ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چانه‌زنی بر سر برجام؛ ظریف و کری بار دیگر ملاقات می‌کنند

ظریف می‌گوید با کری در باره تامین منافع ایران و راه‌های دسترسی به این منافع صحبت کرده است. کری نیز گفته که توافق قرارست طبق اجماع اجرایی شود تا منافع آن به طرفین برسد.

ظریف می‌گوید با کری در باره تامین منافع ایران و راه‌های دسترسی به این منافع صحبت کرده است. کری نیز گفته که توافق قرارست طبق اجماع اجرایی شود تا منافع آن به طرفین برسد. این دو دوباره جمعه ۲۲ آوریل به دیدار هم می‌روند.

جواد ظریف و جان کری پس از جلسه‌ای  سه ساعته که شامگاه سه‌شنبه ۱۹ آوریل پشت درهای بسته صورت گرفت، کنفرانس خبری کوتاهی برگزار کردند. وزیر خارجه ایران توضیح داد که با کری در باره تامین منافع ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای و راه‌های دستیابی به این مطالبات صحبت کرده است. جان کری نیز گفت قرار بوده که توافق هسته‌ای همانگونه که مورد اجماع بود اجرایی شود تا دستاوردهای آن به هر دو طرف برسد. او یک روز پیش از ملاقات با ظریف در جلسه‌ گروه «جی استریت» عنوان کرده بود که پس از توافق، ایران تنها به ۳میلیارد دلار از دارایی‌هایش دسترسی پیدا کرده است.

ملاقات کری و ظریف، اولین دیدار حضوری دو مقام پس از اجرایی شدن برجام بود. اعلام شده که صحبت‌ها برای یافتن مسیری عملی در روز جمعه ۲۲ آوریل ادامه می‌یابد.

ظریف همراه با معاونان خود برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار به نیویورک رفته است. او در آستانه دیدار با جان کری به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود ما به دنبال مراوده اقتصادی با آمریکا نیستیم بلکه می‌خواهیم واشنگتن در ارتباطات مالی ایران با سایر کشورها مداخله نکند.

یک هفته پیش‌تر، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود که ایران نتایج اقتصادی برجام را مشاهده نکرده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.» اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مطالبه سیف یادآوری کرد که دسترسی ایران به شبکه مالی آمریکا جزء توافق هسته‌ای نیست.

ظریف پیش‌تر در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» عنوان کرده که ایران از آمریکا تنها یک چیز می‌خواهد و آن این که مانع مراوداتش با اروپا نشود.

در گزارشی که وزارت خارجه ایران روز ۲۶ فروردین از بیلان سه ماهه برجام داد، به روند کند بهره‌مندی از برجام اشاره شده است. کارشکنی‌هایی در آمریکا و کشورهای منطقه، و فساد، پولشویی و عدم شفافیت در داخل، از جمله عوامل اجرایی نشدن برجام بر شمرده شده‌اند.

در روزهای گذشته، مخالفان توافق هسته‌ای کارزاری تبلیغاتی روی کوتاه بودن دست ایران از دارایی‌هایش به راه انداخته‌اند. در برخی رسانه‌های اصولگرایان و محافل "دلواپس‌ها"حتی بحث پس گرفتن توافق هسته‌ای مطرح شده است. فرمانده سپاه پاسداران از جمله گفته است برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد شد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین در یک سخنرانی در سمنان بار دیگر از توافق هسته‌ای دفاع کرد و برجام را یک «افتخار حقوقی و سیاسی» در تاریخ ایران خواند. او از این نیز  انتقاد کرد که برخی الغا کنند که در توافق هسته‌ای، آمریکا پیروز شده است.

دولت روحانی از  سوی رهبر جمهوری اسلامی به‌طور تلویحی و از سوی محافل سپاهی- نظامی و اصولگرایان تندرو به‌طور مستقیم به بازی خوردن از غرب در توافق اتمی متهم می‌شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • salim

    وقت تلف کردن است و اینها لغو همه تحریمها را بدون انجام تعهدات میخواهند  تا پولها را به روسها و اسد و حزب اله بدهند....