ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بی‌خبری مطلق» از وضعیت آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار زندانی

پنج ماه و نیم است که هیچ اطلاعی از وضعیت آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگاری که سازمان اطلاعات سپاه از او به‌عنوان عضو «شبکه نفوذی دشمن» یاد می‌کند، در دست نیست. او نه وکیل دارد و نه معلوم است که در چه سلولی به‌سر می‌برد.

آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگاری که آبان ۱۳۹۴ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران بازداشت شده، پنج ماه و نیم است که مشخص نیست در چه وضعیتی به‌سر می‌برد.

آفرین چیت‌ساز در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد

یک منبع آگاه که نامی از او برده نشده در مورد آفرین چیت‌ساز به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت:‌ «او از زمان بازداشت تا کنون وکیل هم ندارد.»

این منبع افزود: «ما متأسفانه هیچ اطلاعی از وضعیت او نداریم و حتی نمی‌دانیم که به چه علت در این پنج ماه وکیلی برای خود انتخاب نشده است. فقط می‌دانیم که در زندان اوین به‌سر می‌برد.»

به‌گفته این منبع، خانواده آفرین چیت‌ساز نیز «مایل به اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت او نیستند.»

همچنین مشخص نیست این روزنامه‌نگار دقیقاً در چه سلولی از زندان اوین به‌سر می برد، اتهامش چیست و تاریخ دادگاهش چه زمانی است.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز چهار روزنامه‌نگاری هستند که در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ از سوی سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. داود اسدی، روزنامه‌نگار دیگری است که از زمان دقیق بازداشت او، فعالیت‌ها و نحوه بازداشت‌اش اطلاعی در دست نیست.

احسان مازندرانی، داود اسدی و سامان صفرزایی در اواخر اسفندماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شدند و اکنون منتظر رأی دادگاه هستند.

عیسی سحرخیز نیز افزون بر دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به دو اتهام دیگر «نشر اکاذیت و توهین به رئیس قوه قضائیه» متهم شده اما هنوز زمان دادگاه او مشخص نشده است. سحرخیز به دلیل تشنج‌های پیاپی از روز ۱۹ اسفندماه از زندان به بیمارستان منتقل شد و اکنون در آن‌جا به‌سر می‌برد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران می‌گوید این روزنامه‌نگاران از اعضای «شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلیس» بودند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز ۱۹ آبان ۱۳۹۴ در یک نشست خبری گفته بود: «آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد.»

با این حال آن‌ها با گذشت پنج ماه هنوز در بازداشت به‌سر می برند و حتی با آزادی‌شان با قرار وثیقه هم موافقت نشده است و به چندین اتهام متهم و دادگاهی شده‌اند.

ایران با ٣۶ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۵، از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.