ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان عصر سیرک‌هایی با حیوانات وحشی در ایران

حالا دیگر خرس‌ها و ببرها و تمساح‌ها و شیرها نفس راحتی خواهند کشید و فعالان حقوق حیوانات به خواسته‌ مهمی دست یافته‌اند: استفاده از حیوانات وحشی در سیرک‌های ایران پایان یافت.

حالا دیگر خرس‌ها و ببرها و تمساح‌ها و شیرها نفس راحتی خواهند کشید؛ استفاده از جانوران وحشی در سیرک‌های ایران پایان یافت.

سیرک خلیل عقاب- عکس از آذین حقیقی

به گفته فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس برنامه‌های صورت گرفته قرار بود این طرح تا پایان تابستان سال ۹۵ محقق شود که خوشبختانه این اقدام شش ماه زودتر به نتیجه رسید.

فرهاد دبیری ضمن اشاره به معرکه‌گیرها، دوره‌گردها و نمایش‌های خیابانی با تربیت شیر و خرس و میمون در گذشته‌های دور به خبرگزاری ایسنا گفت: در حال حاضر برخی از این افراد و گروه‌ها از حالت نمایش‌های خیابانی خارج شده و با توسعه برنامه‌های نمایشی به سیرک‌های بزرگ و کوچک تبدیل شدند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید برنامه‌های گروه‌های مذکور بدون هیچ نظارتی و با حضور تعداد متنوعی از حیوانات اجرا می‌شود که قطعاً این کار سوء‌استفاده از حیات‌وحش به شمار می‌آید و با اهداف حفاظت از تنوع زیستی در تضاد است.

فرهاد دبیری به اقدامات انجام شده برای ساماندهی سیرک‌ها اشاره کرد و گفت: «در چند سال اخیر و با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، این دسته از افراد، گروه‌های نمایشی و سیرک‌ها، صاحب پرونده و شناسنامه شدند و همچنین سعی بر آن شد که فعالیت آن‌ها تا حد امکان ضابطه‌مند شود و از انجام تخلفات که یکی از مصادیق آن، آزار و اذیت جانوران است، جلوگیری به‌عمل آید.»

با توجه به گفته‌های معاون سازمان حفاظت محیط زیست، از ۲۶ فرد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه سیرک و نمایش حیوانات، ۲۵ مورد به‌طور کامل نمایش حیوانات وحشی را از برنامه‌های خود حذف خواهند کرد .

زین پس صرفًاً سیرک «خلیل عقاب» با تعداد معدودی ببر و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اجرای نمایش خواهد داشت.

تدوین لایحه «مقابله با حیوان آزاری»

از سوی دیگر نیز مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه «مقابله با حیوان آزاری» خبر داد.

محمد درویش در این‌باره به خبرگزاری ایلنا گفت: «در جامعه‌ای که مردم حرمت گیاهان و جانوران را حفظ کنند، به طور حتم امنیت اجتماعی بیشتر و بزه‌کاری کمتر می‌شود.»

نگهداری شیرها در سیرک قشم با اعتراض فعالان حقوق حیوانات همراه شد

او همچنین درباره نوع مجازات برای افراد مرتکب حیوان آزاری گفت: «کسانی که حیوان آزاری می‌کنند ممکن است مشکل روانی داشته باشند و نیاز به درمان باشد، زیرا در مورد این افراد هر مجازاتی صورت بگیرد امکان دارد باز هم  رفتارش را تکرار کند. با این حال در صورت تکرار، مجازات‌های سنگینی برای افراد خاطی در نظر گرفته خواهد شد.»

در سال‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بسیاری از حامیان محیط زیست و طرفداران حقوق حیوانات از افزایش روز افزون تعداد سیرک‌ها و حیوان آزاری در ایران به شدت انتقاد کردند.

آنها حتی در تیرماه سال گذشته و در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهوری، از شرایط غیربهداشتی و غیراستاندارد سیرک‌ها گلایه کردند و خواستار توقف فوری زجر و شکنجه حیوانات در این مکان‌ها شدند.

در سال‌های اخیر، شرایط غیر بهداشتی و غیر استاندارد محل نگهداری حیوانات، عدم تغذیه مناسب و در اختیار نبودن امکانات مداوا و دامپزشک، سلامت حیوانات موجود در باغ‌وحش‌های و سیرک‌ها در ایران را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

سال گذشته پنج قلاده شیر در سیرک «پرشین» در آذربایجان شرقی، جان‌شان را به چنین دلایلی از دست دادند . این واقعه موجی از اعتراض‌های گسترده فعالان حقوق حیوانات را در پی داشت.

اعتراض‌های گسترده فعالان حقوق حیوانات و شکایت‌های مختلف در یکی دو سال گذشته باعث تعطیلی بسیاری از باغ وحش‌ها از جمله باغ وحش‌های خصوصی در قشم و بابلسر شد. باغ وحش‌ قشم بیش از ۳۰ شیر را در قفسی با ابعاد بسیار تنگ نگه‌داری می‌کرد و باغ وحش بابلسر نیز با انجام کاری مشابه درباره خرس‌ها باعث زجر آنها شده بود.

به نظر می‌رسد فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات به دو مورد از اساسی‌ترین خواسته‌های خویش دست یافته اند: سیرک‌های فاقد حیوانات وحشی و مقابله با حیوان آزاری.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فريبرز

    بسيار از شنيدن اين موضوع خوشحال شدم. باغ وحش ها هم اگر داراى بالاترين استانداردهاى جهانى نباشد بايد تعطيل شوند.