ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ و کروز نژادپرستی پنهان جامعه آمریکا را آشکار می‌سازند

اکبر گنجی - "صنعت اسلام هراسی" در آمریکا پر رونق است. مواد خام این صنعت را گروه‌های تروریستی اسلامگرا و آیت‌الله‌های شیعی و مفتیان سنی و وهابی فراهم می‌آورند اما رسانه‌ها و تینک‌تنک‌ها از این مواد کالایی مجانی عرضه می‌کنند.

نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا غیر قانونی است. اما در باطن این جامعه نژادپرستی ای وجود دارد که از تاریخ و موانع نهادی و ساختاری تغذیه می‌کند. اگر چه نظام آموزشی، نظام کیفری، و نابرابرهای عمیق و باورناکردنی اقتصادی از پیش شواهد کافی برای نژادپرستی نهادینه شده در اختیار می‌گذاردند ولی انتخابات ریاست جمهوری کنونی به خوبی این واقعیت را آشکار ساخته است.

چرا فقط به ترامپ حمله می‌کنید؟

مواضع نژادپرستانه دونالد ترامپ واکنش‌های شدیدی برانگیخته است. به عنوان نمونه، به واکنش‌های شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، ادبی و هنری جهان بنگرید:

• دو رئیس جمهور پیشین مکزیک ترامپ را نژادپرست خوانده و او را با هیتلر مقایسه کرده‌اند.
• اوباما خطاب به ترامپ گفت: «شاید لازم باشد که نژادپرستان یک کارت شناسایی‌ ویژه داشته باشند.»
• پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن حمله به ترامپ گفت: «فردی که به جای پل کشیدن، تنها به فکر ساختن دیوار است، هر کجا که باشد مسیحی نیست.»
• ماریو بارگاس یوسا- برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۰- ترامپ را دلقک نژاد پرست عوام‌فریب نامید.
• جرج کلونی درباره ترامپ گفت: «او فرصت‌طلب و یک فاشیست است؛ یک فاشیست بیگانه‌هراس.»
• جی.کی رولینگ نویسنده و خالق هری پاتر در حساب توئیتر خود ترامپ را از ولدمورت شخصیت منفی این رمان نیز بدتر به شمار آورده است.

اما برخلاف این سخنان، و اعلام خطر تعداد بی شمار دیگری از شخصیت‌های برجسته جهانی، ترامپ همچنان با ۷۳۹ نماینده نامزد پیشتاز جمهوری خواهان است و پس از او کروز با ۴۶۵ نماینده قرار دارد که او هم در بیگانه‌هراسی دست کمی از ترامپ ندارد.

اکبر گنجی

تد کروز در مصاحبه با فاکس نیوز درباره اخراج ۱۲ میلیون مهاجر گفت: «قانون فدرال ایجاب می‌کند همه کسانی که به طور غیرقانونی در اینجا زندگی می‌کنند، از کشور اخراج شوند... بهتر است بدانید که هم دونالد ترامپ و هم مارکو روبیو به ۱۲ میلیون (مهاجر غیرقانونی که در کشور حضور دارند) اجازه خواهند داد که تبعه آمریکا شوند، اما من این کار را نخواهم کرد.»

آرایی که به نام این دو ریخته می‌شود چه معنایی دارد؟ برخی حملات خود را به نامزدها و رهبران حزب جمهوریخواه معطوف کرده‌اند که طی چند دهه این حزب را به اینجا رسانده‌اند. این نقدها نامربوط نیستند، اما به ریشه‌ها نمی‌پردازند.

این گروه به این واقعیت توجه نمی‌کنند که در اعماق جامعه آمریکا نژادپرستی نهادینه شده‌ای وجود دارد که مانند آتش زیر خاکستر است. سخنان ترامپ و کروز بادی است که خاکستر را کنار زده و آتش را شعله‌ور ساخته است. اگر به این مسئله ریشه‌ای توجه نشود، و علل و دلایل آن ریشه یابی، نقد و محکوم نگردد، با محکوم کردن ترامپ و کروز مسئله حل نخواهد شد.

نمونه سیاه‌پوستان

وقتی سیاه‌پوستان به وسیله پلیس‌های سفید پوست به قتل می‌رسیدند و دادگاه‌ها پلیس‌ها را تبرئه می‌کردند، تظاهرات عمومی در سراسر آمریکا توسط سیاه‌پوستان به راه افتاد. سه مقام بلند پایه آمریکا واقعیت‌های تلخی را بازگو کردند:

باراک اوباما در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳ گفت : «مردان سیاه‌پوست کمی در آمریکا هستند که تجربه نکرده باشند وقتی از خیابان رد می‌شوند، صدای کلیک قفل در خودروها بلند می‌شود. یا وقتی سوار آسانسور می‌شوند، اگر زنی در آسانسور باشد، کیف دستی خود را محکم می‌چسبد و نفسش را حبس می‌کند تا وقتی که بتواند از آن آسانسور فرار کند.»

اریک هولدر- دادستان کل وقت آمریکا- گفت: «من توسط پلیس در واشنگتن متوقف شدم، چون در حال دویدن بودم که به یک فیلم سینمأیی برسم، و من در آن زمان یک دادستان دولت فدرال بودم.» هولدر افزود که برای پسر خود در مواجهه با پلیس نگران است، چون او سیاه پوست است. او گفت: «پدر من نیز با من صحبت کرد که چگونه من به عنوان یک مرد سیاه پوست با پلیس باید برخورد کنم.»

بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک، گفت: «در بسیاری از جوانان ما ترس وجود دارد. خود من به خاطر آن سال‌ها نگران بوده‌ام. [از خود می‌پرسم] آیا دانته [پسرم] در امنیت است؟ خانواده‌های بسیاری در این شهر وجود دارند که همین احساس را دارند. آنها می‌خواهند از همان کسانی که باید آنها را محافظت کند در امان باشند.»

مطابق آمار سال ۲۰۱۳، ۱۳.۲ در صد جمعیت آمریکا سیاه‌پوست هستند. مطابق آمارها، در صد بیکاری در میان سیاه‌پوستان بیشتر از دو برابر درصد بیکاری در میان سفیدپوستان در آمریکا است. به عنوان مثال، در ماه اوت درصد بیکاری سفیدپوستان ۵.۳ در صد و در میان سیاه‌پوستان ۱۱.۴ در صد بود. وضعیت جوانان، ۱۶ تا ۲۴ ساله، نیز همین طور است. در تابستان ۲۰۱۴، ۱۲.۲ در صد جوانان سفیدپوست و ۲۴.۸ در صد جوانان سیاه‌پوست بیکار بودند.

ساختارهای اجتماعی تبعیض‌آمیز- از جمله شکاف طبقاتی باور ناکردنی میان بالایی و پائینی‌ها- سیاه‌پوستان را به فلاکت اجتماعی می‌اندازد. به عنوان نمونه، در حالی که سیاه‌پوستان فقط کمی‌ بیشتر از ۱۳ در صد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۳۷.۴ در صد کل زندانیا‌ن آمریکا سیاه پوست هستند.

اوباما پس از تظاهرات گسترده اعتراضی ۲۰۱۴ گفت بی اعتمادی عمیق میان جوامع رنگین پوست و پلیس میراث تبعیض نژادی و اعمال تبعیض آمیز قوانین است. اوباما در ۸ دسامبر انتقادش را به ریشه‌ها برد و گفت: «موضوع [نژاد پرستی‌] در جامعه ما و در تاریخ ما ریشه‌های عمیقی دارد... زمانی‌ که شما با مسئله‌ای مواجه هستید که در تاریخ ما، جامعه ما ریشه‌های عمیقی دارد، مسائلی‌ نظیر نژاد پرستی‌ و تبعیض، که در هر جامعه‌ای وجود دارند.»

همه به خوبی آگاهیم که دست راستی‌ها حملات گسترده‌ای به اوباما کرده و می‌کنند. این حملات دلایل گوناگونی دارد. جیمی کارتر- رئیس جمهور اسبق آمریکا- در سپتامبر ۲۰۰۹ گفت که یکی از دلایل مهم آن سیاه پوست بودن اوباما و نگاه نژادپرستانه مخالفانش است.

مطابق نظر سنجی مشترک CNN/KFF  قریب ۴۹ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که نژادپرستی "یک مسئله بزرگ" در آمریکا است.

کافی است درآمد، اشتغال، آموزش، مسکن، بهداشت، و تعداد زندانیان سفید پوست را با سیاه‌پوستان و هیسپانیک‌ها مقایسه کنید تا به تبعیض نژادی ساختاری شده پی برید. ثروت خانواده‌های سفید پوست ۱۳ برابر خانوداه‌های سیاه‌پوست است. میراث تاریخی و نهادهای اقتصادی و اجتماعی اقلیت‌های غیر سفیدپوست را به حاشیه رانده و تبعیضی بر آنها تحمیل کرده‌اند که رهایی از آن ناممکن به نظر می‌رسد.

محافظه‌کاران دست راستی آمریکا با تحویل جامعه شناسی به روانشناسی، تبعیض نژادی را به ویژگی‌های شخصی- همچون عقده حقارت، کمبود شایستگی، تنبلی، بی مسئولیت و...- اقلیت‌های مورد تبعیض باز می‌گردانند و ادعا می‌کنند که موانع نهادی و ساختاری هیچ نقشی در این داستان غم انگیز ندارند.

نژادپرستی علیه مسلمان‌ها

"صنعت اسلام هراسی" در آمریکا پر رونق است. مواد خام این صنعت را گروه‌های تروریستی اسلام گرا، و آیت‌الله‌های شیعی و مفتیان سنی و وهابی فراهم می‌آورند. اما کارخانه‌ها- تینک‌تنک‌ها و رسانه‌ها- آن مواد خام را به صورت کالای اسلام هراسی ساخته و به طور گسترده و مجانی عرضه می‌کنند. نتیجه این فرایند این بوده که در هفته‌های پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، نظرسنجی انجام شده از سوی شبکه خبری ای‌بی‌سی نشان داد که مردم آمریکا به نسبت ۴۷ به ۳۹ دیدگاه مثبتی به دین اسلام دارند، اما نظرسنجی ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ۶۱ درصد مردم نگاه مثبتی به اسلام ندارند. وضعیت نگرش دو حزب بدین ترتیب بود: ۵۱ درصد از دموکرات‌ها به دین اسلام نگاهی مثبت دارند، اما ۷۳ درصد جمهوری خواهان به دین اسلام نگرشی منفی دارند.

ترامپ می‌گوید اسلام دشمن آمریکا است. آخر دینی که ۱۴ قرن پیش آمده چگونه می‌تواند دشمن کشوری باشد که قرن‌ها بعد به وجود آمده است؟ اگر هم منظور مسلمانان باشند، به عنوان مثال، اکثریت بسیار بالای مردم ایران خواهان روابط دوستانه با آمریکا هستند.

ترامپ و دیگر نامزدهای جمهوری خواهان تا آنجا پیش رفتند که مسلمانان را حیوانات خطرناک و سگ قلمداد کردند، که باید از آنان دوری جست و محصورشان کرد. جنایت تروریستی بروکسل مواد خام دیگری برای ترامپ فراهم آورد تا بگوید: «ما باید مرزهایمان را ببندیم.»

تد کروز در یکی از مواضع جنگ طلبانه‌اش گفت: «تمام جاهأیی که داعش هست، نه‌ یک شهر بلکه جأیی‌که جنگندگان داعش هستند، را بمباران یکدست (فرشی) می‌کنید. از نیروی هوائی استفاده می‌کنید، و نیروهای ویژه که بدان جا فرستاده‌اید نیروی هوایی را راهنمایی خواهند کرد [که کجا را بمباران کنید].»

یعنی اگر کروز رئیس جمهور شود، بسیاری از شهرهای عراق، سوریه، لیبی، افغانستان، مصر، و... را تماماً بمباران و نابود خواهد کرد. تد کروز در آیپک گفت: «این سخنان من خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای است، اگر من رئيس جمهور شوم و ایران آزمایش موشکی کند، ما آن موشک را خواهیم زد. یا برنامه هسته‌ای خودرا خاتمه دهید، یا ما آنرا برای شما خاتمه خواهیم داد.»

در سن دیه‌گو، کالیفرنیا، فردی که خود را کارمند دونالد ترامپ برای تبلیغات ریاست جمهوری معرفی‌ می‌کرد، به مردم پیشنهاد داده که در قبال دریافت ۴۰ دلار یک مسلمان را وادار کنند که علامتی ویژه به روی لباس داشته باشد که بگوید "مسلمان تروریست". تمامی افرادی که به آنها این پیشنهاد مواجه شدند به آن پاسخ مثبت دادند. این آزمایش تازه در ایالت لیبرال و چند فرهنگی کالیفرنیا صورت گرفته است.

دموکراسی الیگارشی شده

واقعیت تلخ این است که دموکراسی آمریکا به الیگارشی تبدیل شده است. نیویورک تایمز می‌نویسد: «ترامپ بر آمده از سیستم سیاسی فاسد در جامعه‌ای است که به لحاظ اقتصادی نوعی ناامیدی بر آن افکنده شده... بالا آمدن شخصی چون ترامپ نوعی قیام علیه سیستم فلج دوحزبی در نظامی است که به لحاظ اقتصادی فاسد است.»

به گزارش نیویورک تایمز، بیش از ۵۰ درصد مردم آمریکا هیچ اعتمادی به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ ندارند، اما نظام انتخاباتی آمریکا به گونه‌ای است که این دو پیشتاز دو حزب هستند. نکته جالب توجه این است که جمهوریخواهان جنگ طلب گفته‌اند که بین ترامپ و هیلاری کلینتون، به هیلاری رأی خواهند داد. اگر رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوای بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان، نژادپرستی را با جنگ‌طلبی همراه سازد، فاجعه‌ای جهانی به وجود خواهد آورد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

نسخه انگلیسی این مقاله در هافینگتون پست ۲۴ مارس ۲۰۱۶ منتشر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا دَوّآر

    آقای گنجی عزیز ، امیدوارم در اینجا یادداشت کوتاه بنده رو مطالعه بفرمائید متاسفانه مسلمان بودن شما علی رغم همه ی آزاد اندیشی که دارید برای شما در اندیشه مرز و خط قرمز ایجاد کرده شما تحلیلگر خوبی هستید اما زمانی که به اسلام میرسید به قول مولانا در مقابل آن مدهوش میشوید پیش شیری آهویی مدهوش شد هستیش در هست او روپوش شد شما مثل یک آخوند روی منبر قیاس میکنید ، "اسلام که 1400 سال قبل آمده چگونه میتواند دشمن آمریکا باشد" به نظر بنده اسلام در حال حاضر یکی از منابع تنفر ، کشتار و سیاهی در عصر حاضر است دقت بفرمائید که نگفتم تنها منبع و یگانه عامل ، عرض کردم یکی از منابع وقتی هم که می گویم اسلام در حال حاضر یکی از منابع کشتار و نفرت در دنیای معاصر است به معنای تقدیس دیگر ادیان نیست . لطفا کمی بدون تعصب باشید غیرت و تعصب مولفه هایی به الذات محترم نیستند بعضی جاها این غیرت و تعصب ما باعث بدبختی ما بوده است

  • faryad

    رو اوردن مردم امریکا به کاندایدهاهای افراطی بعلت شکست اوباما در سیاستهای خارجی مثل تقسیم  عراق و سوریه بین حکومت اسلامی ایران و داعش و شکست قولهای اوباما در بهبود وضعیت اقتصادی مردم امریکاست ....

  • hussain

    آقای گنجی در مورد نژادپرستی در جامعه ایران چه از سوی حکومت و چه از سوی مردم و البته چه از سوی خودتان چه نظری دارید؟ آیا دست کم خود شما تا به حال به نژادپرستی نه گفته ایدیا آنرا محکوم کرده اید؟ نژاد پرستی در جامعه ایرانی اول از همه علیه آواره گان افغان و بعد از آن بقیه آواره ها و در نهایت اقوام این سرزمین تاریخی طولانی دارد.

  • شهروند درجه سه

    انشااله که ترامپ برنده شود که بتوانیم بجرانها و تنشها را افزایش دهیم و رد فضای تنش آلود امت حزب اله حاضر در صحنه و سپاه پاسداران بتوانند مردم را سرکوب کنند تا نظام مقدس از ملت فتنه گر ایران آسیب نبیند. تا رهبر مسلمین جهان سید علی اف و سپاه پاسداران بیکار نشوند، تا تنشها زیاد شود که ناکارامدی نظام مقدس و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را به گردن دشمن بیندازند ! تا در فضای تنش الود و بحرانی بتوانند ملت فتنه گر ایران را سرکوب کنند و خبرنگاران فتنها گر را زندانی و آوراه کنند تا نظام ضربه نخورد، تا ثروت ملت فتنه گر ایران در اختیار ولی امر مسلمین جهان سید علی اف باشد

  • فرامرز

    اکبر گنجی که با حمایت های نادرست خود از حزب الاغ ( دموکراتهای آمریکا ) عملا دست دموکراتهای بی وجدان رو برای نادیده گرفتن نقض فاحش حقوق بشر در ایران بازگذاشته باید بهش گفت ترامپ قطعا رییس جمهور آینده آمریکاست ، برای آمریکا مهم است که یک رییس جمهور قدرتمتد نه مثل اوباما و سندرز و کری در راس قدرت آمریکا باشد که هم برای ایالات متحده آمریکا خوب است و منافع آمریکا را بیشتر تامین خواهد کرد و هم برای ملت ایران مناسبتراست که آخوندها را مجازات میکند.

  • شاهد

    اکبر گنجی درست می گوید الف : نژادپرستی در لایه هایی از جامعه امریکا ریشه دار است و برخی افراد در دستگاه های قضایی و پلیس تژادپرست هستند . جز این نیز انتطاری از جامعه ای که برده داری در ان انچنان معضل بزرگی بوده است که به جنگی داخلی منجر شده است نمی روند . روند مبارزه برای حققوق مدنی در جامعه امریکا تداوم داشته است و همچنان نیازمند کوشش کنشگران است و چنین مقالاتی هشدار به نژادپرستی را همواره در پیش چشم نگه می دارد ب: "عمل "که آزادانه ترین شکل بودن ما انسان ها در جهان است از گفتگو در باره جهان و کوشش برای تغییر ان ناشی می شود . اما "عمل " در مقابل اشکال دیگر بودن ما انسانها در جهان همچون باد در هواست و مدام در معرض نابودی مگر انکه کنشگران با طرح موضوعاتی که می تواند به اشکار سازی مشکلات و کوشش در جهت بهبود ان منجر می شود از گفتگو و "عمل " انسان ها مواظبت به عمل آورند . ج: اکبر گنجی همچون هر انسان دیگری حق دارد و موظف است از وضعیت انسانی خود سود جوید و با تحریک به عمل از معظلات هر جامعه بشری بکاهد

  • حقیقتگو

    بله نژاد پرستی امریکایی و اروپایی و ژاپنی و حتی روسی اساس کشور پرستی و منافع کشور پرستی است و پایه های پیشرفت علمی و اقتصادی و سیاسی در کشورهای پیشرفته کره زمین است و حکم چنگال های هیولای امپریالیست ها را دارد. اگر هم در ایران چنین نیرویی وجود داشت اجازه نمی داد که کشور مملو از همه گونه منابع طبیعی و زیر زمینی در قصب و تصرف و طعمه چپاول پرستان و عجم پرستان و مرده پرستان و خرافات پرستان و جهل و بیسواد پرستان قرار گیرد. بله جمله نژاد پرستی امپریالیست ها مانند چاقوی تیزی است بر گردن چپاول شدگان جهان سومی! چه در امریکا و چه در اروپا چه در گذشته و چه در حال و چه در آینده نژادپرستی پنهان و علنی وجود داشته است که به این وسیله به آنها اجازه کشتار و اسارتگری و برده پروری و چپاولگری های در کشورهای جهان سوم را میدهد. حالا قصاب هایی مانند ترامپ آنهم علنی دست به ساطور وچاقو می برند نباید جای تعجبی باشد.

  • اقبال

    آقای بهروز، یک روشنفکر چپ یا روزنامه نگار آزادی دوست ایرانی نشان دهید که از خصلت های والا در غرب انتقاد می کند. انچه که آنها نقد می کنند زشتیهای ی آشکاریست که مورد ایراد و گاهن شرمساری ی هر شهروند شریف و آگاه جوامع غرب است. فراموش نکن که روشنفکر چپ ایرانی به سبب انتقادی ی سختر از زشتی ی ساختارهای ی جوامع خود بوده است که به تبعید افتاده است. خواهشن پیش از پر تاب سنگ تمسخر و تکفیر از هوش خود بهره ببر و به محتوای بحث فکر کن

  • بهنام

    اگر این گفته ها درست باشد ..چرا آمریکاییان 2 به اوباما ی سیا ه پوست رای دادند ؟؟؟؟؟

  • بهروز

    به امید روزی که از لشکر ده میلیونی " روزنامه نگار، نویسنده، فعال حقوق بشری، کمونیست، سوسالیست،.........." ایرانی که فقط آه و ناله کرده و همیشه ناراضی و طلبکار هستند کسی پیدا بشود که از آزادی و دمکراسی غرب دفاع کرده وقدردانی خود را ابراز دارد. چرا زندگی در این کشورهای "نژاد پرشت، اسلام ستیز، سرمایه داری" را ادامه داده زمانی که یک زندگی شاد و خرم در بهشت اسلامی ایران، افغانستان، عراق، سوریه،.....و یا در بهشت سوسیالیسم کره شمالی، کوبا، ونزوئلا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی،.......امکان دارد؟ راستی چرا ایرانی جماعت پر مدعا و از همه طلبکار است و همه را متهم میکند؟

  • saeed

    حرفهای آقای گنجی همیشه بخشی از واقعیت است. دنیای سیاست در صحنه جهانی‌ بعد از شکست چپ جهانی‌ به سمت راست تمایل پیدا کرده. حتا اسلام سیاسی که در حقیقت می‌خواست به رشد استقلال طلبی جوامع مسلمان کمک کند، در نتیجه عدم وجود یک جریان اصلاحی در آن به یک جنبش بسیار دست راستی‌ و در مواردی فاشیستی تبدیل شد. حال بعد از سی‌ سال در آمریکا، جریان مقابل آن هم بوجود آمد، و برای اولین بر یک کاندید ریاست جمهوری یعنی سندرز صریحاً ادعای سوسیالیست بودن را دارد، و ۸۰% افراد زیر سی‌ سال آمریکا طرفدار آنها هستند. جریان نژاد پرست در آمریکا در حال تضعیف شدن است، و قوانین آمریکا اجازه رشد آنرا نمیدهد. در نظر داشته باشید که آن ۸۰% زیر سی‌ سال، طرفدار سندرز سوسیالیست در ۱۰-۱۵ ساله آینده سکان آمریکا را در دست خواهند داشت. حل آن اسلامیستهأی که ادعای اصلاح طلبی دارند باید تمام وجوه ضد حقوق بشری اسلام را مدفون کنند، و نسلی از جوانان مسلمان را پرورش دهند که آینده روشن خود را در دموکراسی و حقوق بشر ببینند. آقای گنجی شما کجا ایستاده أید؟

  • Behrouz

    امان از دست ایرانی جماعت که در خارج بهتر نشده بدتر هم شده اند. من با دقت مبارزات انتخاباتی آمریکا را دنبال میکنم. دونالد ترامپ فرد فاسد وشارلاتانی است که تا دیروز دمکرات بود ولی اتهام نژاد پرستی کار همیشگی چپ است. ادعای رئیس جمهور و رؤسای جمهور سابق مکزیک که ۱۰ تا ۲۰میلیون مکزیکی را غیر قانوقی روانه آمریکا کرده و جرم و جنایت را به اوج رسانده اند ارزشی ندارند.استناد به چپی ترین و فاسدترین هائی مانند اریک هولدر و دبلازیو،.....به اعتبار دونالد ترامپ فاسد وشارلاتان می افزاید. تد کروز یکی از باهوشترین، با شخصیت ترین و باسوادترین سیاستمداران آمریکاست و از معدودترین سیاستمدارانی است که حرفش با عملش یکی است. چپ ها که اتهام نژاد پرستی کار روانه آنهاست تد کروز را به این اتهام "مفتخر" نکرده اند. ***.