ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایرانی‌ها پنج هزار ‌سال قبل سفال صادر می‌کردند»

کشف کوره پخت سفال در تپه «یلدا» در سیستان مشخص کرد که اهالی این منطقه حدود پنج هزار‌ سال پیش علاوه بر تولید سفال به اندازه نیازشان تولیدات‌شان را به دیگر مناطق نیز صادر می‌کردند.

کشف کوره پخت سفال در تپه «یلدا» در سیستان مشخص کرد که اهالی این منطقه حدود پنج هزار‌ سال پیش علاوه بر تولید سفال به اندازه نیازشان تولیدات‌شان را به دیگر مناطق نیز صادر می‌کردند.

ظرف سفالی متعلق به محوطه ی باستانی ایقربلاغ، قابل مقایسه با فاز I میمون آباد، موزه ی ایران باستان (منبع: www.pompanon.fr)

به گزارش روزنامه شهروند، حسینعلی کاوش، سرپرست چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی و برنامه آموزشی تپه «طالب‌خان٢» (یلدا) سیستان گفت که این فصل از حفاری به مدت ٣۵ روز و با حضور ٢۵ نفر از دانشجویان کارشناسی رشته باستان‌شناسی دانشگاه زابل در تپه طالب‌خان ٢ در دشت جنوبی سیستان انجام شد.

به گفته او در این فصل از کاوش یک گمانه با هدف لایه‌نگاری و آگاهی از توالی استقراری در این تپه باز شد که با ادامه حفاری شناخت نسبی از لایه‌های فرهنگی و دوره‌های استقراری تپه به دست آمد.

او در رابطه با کشف کوزه سفالی چنین توضیح داد که این کوره بیانگر تولید سفال در محوطه است که نشان می‌دهد اهالی این منطقه علاوه بر تأمین نیاز اولیه خود می‌توانستند تولیدات‌شان را به دیگر مناطق نیز صادر کنند.

حسینعلی کاوش افزود که فرآیند کاوش این محوطه علاوه بر کشف کوره پخت سفال، به کشف پنج فضای معماری، پیت باستان‌شناسی (زباله‌دانی) پیکرک‌های انسانی و حیوانی منحصر‌به‌فرد، مُهرهای مسطح، اثر حصیر و اشیای شمارشی منجر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانیا

    در این وبلاگ انوش راوید مفصل درباره تاریخ و هویت ایرانی بحث کرده **** ---- زمانه: کاربر گرامی، لینک برای حفظ امنیت کاربران شد.

  • بابک

    خدا عاقبت این مردم را بخیر کند ! کار به جایی رسید که خود ایرانی می پرسد مگر آن زمان ایرانی یا ارایی هم بود !؟ آنهم با تمسخر ! این که عرض می کنم ایرانی نیاز به دشمن ندارد ، یک دلیل همین است. نیاز نیست که دشمن خارجی تبلیغ ضدایرانی کند، برای هر چه نیاز به واردات داشته باشیم در این یک زمینه خودکفا هستیم !

  • aran

    در جواب "ایرانی ها؟!! اون زمان ایرانی وجود داشته مگه؟! لابد آریایی هم بودند !!!" مخاطبان بروند منابع جدید در مرود سابقه مردم ایرانی و اریایی ها مطالعه کنند. فریدون جنید و درخشانی... نظریات جدید دادند. ولی اساس مهاجرت اریایی ها به ایارن مورد شک است و بلکه این ایارنیان اعم هندواروپایی زبان یا غیر هندواروچایی زبان مانند سامی زبانها و دروایدی زبانها از فلات ایران مهاجرت کرده اند. نظریات جدید ایارن موزائیکی از اقوان هندواروچایی زبان و غیر هندوراوچایی زان در دوران باستان نشان میدهد و احتمال زیاد اکثر مردم ایران بخصوص سیستانی ها ایرانی زبان بوده اند البته دروایدی و سومری و عیلامی سامی های چون اشوری و اکدی.. هم بومی ایران بوده اند. منظور از ایرانی لزوما هدوایارنی زبان/اریایی نیست. ایرانی/پپارسی زبانی امروز نوادگان همه ان اقوام باستانی هستند که چه بسا زبانشان غیر پارسی بوده است.

  • چطور ممکنه

    ایرانی ها؟!! اون زمان ایرانی وجود داشته مگه؟! لابد آریایی هم بودند !!!

  • پیام

    این حرفها از دشمن است. دشمن می خواهد با این حرفها به نظام مقدس ضربه بزند. دشمن می خواهد ما را از اسلام عزیز و بالاتر از آن از نظام مقدس و بالاتر از همه از ولی امر مسلمین جهان سید علی اف دور کند. تاریخ ایران 1400 است ! پیش از 1400 سال حرف دشمن است. دشمن بداند اگر بخواهد از این حرفها بزند دفعه بعد ولی امر مسلمین جهان میگوید از 15 خرداد سال 42 ، اگر باز هم دشمن جلو بیاید ما می گوییم تاریخ ایران از 22 بهمن سال 57، اگر دشمن جلوتر آمد ما میگوییم از وقتی که ولی امر مسلمین جهان سیدعلی اف بابصیرت، ولی امر مسلمین جهان شد !