ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکست نشست دوحه؛ سقوط قیمت نفت

ایرج ادیب‌زاده - بی‌نتیجه ماندن نشست دوحه موجب سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش ارزش پول ایران و روبل روسیه شد.

نشست قطر بین کشورهای صادرکننده کننده نفت، بدون توافق برسر ثابت نگه داشتن سطح تولید به پایان رسید. نتیجه این نشست، سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش ر ارزش پول ایران و روبل روسیه بود. بامداددوشنبه ۱۸ آوریل، نفت برنت دریای شمال نزدیک به ۷درصد بهای خود را ازدست داد و به بشکه‌ای ۴۰ دلار و ده سنت معامله شد. نفت خام سبک نیز برای تحویل در ماه مه ۲ تا  ۵دلار از قیمت خود را از دست دادو به بشکه ای ۳۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

قرار بود ۱۶ کشور شرکت کننده در نشست دوحه، از جمله روسیه توافقی را برای ثابت نگه داشتن سقف تولیدماه ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۶ امضا کنند .ایرنا خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه با متهم کردن عربستان و متحدانش در نشست دوحه نوشت: «اصرار آن‌ها بر تثبیت سطح تولید نفت فشار برایران بود.»

عربستان اعلام کرده بود باید همه اعضای اوپک از جمله ایران در مورد تثبیت سطح تولید کنونی همکاری کنند اما جمهوری اسلامی در اجلاس دوحه شرکت نکرد. وزیر نفت بیژن زنگنه گفت ایران هر توافقی را امضا نمی‌کند و اضافه کرد: «تا زمان بازگشت کامل به بازار نفت به پیش از اعمال تحریم‌ها، هیچگونه سقف تولید تن نخواهد داد و هیچ توافقی را امضا نمی‌کند.»

بانک مرکزی آمریکا چند روز قبل، پیش بینی کرده بود که توافق در اجلاس دوحه قیمت نفت را در کوتاه مدت به بشکه‌ای ۵۰ دلار می‌رساند. برخی کارشناسان نفتی پس از شکست اجلاس دوحه پیش بینی کرده‌اند که بهای نفت تا بشکه‌ای ۳۰ دلار نیز پایین خواهد رفت. کارشناسان نفتی علت شکست نشست دوحه را تنش منطقه‌ای بین عربستان و جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کنند.

رادیو زمانه برای بررسی دلایل شکست دوحه و بالا گرفتن بحران نفتی در میان تولیدکنندگان اصلی که ۶۰در صد نفت جهان را تولید می‌کنند پرسش هایی را با  جمشید اسدی کارشناس بازار جهانی نفت و ژاله وفا کارشناس اقتصاد ایران در میان می‌گذارد:

  •  چرا جمهوری اسلامی در اجلاس مهم دوحه که با هدف تثبیت سطح تولید تشکیل شده بود شرکت نکرد؟
  •  تنش میان تهران و ریاض بهای نفت رابه شدت پایین برده ؛ حالا ایران مجبور است تولیدش را بالا ببرد؛ این اقدام می<تواند مشکلات کنونی اقتصادی ایران را برطرف کند؟
  • شکست مذاکرات دوحه تاثیر منفی خود را دوشنبه در بازار جهانی نفت نشان داد. چه چشم اندازی به آینده طلای سیاه دارید؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.