ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● وبلاگ زمانه

فصل دیگر: معرفی کتاب در "زمانه"

حسین نوش‌آذر − لطفا با ما در تشویق به کتاب‌خوانی همراهی کنید. کافی‌ست در چند سطر کتابی را که می‌پسندید و فکر می‌کنید لازم است دیگران از انتشار آن آگاه شوند به ما بشناسانید.

از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت\nعجب که بوی گلی ماند و رنگ نسترنی\nحافظ

حتی پیش‌پاافتاده‌ترین کتاب‌ها، به سهم خود بیانگر زمانه‌ای‌اند که در آن زندگی می‌کنیم. آلبر کامو، نویسنده فقید فرانسوی اعتقاد داشت که اگر انسان را در دخمه‌ای حبس کنیم، پس از مدتی افق‌های وسیع را فراموش می‌کند. چشم‌انداز او، حد انتظارات و توقع او از زندگی آنگاه دیوار دخمه‌ای‌ست که فراروی او قرار داده‌اند.

وقتی از بحران کتابخوانی سخن می‌گوییم، آیا به کنایه، چشم‌انداز دخمه کامو را نشان می‌دهیم؟

به بیان احمد شاملو:

این فصل دیگری‌ است

که سرمایش از درون

درک صریح زیبایی را پیچیده می‌کند.

 در این «فصل دیگر» بر آن شدیم که در "زمانه" فضای مشخص‌تری را به معرفی کتاب اختصاص دهیم.

نگاه کنید: تریبون معرفی کتاب

حسین نوش آذر

معرفی کتاب‌ها در تریبون زمانه و در ستون «از تریبون» منتشر می‌شود. در معرفی کتاب الزاماً به‌گزینی و ارزش‌گذاری نمی‌کنیم. کتابی را معرفی می‌کنیم با این امید که خوانندگان خود را بیابد. کار تازه و پیچیده‌ای هم نیست. قدیم‌ها رسم بر این بود که در فصل‌نامه‌های فرهنگی چند صفحه‌ای را به معرفی کتاب‌ها اختصاص می‌دادند. معرفی کتاب در "زمانه" به این سنت دیرین تکیه دارد.

همکاری کنید

شما هم می‌توانید در این کار اهتمام کنید. کافی‌ست در چند سطر کتابی را که می‌پسندید و فکر می‌کنید لازم است دیگران از انتشار آن آگاه شوند به ما بشناسانید: شناسنامه کتاب همراه با چکیده‌ای از محتوای آن و احتمالاً نظر شما. برای معرفی یک کتاب خوب گاهی چند سطر کفایت می‌کند. نوشته‌هاتان را می‌توانید به نشانی زیر بفرستید:

(لطفا در قسمت موضوع/ subject ایمیل قید کنید: کتاب)

از میان کتاب‌های معرفی شده در رادیو زمانه، آثاری را هم برای نقد و بررسی ژرف‌تر انتخاب می‌کنیم. رمان «سرخ سفید» از مهدی یزدانی خرم، «تاریک‌خانه آدم» نوشته فرشته مولوی، مجموعه داستان «از جاده می‌گذشتیم» نوشته مهدی مرعشی و «سپیدتر از استخوان» از حسین سناپور فعلاً در دستور کار ما قرار دارند. از پیشنهادهای شما در این زمینه استقبال می‌کنیم.

از ناشران هم دعوت می‌کنیم آثارشان را برای معرفی در رادیو زمانه به دست ما برسانند. آثار نشر نوگام که در تعامل با خوانندگان اثر به شکل غیرانتفاعی فعالیت می‌کند به زودی در رادیو زمانه معرفی می‌شود. تاکنون چند کتاب از نشر چشمه و مروارید و همچنین نشر آموت را معرفی کرده‌ایم.

ناشران نه چندان شناخته شده را نباید دست‌کم گرفت. گاهی آن‌ها منشأ مهم‌ترین خیزش‌های فرهنگی و ادبی‌اند. به کتاب‌هایی که این‌گونه ناشران منتشر می‌کنند، توجه ویژه داریم. معرفی «مدمژه»، مجموعه اشعار بهنود بهادری که نشر «گوشه» منتشر کرده، نمونه‌ای از رویکرد ما در حمایت از ناشرانی‌ست که فقط به اقتصاد نشر و پسند مخاطب نظر ندارند. از این گروه از ناشران دعوت می‌کنیم که با ما در تماس باشند.

۳/۴ درصد آثاری که در جهان منتشر می‌شوند کتاب گویا هستند. در کشورهای غربی کتاب گویا با گویندگان حرفه‌ای تولید می‌شود و معمولاً کتاب‌های پرفروش را به عنوان کتاب گویا انتخاب می‌کنند.علاوه بر این، در بسترهای شهروندی، بدون هیچگونه محدودیتی کتاب‌های گویای رایگان هم با مشارکت شهروندان تولید می‌شود. کمپین «واو» برای تولید کتاب گویا در یک بستر شهروندی، یک حرکت تازه است. در معرفی این دستاوردها هم در حد امکان می‌کوشیم.

از شما دعوت می‌کنم سر فرصت نگاهی بیندازید به قفسه کتابخانه کوچکی که در این مدت در سایت زمانه فراهم آورده‌ایم و اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید در میان بگذارید.

حسین نوش آذر – دبیر بخش فرهنگ زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.