دسترسی بیشتر به اینترنت در کوبا است. دولت اوباما امیدوار است که چنین تغییراتی در جریان کنگره حزب کمونیست کوبا در ماه آوریل به‌اجرا گذاشته شوند.

اوباما قول داد که در جریان دیدار خود از کوبا با مقامات این کشور درباره آزادی بیان و آزادی اجتماعات گفت‌وگو کند. او روز ۱۰ مارس / ۲۰ اسفند در نامه‌ای به زنان لباس سفید که از مخالفان حکومت کوبا هستند، گفت: «من این مسائل را به‌طور مستقیم با رئیس‌جمهور کاسترو مطرح خواهم کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در سفارت آمریکا در هاوانا با مخالفان حکومت نیز دیدار خواهد کرد.

از زمان سفر کالوین کولیج، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۲۸ به کوبا، باراک اوباما نخستین رئيس‌جمهوری آمریکاست که با دیدار از کوبا صفحه خصومت دوران جنگ سرد پس از انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ علیه این کشور را ورق می‌زند. پیش از انقلاب سوسیالیستی کوبا به‌رهبری فیدل کاسترو یک حکومت وابسته به آمریکا در کوبا حاکم بود.

مهم‌ترین مانعی که بر سر راه عادی‌سازی روابط دو کشور قرار دارد تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوباست. کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است با لغو تحریم‌ها موافق نیست.

کاخ سفید می‌گوید هدف از این سفر که تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، «برگشت‌ناپذیر» کردن روابط حسنه‌ای است که از دسامبر ۲۰۱۴ بین دو کشور برقرار شده است.

روابط دیپلماتیک دو طرف از ماه ژوئیه گذشته از سر گرفته شد و همچنان به‌رغم اختلافات ادامه دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.