ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری: ایران پس از برجام تنها ۳میلیارد دلار گرفته

جواد ظریف در آستانه دیدار با جان کری در نیویورک گفت ما به دنبال مراوده اقتصادی با آمریکا نیستیم بلکه می‌خواهیم واشنگتن در ارتباطات مالی ایران با سایر کشورها مداخله نکند.

جواد ظریف در آستانه دیدار با جان کری در نیویورک گفت ما به دنبال مراوده اقتصادی با آمریکا نیستیم بلکه می‌خواهیم واشنگتن در ارتباطات مالی ایران با سایر کشورها مداخله نکند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر سه‌شنبه ۳۱ فروردین، در نیویورک به دیدار هم می‌روند. ظریف همراه با معاونان خود برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار به نیویورک رفته و هدف از دیدار با کری را ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام از سوی ایالات متحده عنوان کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ظریف می‌نویسد، ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم اما آنها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند: «برجام به دنبال تغییر آن مصوبات نبود بلکه به دنبال مداخله نکردن امریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود.»

ظریف پیش‌تر در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» عنوان کرده که ایران از آمریکا تنها یک چیز می‌خواهد و آن این که مانع مراوداتش با اروپا نشود.

وزیر خارجه ایران هدف پیگیری‌ها را جلوگیری از مقرراتی خوانده که آمریکایی‌ها قبلا برای ممانعت از ارتباطات بانکی و مالی موسسات اروپایی و آسیایی با جمهوری اسلامی به کار برده است: «تلاش‌ها برای آن است که در طول سال‌های گذشته، آمریکایی‌ها یک مجموعه مقررات و موانع ایجاد کردند که به علت برجام از نظر قانونی رفع شده و حالا لازم است همه موسساتی که از این مقررات در گذشته خسارت دیده‌اند اطمینان حاصل کنند که در آینده خسارت نخواهند دید.»

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران پیش‌تر در حاشیه نشست بانک جهانی و  در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا گفته که ایران نتایج اقتصادی برجام را مشاهده نکرده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.» اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مطالبه رئیس بانک مرکزی ایران برای اقدام آمریکا در تسهیل مبادلات مالی کشورش با دیگران گفت دسترسی ایران به شبکه مالی آمریکا جزء توافق هسته‌ای نیست.

جان کری دوشنبه شب (۱۸ آوریل) در نشست گروه «جی استریت» اعلام کرده که ایران از زمان توافق هسته‌ای به بیشتر از ۳میلیارد دلار از دارایی‌هایش دست نیافته است. گروه «جی استریت» یک نهاد غیردولتی حامی اسراییل در آمریکاست که از روند صلح خاورمیانه حمایت می‌کند.

سخنان کری در پاسخ به انتقاد محافلی در ایالات متحده ادا شده‌ که می‌گویند پول‌های آزاد شده جمهوری اسلامی در نتیجه برجام، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار است. کری عنوان کرده که برآورد تیم مذاکره‌کننده آمریکا حدود ۵۵ میلیارد دلار بود.

در گزارشی که وزارت خارجه ایران از بیلان سه ماهه برجام داده است، کارشکنی‌هایی در آمریکا و کشورهای منطقه و فساد و پولشویی در داخل، از عوامل اجرایی نشدن برجام بر شمرده شده‌اند.

رسانه‌های مخالف دولت و محافل وابسته به اصولگرایان تندرو پس از گزارش سه ماهه نتایج برجام و پس از سخنان ولی‌الله سیف در واشنگتن کارزاری تبلیغاتی در قبال توافق هسته‌ای به راه انداخته‌‌اند. مخالفانی که با عنوان "دلواپسان" از آنها یاد می‌شود، حتی خواستار پس گرفتن توافق شده‌اند.

دولت روحانی از  سوی رهبر ایران به طور تلویحی و از سوی محافل نظامی-سپاهی و اصولگرایان تندرو به طور مستقیم به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    ما به دنبال مراوده اقتصادی با آمریکا نیستیم بلکه می‌خواهیم واشنگتن در ارتباطات مالی ایران با سایر کشورها ( یعنی چین و روسیه و سوریه و امارات عربی و کره شمالی و عزه و ... بورکینافاسو ) مداخله نکند. به حکومت مرده شور برده سودان هم خیلی پول دادیم ولی مانند برادران غزه ای با ما اختلاف پیدا کردند و جانب عربستان را گرفتند. مثل بشار اسد که با ما برادر بود و از ما پول میگرفت ولی در برابر ایران فتنه گر از امارات عربی پشتیبانی می کرد ! دست این ولی امر مطلق مسلمین جهان نمک ندارد ! هرچه پول مردم فتنه گر و بی بصیرت ایران را به هرکس میدهد دست آخر توزرد از اب در می آید. ایشان هم بیچاره چکار کند؟ ولی امر مطلق مسلمین جهان است دیگر ! ما با برادران چینی بهترین روابط اقتصادی را داشتیم و خیلی هم از واردات کالاهای چینی سود بردیم. این ملت بی بصیرت و فتنه گر ایران هی غر میزند. اصل هدفش هم این است که به نظام مقدس ضربه بزند! این ملت فتنه گر انگار از اول صافکار بود ! هی می خواهد به نظام ضربه بزند ! حالا هم از امریکا یک چیز میخواهیم و آن اینکه وارد بازار ما نشود که برادران چینی و روس ما رقیب پیدا کنند. همین الان برادران روس ما با هیئت های ایرانی مشغول مذاکره هستنئ تا «ظرفیت های خالی » دو اقتصاد پر شود. البته برادران چینی ما باید مقداری ظرفیت برای برادران روس بگذارند. ما در جنگ هشت ساله توانستیم برادران ترکیه ای را جسابی پولدار کنیم. هرچه جنس بنجل داشتند را خریدیم که روی دست برادران دینی ما نماند و ضرر نکنند. وضعشان به حول و قوه الهی خوب شد. بقول ولی امر مطلق مسلمین جهان بفضل الهی ! برادران چینی را هم در مدت تحریم (یعنی در مدت اجرای همان ورق پاره های بی ارزش) پولدار کردیم. برادران روس هم در این حدود 200 ثابت کردند خیلی به این ملت بی بصیرت فتنه گر ارادت دارند. بنا بر این باید به آنها بیشتر برسیم. بفضل الهی ! دشمن نمی گذارد وگرنه بدنبال بخش بزرگی از سهم ملت فتنه گر و بی بصیرت ایران از دریای خزر بقیه ایران را هم به برادران روس میدادیم. کمی هم برای کنفرانس 2 + 6 خلیج فارس (بقول تلویزیون المنار حزب اله : عربی) میگذاشتیم، همان خوزستان که باید عربستان بشود را که حکومت بعثی سوریه هم ضرر نکند ! هزینه های ارزی دیگر هم داریم. ایت اله مصباح هم باید پول داشته باشد تا به امریکا و اروپا رفت و آمد کند و ... از این هزینه ها زیاد است