ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش روحانی به گشت نامحسوس امنیت اخلاقی

حسن روحانی به استفاده پلیس از هفت هزار مامور مخفی برای نظارت بر رفتار اجتماعی شهروندان واکنش نشان داد. او گفت که اولین وظیفه دولت در قبال مردم، احترام به کرامت مردم است.

حسن روحانی به استفاده پلیس جمهوری اسلامی از هفت هزار مامور مخفی برای نظارت بر رفتار اجتماعی شهروندان واکنش نشان داد.

رییس جمهوری ایران در پایان سفرش به سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره هفت هزار نیروی مخفی گشت ارشاد، گفته که برخی طرح‌ها را دولت در کشور اجرا می‌کند و برخی طرح‌ها هم مربوط به دستگاه‌های دیگر مانند قوه قضائیه و دیگر نیروهاست.

روحانی تاکید کرده که «دولت به وعده‌های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هرجا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم، از توان خودش استفاده کرده است.»

او گفته که اولین وظیفه دولت در قبال مردم، احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است: «کرامت انسانی را خدا به انسان‌ها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه‌شناسی داریم.»

حسن روحانی با تاکید بر اینکه پوشش و رفتارهای اجتماعی مردم یک موضوع فرهنگی است، گفته: «همه ما باید در زمینه فرهنگی کار و تلاش و به گونه ای عمل کنیم که مسئله ای که از طریق فرهنگی قابل حل است از طرق دیگر حل نکنیم. ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه‌ترین راه را باید انتخاب کنیم. دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی اش باشد انجام خواهد داد.»

رییس پلیس تهران، دوشنبه ۳۰ فروردین خبر داد که بیش از هفت هزار مأمور «نامحسوس پلیس امنیت» برای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» تنها در پایتخت فعال شده‌اند. حسین ساجدی‌نیا، گفت که این مأمورهای مخفی برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های تهران شده‌اند.

آن‌طور که رییس پلیس تهران اعلام کرده این هفت هزار مأمور هم زن هستند و هم مرد اما لباس پلیس بر تن ندارند و قابل‌ شناسایی نیستند.

ساجدی‌نیا حضور مأموران مخفی در سطح شهر را ادامه «طرح امنیت اخلاقی» خوانده و  گفته که این نیروها با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد.

در جمهوری اسلامی، پلیس به عنوان بخشی از نیروهای مسلح، تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی است. از نظر اجرایی اما نیروی انتظامی زیر نظر وزیر کشور است به این معنا که وزیر کشور  به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در پلیس عمل می‌کند.

حسن روحانی پیش از انتخاب به عنوان رییس جمهوری وعده داده بود که با شیوه عملکرد گشت ارشاد برخورد می‌کند و گفته بود که با آن مخالف است. او در یک سخنرانی گفته بود: «من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.»

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده پیش‌تر درباره گشت ارشاد و دیدگاه معاونت زنان درباره این مسئله گفته بود: «قانون توسعه راهکارهای گسترش حجاب و عفاف" به ۲۶ تا ۲۸ دستگاه اجرایی ابلاغ شده است که یکی از آن‌ها نیروی انتظامی است. این دستگاه باید در مرحله آخر قرار بگیرد اما به علت آنکه دستگاه‌های دیگر وظایف خود را در این مورد انجام ندادند؛ نیروی انتظامی به این مسئله وارد شد.»

مولاوردی همچنین گفته بود که در دولت جدید تفاوت زیادی در نحوه برخورد گشت ارشاد ایجاد شده است: «در قانون مجازات اسلامی کشور ما در مورد عفاف و حجاب به برخورد با بی‌حجابی اشاره شده است. نگرانی ما در مورد روش اجرای طرح‌هایی است که ارزش ها را مخدوش می کند؛ بنابراین این مسئله نیازمند تجدیدنظر و بازدید است.

او نیز مانند حسن روحانی مساله را یک موضوع فرهنگی دانسته بود: «معتقدیم هرگونه برخورد با این موضوع فرهنگی، باید از جنس فرهنگی باشد و با حفظ کرامت ذاتی انسان ها و به دور از امنیتی کردن این موضوع انجام شود.»

حسین ساجدی نیا

با وجود این گفته‌ها که از سوی رییس جمهوری و معاون او بیان شده است، گزارش‌هایی که از ایران می‌رسد نشان می‌دهد که برخورد گشت ارشاد با شهروندان تغییر چندانی نکرده و گشت ارشاد در مقاطع گوناگون به ویژه با آغاز فصل زمستان و تابستان حضور خیابانی خود را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: بازگشت گشت ارشاد

در مقال انتقاداتی که در روزهای گذشته درباره مامورهای مخفی پلیس در جامعه مطرح شده است. رئیس پلیس تهران دیشب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و از طرح امنیت اخلاقی نامحسوس دفاع کرد و گفت که مردم از پلیس انتظار اجرای چنین طرح‌هایی را دارند. به گفته ساجدی نیا طرح امنیت اخلاقی در سال‌های گذشته هم در سطح کشور به ویژه تهران اجرا می‌شده  است.

ساجدی‌نیا امنیت اخلاقی را در پوشش منحصر ندانست و گفت که این موضوع به همه موضوعات و آسیب‌های اجتماعی مربوط است.

رئیس پلیس تهران همچنین گفت که پلیس نامحسوس صرفا افراد  را زیر نظر می‌گیرد و رفتار آنها را به مراکز پلیس گزارش می‌دهد.  به گفته او هفت هزار پلیس نامحسوس در تهران، همه ضابط قضایی و پلیس و دارای کارت شناسایی هستند.

لاله افتخاری، نماینده مجلس هم که در این برنامه حضور داشت گفت: «نامحسوس بودن بازدارندگی بیشتری ایجاد می‌کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    آقای روحانی قسم حضرت عباس را مردم باور کنند یا دم خروس را ؟ استخدام ۷۰۰۰ نفر و تامین بودجه حقوق ها آنچنانی ، وسایل و تجهیزات ، محل اسکان ، اداره و ..... در کدام چارت سازمانی است چه کسی بودجه این هزینه ها را تامین میکند و پرداخت میکند اصلا مگر میشود بدون تصویب وزارت کشور وزارت دارایی سازمان استخدام کشوری و تصویب مجلس و توشیح شما ۷۰۰۰ نفر استخدام کرد .................. آقا خودتان را گو ل بزنید مردم سالها دم خروس را دیده اند و قسم تان را باور نمیکنند