ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظامی گنجوی به روایت نخستین رییس جمهوری آذربایجان

محمد امین رسول‌زاده، یکی از شخصیت‌های سیاسی در دوران مشروطیت دوم، روزگار نظامی، یکی از مهم‌ترین شاعران ایران را نشان داده است.

انتشارات نگاه اثر پژوهشی تازه‌ای در شناخت نظامی گنجوی و روزگار او منتشر کرده است. نویسنده این کتاب نخستین رییس جمهوری آذربایجان و یکی از شخصیت‌های سیاسی در دوران دوم مشروطیت است: محمد امین رسول‌زاده.

نظامی گنجوی و روزگار او

«نظامی گنجوی، زندگی و روزگار» را مجید طباطبایی، مترجم زبان ترکی به فارسی برگردانده است.

مجید طباطبایی می‌گوید: «به دلیل نگاه سیاسی اجتماعی رسول‌زاده، رئیس‌جمهوری سابق آذربایجان این کتاب را به فارسی برگرداندم.»

محمد امین رسول‌زاده از بنیانگذاران حزب مساوات٬ حزب دمکرات ایران، سردبیر روزنامه ایران نو و از اندیشمندان سوسیال دموکراسی در جنبش مشروطیت ایران و از طرفداران استقلال آذربایجان بود.

محمد امین رسول‌زاده

فریدون آدمیت در کتاب «ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران» درباره او می‌گوید: «رسول‌زاده اندیشه‌گری است پرمایه، با ذهنی فرهیخته و فکری منظم و منطقی. از مردان استوار و با فضیلت بود.»

نظامی گنجوی همراه با فردوسی از مهم‌ترین شاعران فارسی‌زبان است. فردوسی در حماسه‌سرایی، نظامی در اشعار تغزلی.

نظامی در شهر گنجه در جمهوری آذربایجان کنونی متولد شده است. موضوع بررسی محمد امین رسول‌زاده هم حد نفوذ گنجوی در حوزه زبان فارسی به عنوان یک شاعر آذربایجانی‌ست.

نظامی تا پایان عمر در زادگاهش، شهر گنجه ماند. مادر او کرد بود و به همین جهت باید گفت یکی از مهم‌ترین شاعران فارسی‌زبان خاستگاه ترکی و کردی دارد. برخی از پژوهشگران مانند وحید دسنگردی با توجه به برخی ابیات نظامی در صدد تعیین ملیت او برآمده‌اند و برخی هم او را از طبقه دهقانان (ایرانیان) آران می‌پندارند.

انتشارات آگاه درباره اهمیت این کتاب می‌نویسد:

«محمد امین رسول‌زاده فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای نیز داشت. کتاب ‫نظامی گنجوی که شاید بهترین تحقیق درباره زندگی این پارسی‌گوی بزرگ اهل گنجه است با توجه و البته افزوده‌های بسیار غلامرضا طباطبایی به زبان پارسی برگردانده شده که می‌تواند علاوه بر آشنایی خواننده با دقایق و زوایای زندگی ‏سراینده لیلی‌ومجنون از روزگار و عمر او اطلاعاتی دست اول در اختیار خواننده قرار دهد.»

«نظامی گنجوی، ‫ زندگانی و روزگار» به قلم محمد امین ‫رسول‌زاده با ‫ترجمه ‫غلامرضا طباطبایی مجد در ۸۱۴ صفحه با بهای ۵۵۰۰۰ تومان در ‫مؤسسۀ انتشارات نگاه منتشر شد.

کتاب در رادیو زمانه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.