ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش پنج و نیم برابری رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه

بیش از ۷۴۳ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها می‌شود. علاوه بر سدهای آذربایجان غربی، بخشی از آب سدهای بوکان و مهاباد نیز به سمت دریاچه ارومیه رها شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی از رهاسازی بیش از ۷۴۳ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه طی سال زراعی جاری خبر داد.

قایقرانی در مناطقی ممکن شده است

این آب‌ها همگی در پشت سدهای این استان ذخیره شده بودند و اقدام رهاسازی این آب‌ها نیز در راستای اجرای مصوبات دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

کیومرث دانشجو در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: «این مقدار آب رها شده از سدها به سمت دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته پنج و نیم برابر افزایش یافته است.»

همچنین مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی دلیل این افزایش در انتقال آب را افزایش بازندگی و سرریزشدن آب سدها عنوان کرد.

پیشتر از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه رهاسازی ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب به سوی این دریاچه درنظر گرفته شده بود.

بیشترین میزان رهاسازی آب از سد شهید كاظمی بوكان و به میزان ۵۶۴ میلیون متر مكعب بوده است. این میزان رهاسازی نیز در مقایسه با سال گذشته که تنها ۷۷ میلیون مترمكعب آب رهاسازی شد، بیش از هفت برابر افزایش از خود نشان می‌دهد.

پس از سد شهید کاظمی، سد مهاباد با انتقال بیش از ۹۵ میلیون متر مکعب آب بیشترین سهم را در احیای مجدد دریاچه ارومیه داشته است. رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه در سال گذشته صفر بوده است.

علاوه بر موارد فوق، بیش از چهارماه است که ۳۰ مترمکعب آب در ثانیه از محل اتصال زرینه رود و سیمینه رود به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

طی سال‌های گذشته روند خشک شدن دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، به‌طوری که بیش از ۹۳ درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از این تالاب بین‌المللی باقی مانده است.

با این حال در ماه‌های گذشته روند خشكی سالیان اخیر دریاچه ارومیه متوقف شده و به نظر می‌رسد این دریاچه در حال بهبود است. با این حال بسیاری از منتقدانِ ستاد احیای دریاچه ارومیه براین باورند که افزایش آب در دریاچه ارومیه ناشی از شرایط فصلی و بارش‌های مکرر در ماه‌های اخیر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.