ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار پشت درهای بسته؛ ابهام در لغو تحریم‌های بانکی ایران

رئیس بانک مرکزی ایران با وزیر خزانه‌داری ‌آمریکا ملاقات کرد. دولت روحانی به خاطر ناروشن بودن اتصال سوئیفت و ابهام در لغو تحریم‌های بانکی زیر فشار مخالفان برجام قرار دارد.

رئیس بانک مرکزی ایران با وزیر خزانه‌داری ‌آمریکا در واشنگتن ملاقات کرده است. دولت روحانی به خاطر ناروشن بودن اتصال سوئیفت و روند لغو تحریم‌های بانکی زیر فشار مخالفان برجام قرار دارد.

ملاقات سیف با جک لو پشت درهای بسته انجام شده و محتوای مذاکرات روشن نیست.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه نشست بانک جهانی در واشنگتن با جک لو‌، وزیر خزانه‌داری آمریکا ملاقات کرده است. گفت‌وگوی این دو مقام پشت درهای بسته صورت گرفته و جزییات آن روشن نیست. سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا به نقل از جک لو نوشته است: «تا وقتی که ایران به توافق اتمی در ارتباط با برجام عمل کند، امریکا هم با حسن نیت به تعهدات خود در زمینه برداشتن تحریم‌های هسته‌ای عمل خواهد کرد.»

ولی‌الله سیف در حالی به دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا رفته که آثار برجام در اقتصاد ایران نمایان نیست و دولت روحانی به ویژه از سوی محافل نظامی و اصولگرایان مخالف توافق هسته‌ای، به بازی خوردن از غرب متهم می‌شود.

چهار نماینده مجلس در ۲۵ فروردین از سیف طی نامه‌ای سرگشاده در باره مبادلات بانکی با جهان پیرامون پس از امضای برجام سوال کرده‌اند. احمد توکلی، محمد دهقان، الیاس نادران و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی پرسیده‌اند چرا جز چند بانک معدود ترک، چینی، هندی و کره‌ای که قبل از امضای برجام نیز با ایران همکاری داشتند،  هیچ بانک خارجی جدیدی به فهرست بانک‌هایی که اعتبارات اسنادی و یا حواله‌جات ارزی بانک‌های ایرانی را می‌پذیرند اضافه نشده است.

هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مستلزم همکاری بانک‌های بین‌المللی برای ارائه خدمات است و این امر تا روشن نشدن وضعیت تحریم‌های بانکی ایران ناممکن خواهد بود.

ابهام در راه‌اندازی سوئیفت

با وجود اعلام چند باره سخنگوی دولت و بانک مرکزی در راه‌اندازی شبکه سوئیفت، هنوز ارتباط بانک‌ها و موسسات جمهوری اسلامی با این شبکه که راهگشای مبادلات مالی با جهان پیرامون است، ناروشن است.

رئیس کل بانک مرکزی پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های بانکی، اعلام کرده  بود که ظرف دو هفته و از ۱۲ بهمن ۹۴، ارتباط ۹ بانک ایرانی با شبکه سوئیفت برقرار می‌شود.

سوئیفت، نام اختصاری "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" است. هدف از ایجاد این شبکه جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق تلکس در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی است. با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور، شبکه سوئیفت ایران از اسفند ۱۳۹۰ قطع شد.

عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده ایران پیشتر گفته است تنها کسانی که از تحریم‌ها سود می‌برند تبلیغ می‌کنند که اتصال با شبکه سوئیفت برقرار نشده است.

«بی اعتمادی بازار به عراقچی»

محمد سلیمانی، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با فارس گفته است: «اگر سوئیفت برای بانک‌های ایرانی باز شده باید رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی کند که با چه بانک‌هایی و با چه کشورهایی است.»

او انتقاد کرده که دولت اطلاع‌رسانی درستی در خصوص برجام ندارد و اطلاعات نیز نباید از طریق عراقچی انجام شود: «امروزه تجار به آقای عراقچی اعتمادی ندارند چراکه حرف‌هایی که آقای عراقچی می‌زند خلاف آن ثابت می‌‌شود و این مقام مسئول در وزارت امور خارجه نیز امروزه وجهه خود را تقریبا از دست داده است.»

تحریم‌های بانکی علیه جمهوری اسلامی از ژانویه ۲۰۱۶ و با به جریان افتادن برجام رفع یا تعلیق شده‌اند. با این همه، بانک‌ها، موسسات مالی و بیمه‌های غربی به خاطر نظارت شدید ایالات متحده و از ترس سختگیری‌ها و مجازات‌های احتمالی، در معامله با ایران بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند.

از زمان اجرایی شدن برجام، تنها بانک «تجاری ایران و اروپا» مبادلات دو جانبه با جمهوری اسلامی را از سر گرفته است. بانک یاد شده که در شهر هامبورگ قرار دارد و پروانه کارش آلمانی است، در اصل به دولت ایران تعلق دارد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    یالله روحانی بگو پول ها کجاست؟ طفلگی ها پاسدارچی ها و روس ها و چینی ها و حزب الله هر روز ساعت ها روصندلی های دربار خامنه ای چنیاتمه می زنن و هی سراغ دلارها رو ازمون می گیرن.

  • Farid

    پول را بگیرید و به روسها و حزب اله بدهید؟!

  • بابک

    تک نرخی کردن ارز در این رژیم سابقه ای دراز دارد ! حکومت هر بار بهای دولتی ارز را با قیمت آزاد یکی می کند ! این بار هم قیمت دولتی دلار امریکا را 3500 تومان می کنند ! اگر بیشتر نکنند ! اقتصاد مقاومتی ریشخند مردم گرسنه است