ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محل نگهداری گوزن زرد ایرانی در خوزستان به زیر آب رفت

لاهیجان‌زاده بر اساس رد پای این گوزن‌ها احتمال می‌دهد که آنها از سایت محافظت شده بیرون رفته‌اند و به سمت جنگل گریخته‌اند.

جاری شدن سیل در استان خوزستان در روزهای اخیر محل نگهداری گوزن زرد ایرانی، گونه‌ای در حال انقراض را به زیر آب برد و تنها چند گوزن زنده ماندند.

احمد لاهیجان‌زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که تاکنون هیچ لاشه‌ای از این گونه کمیاب گوزن یافت نشده و گزارش دقیق تلفات امکان پذیر نیست.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ۳۵ گوزن زرد در این سایت نگهداری می‌شدند که پس از سیل افراد محلی توانسته‌اند تنها چند گوزن در جنگل مشاهده کنند.

لاهیجان‌زاده بر اساس رد پای این گوزن‌ها احتمال می‌دهد که آنها از سایت محافظت شده بیرون رفته‌اند و به سمت جنگل گریخته‌اند.

این سایت در نزدیکی رودخانه دز قرار دارد و طغیان این رود خسارات فراوانی به محل نگهداری این گوزن‌ها زده است.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: «بخش نگهداری گوزن‌ها بالای ۹۰ درصد تخریب شده، محل قرنطینه گوز‌ن‌ها از بین رفته است و سایت نهالستانی که در مجاورت سایت نگهداری از گوزن‌ها با نام سایت میان‌رود دزفول ایجاد و ۱۳ هزار نهال در آن کاشته شده بود و در آستانه استفاده از آن بودیم به طور صددرصد تخریب شده است. درب و ساختمان‌های مجاور سایت هم آسیب جدی دیده است. فعلا ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد خسارت ما در این منطقه است که ممکن است در ادامه بررسی‌ها بیشتر شود».

گوزن زرد ایرانی، از زیرگونه‌های در حال انقراض گوزن زرد اروپایی است. ۲۵ رأس از این گوزن در سال ۱۹۵۶ در جنگلی در اطراف رود دز و کرخه یافت شد و پس از آن تکثیر این نوع در مناطق حفاظت شده در استان‌مازندران همچون دشت‌ناز در ساری و منطقه پریشان در استان فارس صورت گرفت و سپس به زیستگاه خود در حوزه زاگرس بازگردانده شد.

در حال حاضر تنها ۷۵ رأس از این نوع گوزن در ایران وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.