ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به قتل ستایش قریشی ادامه دارد

کشته شدن یک دختر شش ساله افغانستانی در ورامین، بحث‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. از عدم انعکاس این خبر در رسانه‌های ایران انتقاد می‌شود.

- جنایت هولناک در ورامین، دختر بچه افغان به قتل رسید و سوزانده شد

- دختر شش ساله افغان در ایران سوزانده شد

- تجاوز و قتل فجیع دختر شش ساله افغانستانی در ورامین

برخی رسانه‌ها تیترهای بالا را برای این خبر انتخاب کرده‌اند: روز یک‌شنبه، ۲۲ فروردین، دختر بچه‌ای مهاجر از افغانستان به نام ستایش قریشی، در منطقه خیرآباد ورامین گم می‌شود. خانواده او برای یافتنش اطلاعیه‌ای می‌دهند و تمام منطقه را جست‌و‌جو می‌کنند. شب هنگام اما جسد سوخته او در خانه همسایه پیدا می‌شود.

پسر ۱۷ ساله همسایه، ستایش را به خانه برده و با ضربات چاقو به قتلش رسانده و در وان حمام بر رویش اسید ریخته تا از بین برود: جسد به‌طور کامل از بین نرفته و پسر از دوستش کمک خواسته. دوست او ماجرا را با پدر خود در میان گذاشته و پدر هم با یکی از معتمدان محل و در نهایت به پلیس خبر داده‌اند. پلیس هنگام مراجعه به خانه، باقی‌مانده جسد را پیدا کرده و قاتل هم دستگیر شده است. همزمان برخی رسانه‌ها از «احتمال تجاوز به ستایش قریشی» پیش از قتل خبر داده‌اند.

جزئیات بیشتر درباره این جنایت را در اینجا بخوانید.

این حادثه به بحث‌های گسترده‌ای درباره تجاوز و نحوه برخورد با مهاجران در ایران در شبکه‌های اجتماعی دامن زده و واکنش‌های متفاوتی برانگیخته است. عده‌ای این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا رسانه‌های داخلی در ایران چندان به این خبر نپرداخته‌اند؟ (کاربری به نام سهراب رستمی در توییتر: ستایش ۱۰ آوریل ناپدید می‌شود، ۱۱ آوریل خبر قتلش تایید می‌شود و ۱۲ آوریل دفن می‌شود. آن وقت رسانه‌ها تازه دارند در موردش می‌نویسند.)

کمپینی با عنوان #من ستایش هستم نیز راه افتاده که خواستار شکسته شدن سکوت رسانه‌ها درباره این جنایت و رسیدگی عادلانه قضایی به این ماجراست.

برخی هم سوال کرده‌اند که اگر این اتفاق به شکلی برعکس رخ می‌داد، ممکن بود چه واکنش‌هایی ایجاد کند.

البته با وارد کردن هشتک ستایش (#ستایش) در توییتر و فیس‌بوک، می‌توانید واکنش‌های متفاوت‌تر کاربران را به این حادثه ببینید و دنبال کنید. از جمله این‌که عده‌ای با پرداختن به این ماجرا از توجه حاکمیت به مساله حجاب و برخورد با "بدحجابی و بی‌حجابی" و بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌هایی که می‌توانند زمینه وقوع چنین فجایعی را فراهم کنند، انتقاد کرده‌اند.

امید توشه، روزنامه‌نگار مقیم ایران در این‌باره نوشته است: «آقایانی که خودشان رابه خواب زده‌اند چرا بیدار نمی‌شوند؟ باید بپرسیم نوجوان ۱۷‌ ساله را به تجاوز، قتل و اسید چه کار؟ هنوز هم بدحجابی مهم‌تر است؟»

او حاشیه‌نشینی و فقر را پدید‌آورنده جنایاتی نظیر ستایش و «بیجه» دانسته که هر دو در اطراف ورامین رخ داده‌اند و خطاب به مسئولان نوشته که کافی است از پشت میزهای‌تان بلند شوید و آنجا را ببینید.

بنابر آخرین اخبار، احمد نصیر نور، سفیر افغانستان در ایران برای همدردی به خانه خانواده قریشی رفته است.

انصاف نیوز، روز شنبه ۲۸ فروردین، گزارشی درباره واکنش‌ها به این جنایت منتشر کرده است. 

این حادثه اعتراض‌هایی را هم در افغانستان به دنبال داشته است و برخی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در این کشور، از سکوت رسانه‌های ایران در قبال این حادثه انتقاد کرده‌اند.

احمد بهزاد، نماینده مردم هرات در مجلس افغانستان هم متنی "برای ستایش" منتشر کرده و نوشته است: «... ما به درستی می‌دانیم حساب جانی و جنایتکار از جامعه‌ای که او به آن منسوب است جداست. جنایت باید محکوم شود و جنایتکار باید مجازات شود. در این میان سکوت جامعه میزبان در برابر چنین جنایت ضد انسانی‌ای، توجیه‌پذیر نیست. جامعه‌ای که جانی به آن منسوب است باید بپذیرد که سیاست حاکم بر رسانه های آن و نفرت‌پراکنی علیه مهاجران در وقوع چنین جنایت‌ها و این چنین سرافکندگی‌ها نقش بسیار دارد. در جهان امروز باید به انسان بودن جدا از تعلقات ملیتی، نژادی، فرهنگی و دینی حرمت نهاد؛ چیزی که جامعه میزبان مهاجران در ایران شدیدا به آن نیازمند است. باشد که ستایش‌های دیگر در پناه ارزش نهادن ما به انسانیت، مصونیت یابند.»

بنا بر گزارش‌های غیر‌رسمی، بیش از دو میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که نحوه برخورد با آن‌ها و شرایط زندگی‌شان در ایران در سال‌های اخیر انتقادهایی را به دنبال داشته است. گفته می‌شود که «ایران با تهدید هزاران افغان را به جنگ سوریه فرستاده است». از سوی دیگر تنها ۱۰ درصد کودکان افغان در ایران از حق تحصیل برخوردارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ana

    I think this guy should be prison forever until he dies because he is 17 years old and the second the parents of irl are fault how as a parent y let their daughter went out by herself to buy ice-cream. This situation is neglection of parents too in US if parents let her kids be alone to go buy ice-cream or in the car the police come and get your -child I think this situation I think 50-50 percent the killer and the parents for negelct

  • امیر عباس جعفری

    به نام خدا این یک حادثه ویژه نیست! بارها عرض کرده ام که افغانی ها در کشور ما مثل هموطن زندگی می کنند پس مهاجر بودن قربانی در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی کند. چنین جرایمی هر از چندگاهی در گوشه ای دیده می شود، باید علاوه بر ریشه یابی، عامل هم به اشد مجازات برسد، اما نمی توان مهاجر بودن قربانی را دخیل دانست. با شناختی که از کشور خودمان داریم، عامل جنایت به حبس، شلاق و اعدام (پس از رسیدن به سن قانونی) محکوم خواهد شد. ضمن این که هنوز گزارش پلیس مبنی بر انگیزه قاتل و گزارش پزشکی قانونی مبنی بر وجود یا عدم تجاوز منتشر نشده است و نباید به گمانه های نامعلوم دامن زد. امیر عباس جعفری - ایران -*** --- کاربر گرامی با تشکر از شما، زمانه برای حفظ امنیت دیگر کاربران لینک منتشر نمی‌کند.

  • علی جان خاوری

    با سلام این مصیبت وارده را به خانواده محترم این عزیز ازدست رفته تسلیت عرض می کنم ،فقط بگم اگر یک افغانی درحقیقت یک ایرانی همچین کاری می کرد همه افغانی ها باید جرمش می کشیدند که تابحال شاهدش بودیم.ولی بنده میگم گناه هرکس گردن خودش است ،حالا هم باید قاتل این مرحومه به مجازات برسد

  • امیر

    ایران و افغانستان نداره منم ناراحتم ولی کاش ایران به افغانستانیها کمک کنه

  • خسرو

    در خصوص عدم اطلاع رسانی ، کافی و وافی در این خصوص ، در رسانه های ایران ، شاید بخاطر ، این است که مردم ورامین و‌بلکه کل ملت ایران از اینگونه اعمال ، انزجار دارند و متنفر هستند و این عمل ننگین ، بازتابش مانند ، بر هم زدنن چاه فاضلاب است که بوی آن بدتر بلند میشود . خدا به خانواده اش صبر دهد و امیدواریم که این جانی به عذابووجدان ومجازات خودش برسد .

  • ایرانی

    احتمالا طرف را اعدام می کنند و باز یک عده میگن چون زیر 18 سال بوده و اینکار را کرده چرا باید اعدام می شد در کل از نظر من شخص 17 ساله ای که اینطوری روانپریشانه می تواند اینکار را انجام دهد باید به بیمارستان های روانی بفرستنش در کل تجاوزاتی هم بوده که افغانها مسبب آن بوده اند که آن را هم رسانه ها منعکس نکردند چون باعث واکنش تند و افراطی یک عده افراطی می شود در کل رسانه هم در ایران دست یک عده افراطی حکومتی است و ربطی به مردم و یا حتی دولت ندارد امیدوارم این شخص به سرعت دستگیر شود و مجازات اگر خانواده مقتول خواهان قصاص باشند آن شخص را اعدام می کنند هر چند که من شخصا اعدام را راه حل نمی دانم افغانها هم مردم مظلومی هستند و سالها در ایران زندگی کرده اند و نباید مورد تبعیض قرار بگبیرند هرچند که در دولت جدید کارهایی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست مخصوصا که بعضی از آنها در ایران متولد شده اند و ایرانی محسوب می شوند و روزی افغانستان هم جزئی از ایران بوده مردم ما هم بعضی از مواقع رفتار مناسبی با این افراد ندارند که واقعا درست نیست شما باید با هر کسی طوری رفتار کنی که دوست داری با خودت رفتار کنند تن آدمی شریف است به جان آدمیت خدا به خانواده اش صبر دهد

  • بهنام

    واقعآ انسان متاسف و متاثر میشود و در اینگونه مواقع زبان قاصر است که چه بگوید . روحش شاد .

  • هانیه

    خدا لعنت کنه این جنایتکار پلید . ادم اگ ادم باشه اینکارو باهم نوعش نمیکنه متاسفم ک یه همچین عم ون هایی دارم امیدوارم به سزای عملش برسه و هرچه زودتر اعدام بشه

  • 3

    ما همه یک ملت هستیم و جنایتکار هر که باشد باید به مجازات برسد.

  • hamidreza

    چه شده است که نوجوانی ۱۷ساله به جای تلاش برای ساختن فردایی روشن برای خود به فکر تجاوز وقصد به نابودی خود را در پیش می گیرد . این نتیجه ی بی توجهی به جوانان و نوجوانان در سطح جامعه است . به امید روزی که دیگر شاهد چنین فجایع دلخراشی در موطنمان نباشیم .

  • Zafar

    چرا هویت جعلی افغان را به ما برچسپ می زنید؟ دوست عزیز، ما از یک سرزمینی هستیم که دو قرن پیش مهاجرین هند و پاکستان به کمک انگلیس نام کشور را بدل کردند و به نام یک قبیله گذاشتند. حالا جغرافیه ی به نام افغانستان یاد می شود. و افغان هویت قومی پشتون ها است. ما افغان نیستیم بلکه متعلق به یک محدوده جغرافیایی به نام افغانستان هستیم. لذا افغانستانی هستیم نه افغان