ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نامه کروبی نشانه آتش زیر خاکستر است»

هرچه که نامه کروبی محافظه‌کاران تندرو را خشمگین کرده، حامیان دولت سیاست سکوت در پیش گرفته‌اند. برای آنها بیش از خواسته کروبی، واکنش روزنامه جوان و زیر سوال رفتن خمینی اهمیت دارد.

ده روز پس از انتشار نامه مهدی کروبی، محمدرضا خاتمی بدون رد یا تائید این نامه، آن را به مثابه آتش زیر خاکستری دانست که می‌تواند شعله‌ور شود.

محمدرضا خاتمی و علی مطهری تنها کسانی هستند که به این نامه واکنش نشان دادند.

نامه مهدی کروبی به حسن روحانی هرچه که محافظه‌کاران تندرو ایران را آشفته و عصبانی کرد با سکوت جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت روبرو شد.

به گزارش وب سایت «جماران نیوز»، محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی حزب تعلیق شده جبهه مشارکت ایران اسلامی یک‌شنبه ۲۹ فروردین نامه مهدی کروبی را نشانه عدم موفقیت حاکمیت برای پایان دادن به اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ دانست و گفت: «عده‌ای بودند که فکر می‌کردند با روش‌هایی که در سال ۸۸ اعمال شد می‌توانند به اهداف از پیش تعیین شده برسند و قصه را آنگونه که خودشان می‌خواهد تمام کنند. این اتفاق نیفتاد.»

او با بیان «منهای اینکه قبول داشته باشیم یا نه»، در خصوص تائید یا رد نامه کروبی موضع مشخصی اتخاذ نکرده اما آن را نشانی دانست که «هنوز آتشی زیر خاکستر وجود دارد که اگر با درایت و تدبیر و عقلانیت ننشینیم تا این موضوع را حل کنیم معلوم نیست کجا زبانه بکشد و چه چیزهایی را بسوزاند.»

نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در خواست مهدی کروبی را که از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی است «مظلومانه» دانست که «همه حرفش هم این است تکلیف من را مشخص کنید و نیازی هم به رافت و شفقت شما ندارم هر حکمی هم دادید می‌پذیرم.» مهدی کروبی هفته گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی از او خواست که از «حاکمیت مستبد» بخواهد که دادگاهش را برگزار کند.

این نامه با واکنش تند روزنامه جوان وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران روبرو شد. این روزنامه با یادآوری رفتار آیت‌الله خمینی نخستین رهبر جمهوری اسلامی با مخالفان و منتقدان، نوشت که «اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند.»

«واکنش‌ها نابخردانه هستند»

محمدرضا خاتمی این واکنش را «نابخردانه» دانسته و گفته که «عده‌ای واقعا آنقدر نادان شده‌اند که متوجه تبعات حرف زدن خودشان نیستند و برای آسیب زدن به رقیب خود حاضرند همه امهات انقلاب و ارزش‌ها را فدا کنند.»

او مدعی شده که در دوره دولت یازدهم از فشارهای امنیتی و سیاسی کاسته شده و «دستگیری‌ها، برخوردهای قضایی و ... خیلی فرق کرده است» به گفته او  اگر  نامه کروبی قبل از سال ۹۲ نوشته می‌شد معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد: «این نشان می‌دهد تحمل حاکمیت بیشتر شده است.»

مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی بیش از پنج سال است که بدون برگزاری دادگاه حصر شده‌اند. علی خامنه‌ای اسفند ۹۴ برخورد حاکمیت با این افراد و سایر معترضان را «نجیبانه» توصیف کرد. پیش از این نیز او هشدار داده بود که در صورت تکرار چنین رفتاری، معترضان باید منتظر برخورد شدید‌تر باشند.

حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ وعده کرده بود که طی یک سال شرایطی را فراهم کند که «نه تنها افراد در حصر بلکه سایر زندانیان سیاسی نیز آزاد شوند». به‌رغم این وعده او و سخنگوی دولت در دو سال گذشته مسئله رفع حصر را «خارج از اختیارات دولت» دانستند.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز صبح دوشنبه ۳۰ فروردین خواستار پیگیری مطالبه مهدی کروبی شد و گفت که «رئیس‌جمهور، هم به‌عنوان مجری قانون اساسی و هم به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر این موضوع باشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    فقط برای شاه بدبخت و بخت برگشته زرنگ بودن این ملت کودن و حقیر ....................

  • بهنام

    * کجا آتش زیر خاکستره. بیتفاوت ترین ملت، بی بخارترین ملت روی کره زمین. ایرانیان

  • ماني از المان

    أينكه انزمان بخصوص ( ٦٠ تا ٦٨ ) خميني و دارو و دسته جنايتكارش در خفا و اشكار و سكوت جوامع بين المللي و نبود رسانا هاي ازاد و شبكه هايي مثل اينترنت انهمه تبهم اري مرتكب شد، شكي نيست. نه اينكه خامنه اي با مروت تر از سلفش باشد، شرائط كنوني جهاني به او و نظامش ج

  • رضا مظلوی از قم

    عبا و عمامه های خونین پیامبر بر دوششان است و ریش خونین علی از گردن زدنها بر صورتشان. این است معنای تشیع سرخ خونین از خون قربانیان تشیع.

  • حقیقتگو

    نامه کروبی آتش زیر خاکستر است؟ انتظار از کدام خاکستر خاموش و یخ کرده و سرد است که سی و چند سال میشود که نه گرمایی دارد و نه روشنی و نه دود و بخاری؟ آیت الله منتظری هم با خیال و تصور بیهوده داغ بودن و شعله ور شدن آتش های میلیونی زیر خاکستر برای احقاق عدالت از ضحاکان عبا بردوش در دریایی از توهین و تهمت و افترا غرق شدند و در حصر خانگی وذلت تمام فوت کردند.

  • reza

    ﻛﺮﻭﺑﻲ ﺧﻮﺩ اﺯ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻛﺎﺭاﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺤﺎﻛﻤﻪ و *** ﺑﺮﻭﺩ