ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ماه بر ترک دوچرخه»: گزیده‌ای از شعر فارسی برای نوجوانان

دوره پنج جلدی برگزیده شعر فارسی از اولین شعر‌ها تا امروز برای نوجوانان توسط نشر ثالث منتشر شد. این مجموعه را علی اصغر سیدآبادی گرد آورده است.

دوره پنج جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» برگزیده شعر فارسی از اولین شعر‌ها تا امروز برای نوجوانان توسط نشر ثالث منتشر شد. این مجموعه را علی اصغر سیدآبادی گرد آورده است.

دوره پنج جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» از علی اصغر سیدآبادی

علي اصغر سيدآبادی روزنامه‌نگار و نویسنده آثاری برای کودکان و نوجوانان است. از او تاکنون بیش از ۲۰ کتاب در حوزه ادبيات کودک و نوجوان منتشر شده.

در مجموعه پنج جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» علاوه بر برگزیده‌ای از شعرفارسی همه دوره‌های تاریخی، راهنمایی خواندن شعر، تحلیل تاریخی با زبانی ساده، فرهنگ اصطلاحات شعر، کتاب‌شناسی شاعران معاصر و فهرستی از شعرهای آسان‌تر ارائه شده است.

علی اصغر سیدآبادی

علی اصغر سیدآبادی درباره این مجموعه می‌گوید:

«تصویری که در کتاب‌های درسی از شعر فارسی ارایه می‌شود، تصویر کاملی نیست و نمی‌تواند بچه‌ها را جذب کند. این مجموعه تلاش می‌کند تصویری کامل‌تر و درست‌تر از شعرفارسی ارائه کند.»

«ماه بر ترک دوچرخه» در ادامه کتاب دیگری از همین نویسنده با عنوان «سرگذشت شعر فارسی» (نشر افق) که تاریخ شعر فارسی را برای نوجوانان شرح می‌دهد نوشته شده است.

سیدآبادی می‌گوید:

«این ایده را با فرصتی که تعطیلی مطبوعاتی که در آن کار می‌کردم در اختیارم گذاشت، عملی کردم و در حقیقت این مجموعه را مدیون کسانی هستم که باعث بیکاریمان شدند و باید به آن‌ها هم تقدیم می‌کردم، اما ترسیدم سال‌های بعد از یاد مردم بروند اما نامشان همچنان در کتاب من تکرار شود.»

سیدآبادی در مقدمه مجموعه پنج جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» درباره چگونگی شعر خواندن، شکل ظاهری شعر و کلمات آسیب دیده در شعر نکاتی را با خواننده نوجوان در میان می‌گذارد و سپس فهرستی از شعرهای آسان را در اختیار او قرار می‌دهد. آنگاه در ۲۱ فصل توضیحاتی درباره ادوار شعر فارسی می‌دهد و نمونه‌هایی از هر دوره را ارائه می‌دهد. کتاب‌شناسی شاعران معاصر، فرهنگ واژگان شعر و مؤخره‌ای در توضیح روش گردآوری و تشریح اشعار از دیگر بخش‌های این مجموعه پنج جلدی‌ست.
پیش از این آثار متعددی از على اصغر سیدآبادى برای کودکان و نوجوانان منتشر شده بود: «بابابزرگ سبیل ‌موکتى»، «بچه‌های بز زنگوله‌پا کجا بودند؟»، «روباه غذای لک‌لک را چه‌جوری خورد؟»، «کدو قلقله‌زن کی برگشته بود؟»، «خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟» و «خرس دانا چرا به این روز افتاده بود؟»

«‌چه کسی کلاغ را اختراع کرد؟» به شعر و رمانی براي نوجوانان با عنوان «شاهزاده‌ بی‌تاج و تخت زيرزمين» که هر دو را نشر چشمه منتشر کرده است، از دیگر تألیفات اوست. کتاب «روزها ديوها از آدم‌ها مي‌ترسند» سيدآبادی در پنجاه و ششمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب كودک در آلمان جزو ۱۵ کتاب برتر جهان قرار گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.