ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید: استفاده از سیستم مالی آمریکا جزء برجام نیست

جاش ارنست در پاسخ رئیس بانک مرکزی که خواهان پایبندی آمریکا به برجام و تسهیل مبادلات دلاری شده بود، گفت که دسترسی به شبکه مالی آمریکا بخشی از توافق هسته‌ای نیست.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گفته رئیس بانک مرکزی که خواستار پایبندی آمریکا به برجام و تسهیل مبادلات ایران به دلار شده بود، یادآور شد که دسترسی به شبکه مالی آمریکا جزء برجام نیست.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

روز جمعه ۱۵ آوریل، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری "المانیتور" گفت انتظار می‌رود دولت آمریکا امکان دسترسی محدود کشورش به دلار را برای تسهیل مبادلات مالی با دیگران فراهم کند و به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

رئیس بانک مرکزی ایران عنوان کرد:  «مبادلات مالی ایران باید از طریق یک نهاد مالی آمریکایی تسویه شود هر چند لزوما پول در آن بانک امریکایی باقی نماند.»

او قبلا در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود ایران نتایج مورد انتظار از اجرای برجام را مشاهده نکرده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.»

اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حرف‌های سیف اعلام کرد که دسترسی ایران به شبکه مالی آمریکا جزء توافق هسته‌ای نیست.

سیف که برای شرکت در اجلاس بانک جهانی به واشنگتن رفته، یک روز پیش از این گفت‌وگو، با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا پشت درهای بسته ملاقات کرده بود اما جزییات این دیدار و مذاکرات احتمالی دو مقام بر کسی روشن نیست.

وبسایت وزارت خزانه‌داری ‌امریکا به نقل از جک لو نوشته است: «تا زمانی‌که ایران به تعهدات خود در توافق اتمی عمل کند‌، آمریکا هم به تعهدات خود در رفع تحریم‌ها عمل خواهد کرد.»

رئیس کل بانک مرکزی ایران در آمریکا گفته که برداشته شدن عملی همه تحریم‌ها علیه ایران مستلزم برخورداری این کشور از ساز و کار مبادلاتی U turn است. او حتی شرکت‌های آمریکایی را برای سرمایه‌گذاری در ایران و رقابت با شرکت‌های اروپایی فراخواند و گفت هیچ محدودیتی برای چنین کاری نیست.

این در حالی است که کنگره آمریکا به خاطر آزمایش‌های موشکی ایران با معاملات محدود دلاری با جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

سناتور اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله گفته است: «تا زمانی‌ که ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، برنامه موشک‌های بالستیک و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده پایان نداد‌ه، نباید به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»

هم‌زمان با موضع‌گیری کاخ سفید، اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ایران را در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست به خاطر حمله به کنسولگری و سفارت عربستان در مشهد و تهران، دخالت در سوریه، یمن، سومالی و تداوم حمایت از تروریسم نکوهش کرد. این در حالی است که روحانی به امید تنش‌زدایی و رایزنی‌های سیاسی/ اقتصادی به ترکیه رفته بود.

دولت روحانی از  سوی رهبر ایران  به طور تلویحی و از سوی محافل نظامی و اصولگرایان تندرو به طور مستقیم به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بنظر میاد کلاه گشادی سر رژیم و دولت ایران رفته و اینبار هم فریب شیطان بزرگ را خوردند. اراک با سیمان پر کردند مواد رو تحویل روسها دادند حال موندن با یک قراداد تو خالی. بدون دسترسی به سیستم مالی دنیا بدون اجازه آمریکا.. حالا امریکا گردن گذاشتن به شرایط ام یکا رو دیکته میکنه.

  • پیام

    ای کافرها ! بفکر اوجب واجبات یعنی حفظ نظام مقدس نیستند! پس ولی امر مسلمین جهان دلار از کجا بیاورد تا به حزب اله لبنان، به سپاه پاسداران در جنوب لبنان، به دولت غزه، به حکومت و ارتش بشار اسد، به ... ، به حوزه های علمیه ، و برای ساخت مسجد در کشورهای دیگر و برای ساخت مناره و گنبد طلا و صحن در سامرا و نجف و کربالا و سوریه و امامزاده و .... و یه ارادتمندان دلارهای نفتی ملت فتنه گر ایران در سراسر جهان بدهد ؟ اینها بصیرت ندارند ! اینها میخواهند ولی امر مسلمین جهان سید علی اف پول نفت خام و پول و سرمایه های این ملت فتنه گر را بی حساب و کتاب و بدون پاسخگویی در اختیار نداشته باشد ، تا ملت فتنه گر ایران به این نظام مقدس ضربه بزند ! خدا پدر برادر پوتین( برادرش نه ، خود برادر پوتین !) را بیامرزد که به این نظام مقدس برای سرکوب این ملت فتنه گر کمک کرده ! بفضل الهی حکومت های روسیه در این 200 ـ 300 سال در ارتباط با ایران نشان دادند که پشتیبان ولایت مطلقه فقیه و در خط مقام معظم ولی امر مسلمین جهان سید علی اف هستند !