ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کری: آمریکا مانع معاملات ایران با بانک‌های خارجی نمی‌شود

به گفته کری، آمریکا نمی‌خواهد راه مبادلات با نهادها و شرکت‌های ایرانی خارج از لیست تحریم را ببندد اما ناکارآمدی سیستم بانکی ایران بر مشکلات اجرایی شدن برجام می‌افزاید.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار روز جمعه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) با محمد جواد ظریف اعلام کرد ایالات متحده مانع معاملات اقتصادی ایران با بانک‌ها و مؤسسات خارجی نخواهد شد.

دیدار روز جمعه بر سر موضوع مشکلات اجرای برجام و نگرانی‌های وزیر امور خارجه ایران بر سر عملی شدن برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران توسط بانک‌ها و نهادهای مالی در آمریکا، اروپا و دیگر مناطق جهان بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا بر اساس شکایت دولت ایران به این جلسات آمده است. کری در ادامه گفت که آمریکا نمی‌خواهد راه معاملات اقتصادی بانک‌ها و یا شرکت‌های خارجی را با شرکت‌ها و نهادهای ایرانی که در لیست تحریم‌های ایالات متحده نیستند، ببندد.

کری: بانک‌ها با ایرانی‌هایی که تحریم نیستند معامله کنند

در آغاز جلسه دوم وزرای خارجه ایران و آمریکا، کری اظهارات خود را از روی کاغذ برای خبرنگاران خواند. وزیر امور خارجه آمریکا از شرکت‌ها و مؤسسات مالی غیر آمریکایی خواست که قوانین حاکم بر فضای اقتصادی پس از برجام را به‌دقت دنبال کنند: «فرض نکنید آن معاملاتی که با ایران برای شرکت‌های آمریکایی غیرقانونی باقی مانده است، برای شرکت‌های خارجی [غیر آمریکایی] هم غیرقانونی است.»

کری خطاب به خبرنگاران گفت که آنچه لازم است روشن شود این است که دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های خارجی که با مؤسسات ایرانی که تحریم نیستند، کسب‌وکار می‌کنند، مجاز است. او همچنین افزود که دسترسی ایران به دارایی‌های که در خارج از ایران بر اساس تحریم‌های هسته‌ای بلوکه شده بودند آزاد است.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده است که مجاز بودن معاملات با ایران و شرکت‌های ایرانی شامل حال مؤسسات یا افرادی نمی‌شود که «در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به دلایل غیرهسته‌ای» هستند؛ این شامل همه تحریم‌ها از جمله مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک، مربوط به حمایت ایران از تروریسم و تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر توسط ایران می‌شود.

کری گفت که دولت آمریکا مایل است «به‌روشنی» مشخص کند که در دوران اجرایی شدن برجام کدام معاملات با ایران مجازند. او به مؤسسات مالی آمریکایی و غیر آمریکایی توصیه کرد که اگر در مورد حقانیت قانونی معاملات با ایران از دید قوانین ایالات متحده ابهام دارند از مقامات آمریکایی پرسش کنند تا ابهام‌ها برطرف شوند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «در معامله با ایران فرض نکنید آنچه زمانی غیرقانونی بود، هنوز هم غیرقانونی است.»

مشکلات سیستم بانکی ایران هم مطرح است

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید در مورد معاملات اقتصادی با ایران در بین شرکت‌های خارجی سردرگمی‌های وجود دارد. او گفت که دولت آمریکا مایل است که سردرگمی‌ها حل‌وفصل شوند اما مشکل فقط ابهام‌ها نیستند و ناکارآمدی‌های سیستم بانکی ایران هم ریسک معاملات اقتصادی بین‌المللی را افزایش داده است.

شکایت ظریف این بوده که قوانین آمریکا پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای تغییر کرده‌اند اما در مرحله اجرا برخورد آمریکا به‌گونه‌ای است که بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های بین‌المللی نسبت به ایجاد رابطه اقتصادی با شرکت‌های ایرانی تردید دارند.

وزارت خارجه ایران هم  در گزارش «اجرای سه ماهه برجام» که تاریخ ۲۹ فروردین به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد نوشته بود که آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای «بهانه‌تراشی و کارشکنی» می‌کنند.

جان کری در مقابل شکایت ظریف موضوع ریسک شرکت‌های خارجی در معامله با ایران را مطرح کرد و گفت که «شکنندگی، سؤال برانگیز بودن و عدم شفافیت سیستم بانکی ایران» نیز از جمله دلایل تردید شرکت‌های بین‌المللی در معامله با ایران است.

جلسات جان کری و محمدجواد ظریف از روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل (اول اردیبهشت) در نیویورک و پشت درهای بسته آغاز شد. ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران، از جمله عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزارت امور خارجه، از روز دوشنبه (۱۸ آوریل) وارد نیویورک شدند تا «موافقت‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس» را در سازمان ملل امضاء کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    سر آقای اوباما و وزیر خارجه نابغه اش جان کری به سلامت. ! چهار صد هزار نفر کشته در سوریه !! به ازایش آقای اوباما یک جایزه صلح نوبل گرفته و جان کری نابغه هم در مقابل ظریف به خاطر اجتناب از یک جنگ اشک از چشمانش جاری شد.! چهار صد هزار کشته! این موضوع کوچک می ماند برای رئیس جمهور بعدی. امیدوارم رئیس جمهوری بعدی آمریکا مثل آقای اوباما گرفتار فانتزی نباشد. چهار صد هزار کشته!

  • hasani

    کری کاری غیراز متقاعد کردن نماینده خامنه ای ندارد؟!

  • faryad

    عملکرد بانکهای دنیا ، نشانه عدم اعتماد دنیا به حکومت اسلامی است : نشریه آمریکایی The Washington Free Beacon نوشته است که ایران این هفته پرتاب اعلام نشده جدیدترین موشک ماهواره بر را انجام داده که به عقیده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، بخشی از آزمایش موشک بالستیکی قاره پیما است. این گزارش افزوده که ایران موشک ماهواره‌بر سیمرغ را روز سه‌شنبه آزمایش کرده نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم انجام این آزمایش را نسبتا موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند، اگرچه این موشک به مدار نرسیده است