ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و اوراق پاناما؛ دنبال سوزن در انبار کاه

سرمایه‌داران و سیاستمداران آمریکایی نیازی ندارند که اموال خود را در قالب شرکت‌های صوری به خارج منتقل کنند. قانون خود به خود برای آن‌ها مزایای ویژه‌ای قائل شده و آمریکا خودش یک بهشت مالیاتی است.

افکار عمومی آمریکا، افشای پولشویی و فرار مالیاتی در «اوراق پاناما» را با کمی سرخوردگی دنبال می‌کند، چرا که از چهره‌های معروف ورزشی، هنری یا حتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در فهرست نام‌های لو رفته نشانی نیست. نخست‌وزیر ایسلند به خاطر این رسوایی استعفا داده اما حتی یک شرکت صوری متعلق به ستاره‌ای از فوتبال آمریکایی زیر ذره‌بین نرفته است. شبکه خبری «ان‌بی‌سی» می‌گوید: «عجیب‌ترین نکته اوراق پاناما‌، کمبود آمریکایی‌ها در ‌آن است.»

کسانی که به تئوری‌های توطئه گرایش دارند، گمانه‌زنی می‌کنند که سازمان سیا ماجرای اوراق پاناما را راه انداخته تا به کسانی مانند ولادیمیر پوتین و بشار اسد آسیب برساند و همزمان آمریکا را از تخلفات مبرا معرفی کند. البته توضیحات یا شواهد قابل قبولی هم در این زمینه وجود دارد که مانع سربلند بیرون آمدن آمریکا از ماجرا می‌شود. ایالات متحده همیشه بزرگترین منبع ثروت‌های غیرعلنی بوده و اگر ذکر نام کشوری در اسناد پاناما می‌تواند شرم‌آور باشد، خلاف این امر یعنی یعنی پاک بودن فهرست از آمریکا و آمریکایی مشکوک و سوال‌برانگیز است.

ابتدا باید گفت که نام تعداد زیادی از آمریکایی‌ها هم در اوراق پاناما دیده می‌شود. گزارشگران گروه رسانه‌ای «مک‌کلاچی» در بانک اطلاعاتی اوراق پاناما، کپی پاسپورت ۲۰۰ آمریکایی را یافته‌اند. ۳۵۰۰ سهام‌دار شرکت‌های برون‌مرزی، آدرس آمریکایی دارند. و در حدود ۳۱۰۰ شرکت و موسسه ثبت‌شده در بهشت‌های مالیاتی، ردپای ارتباط با وکلا و متخصصین مالی در میامی، نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا وجود دارد. دادگستری آمریکا حداقل چهار شهروند این کشور را  که به کمک دفتر حقوقی موساک فونسکا شرکت‌های صوری ثبت کرده بودند به انجام جرائم مالی متهم کرده است.

در نزدیکی آمریکا بهشت‌های مالیاتی انگلیسی‌زبان بی‌شماری وجود دارند مانند جزایر کیمن (مستعمره بریتانیا) یا جزایر باهاما با انواع خدمات مالی مشکوک برای پنهانکاری. بنابر این از منظر آمریکایی‌ها ضرورتی فوری برای رفتن به پاناما به عنوان یک کشور اسپانیایی‌زبان وجود ندارد. علاوه بر این ایالات متحده آمریکا زوایای پنهان خود را دارد، به عنوان مثال در ایالت‌هایی مانند دلور یا وایومینگ.

در ایالت دلور قوانین اقتصادی بسیار آزادی جریان دارد تا ‌آنجا که در این ایالت ۹۰۰ هزار نفری، صدها هزار شرکت صوری ثبت شده‌اند.

شبکه عدالت مالیاتی (Tax Justice Network) اعلام می‌کند که آمریکا بعد از سوئیس و هنک‌کنگ، در رده سوم مناطقی قرار دارد که به بهشت مالیاتی موسوم هستند.

البته در میان اسامی افشا شده، تک و توکی آمریکایی‌ اسم و رسم‌دار هم به چشم می‌خورد. دیوید گفن (تولیدکننده معروف هالیوودی) از قرار برای فروش یک کشتی تفریحی از شرکت‌های خاصی استفاده کرده است، لیزل پریتزکر سیمونز (هنرپیشه سابق، از وارثان هتل هایت) از سهام‌داران شرکتی در پاناماست که در پروژه‌های کشاورزی صنعتی در کلمبیا سرمایه‌گذاری می‌کند. این دو فعالیت‌های مالی خود را مبرا از تخلف دانسته‌اند.

اغلب سیاستمداران آمریکایی نیازی به پنهان کردن وضعیت مالی‌شان در بهشتی مالیاتی ندارند. در آمریکا برخلاف اروپا، اصلی پذیرفته شده که سیاستمدار ثروتمند است. از قرار به جز چند استثنا همه سناتورهای آمریکایی میلیونر هستند، بنابراین الزامی به پنهان‌کاری نیست.

در واشنگتن رسمی معمول است؛ این که می‌توان چند سالی در مجلس، در یک وزارتخانه و یا در کاخ سفید در کار سیاست بود و سپس با چند سال فعالیت‌ اقتصادی، محصول طلایی ارتباط‌های قبلی را برداشت کرد و بعد مجددا به سیاست بازگشت.

علاوه بر این دادگاه عالی آمریکا اجازه داده است که ثروتمندان و کنسرن‌ها بدون محدودیت به کاندیداها کمک مالی کنند. اینکه سیاست در آمریکا با پول‌های هنگفت تعیین می‌شود، امری‌ست که هر کسی می‌داند. این همان چیزی است که در فعالیت‌های انتخاباتی کنونی نیز از آن شکایت می‌شود و دیگر الزامی برای پنهان کردن این واقعیت وجود ندارد.

مزایای قانونی

برای ثروتمندان آمریکایی در مقایسه با بخشی از اروپا و آمریکای لاتین، پنهان کردن ثروت در خارج جذابیتی ندارد زیرا قانون خود به خود برای آن‌ها مزایای ویژه‌ای قائل شده است. مثلا به درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری بسیار کمتر از حقوق کارمندان مالیات تعلق می‌گیرد. کوین هال می‌گوید: «اگر نام کسی میت رامنی یا دونالد ترامپ باشد و درآمدهایش از طریق سرمایه‌گذاری باشد، سطح مالیات مربوطه چنان پایین است که انگیزه سفر به بهشتی مالیاتی در دوردست وجود ندارد. مضافا راه‌های قانونی بسیاری برای پرهیز از پرداخت مالیات وجود دارد.»

این نظر را کاندیدای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برنی سندرز هم تایید می‌کند که «سیستم» آمریکا فقط در خدمت ثروتمندان است. او می‌گوید در زمانه رشد نابرابری و در حالی که میلیاردها در در بهشت‌های مالیاتی به سر می‌برند، کودکان از گرسنگی در رنجند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.