ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه ۱۰۰ نویسنده در حمایت از روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای

در آستانه برگزاری دادگاه جان دوندار و اردم گول، دو روزنامه‌نگار برجسته ترکیه‌ای، یکصد نویسنده سرشناس جهان خواهان آزادی آن‌ها شده‌اند.

در آستانه برگزاری دادگاه جان دوندار و اردم گول، دو روزنامه‌نگار برجسته ترکیه‌ای، یکصد نویسنده سرشناس جهان خواهان لغو دادگاه و تبرئه و آزادی آن‌ها شده‌اند.

جان دوندار (سردبیر روزنامه جمهوریت) و اردم گول (نماینده این روزنامه در آنکارا)

بیش از ۱۰۰ نویسنده با امضای نامه‌ای خطاب به احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه خواهان تبرئه جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا شدند.

در میان نویسندگانی که این نامه را امضاء کرده‌اند نام‌هایی مانند ماریو وارگاس‌یوسا، مارگارت اتوود و مونیکا علی که هر سه از نویسندگان برجسته جهان‌اند به چشم می‌خورد.

این نویسندگان در نامه خود علاوه بر درخواست تبرئه شدن دو روزنامه‌نگار یاد شده، از احمد داووداغلو خواسته‌اند که به محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها برای آزادی بیان در ترکیه پایان دهد.

در این نامه آمده است: «در سال‌های اخیر، مقامات ترکیه برای خاموش کردن منتقدان و مخالفان خود تلاش‌های بسیار زیادی کرده‌اند. این کار بر تمام جوانب جامعه ترکیه تاثیرگذار بوده است. قانون‌های نظارتی جدید نه تنها باعث از میان رفتن آزادی بیان برای نویسندگان و روزنامه‌نگاران می‌شود، بلکه حقوق اساسی و آزادی‌های میلیون نفر را نیز تهدید می‌کند.»

نویسندگان نامه، از نخست وزیر ترکیه خواسته‌اند «همه نویسندگانی را که به جرم بیان عقایدشان در زندان‌های ترکیه هستند آزاد کند و قوانین تازه‌ای را که برای محدودیت آزادی بیان تصویب شده، ملغی کند.»

جان دوندار و اردم گول تابستان گذشته در روزنامه «جمهوریت» تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده بودند که در آن‌ها نشان داده می‌شد در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند. این کامیون‌ها متعلق به سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) بود.

پس از انتشار این گزارش افشاگر، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ جان دوندار و اردم گول به اتهام جاسوسی و عضویت در یک شبکه تروریستی بازداشت شدند اما چندی بعد، در ۲۵ فوریه سال جاری به حکم دادگاه قانون اساسی آزاد شدند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اما اعلام کرد که به حکم دادگاه قانون اساسی «نه احترام می‌گذارد و نه از آن تبعیت می‌کند».

محاکمه جان دوندار و اردم گل، جمعه ۲۵ مارس در آنکارا از سر گرفته می‌شود. دادستان ترکیه برای این دو روزنامه‌نگار تقاضای حبس ابد کرده است.

روز گذشته هم روزنامه‌نگاران آلمانی خواهان لغو محاکمه و تبرئه دو روزنامه‌نگار ترک شده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    اسلام گرایی دولت طیب اردوغان روبروز آشکارتر مبشود. این ها با استفاده از دموکراسی به قدرت میرسند و بعد بازی را به هم میزنند و ریشه دموکراسی را میخشکانند. بهانه شان هم دفاع از اسلام و دفاع از امنیت ملی است. ما تا حالا گمان میکردیم که فقط نظر احمدی نزاد به نظر آقا نزدیکتر است. اما کم کم دارد معلوم میشود که نظر طیب اردوغان و احمد داود اوغلو هم به نظر آقا خیلی نزدیکتر است. البته قبل از این هم نظر مرسی نزدیکیش را به نظر آقا نشان داده بود. منتهی دولتش دولت مستعجل بود