ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احداث کارخانه رُب در حریم مجموعه جهانی پاسارگارد

معاون سازمان میراث فرهنگی می‌گوید با آغاز دولت حسن روحانی و پس از پیگیری‌های قضایی میراث فرهنگی استان فارس‌ برای توقف کار، دادگاه به نفع مالک کارخانه رأی صادر کرده است.

محمدحسن طالبیان، ‌ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران می‌گوید کار ساخت کارخانه رب در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد با حکم دادگاه ادامه دارد.

طالبیان یکشنبه پنجم اردیبهشت به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که قبل از دولت کنونی، مالکِ زمینی که در حال حاضر سوله کارخانه‌ تولید رُب در آن قرار دارد، از اداره میراث فرهنگی شهرستان آباده برای احداث این کارخانه استعلام می‌گیرد، مدیر آن اداره که موظف به فرستادن این درخواست به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس بوده اما این کار را انجام نمی‌دهد و مجوز را به او می‌دهد که مالک نیز کار خود را براساس این مجوز آغاز می‌کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی می‌گوید هم اکنون پرونده این مقام اداره میراث فرهنگی به دلیل «تخلف» به دادگاه ارسال شده است.

طالبیان افزود با آغاز دولت حسن روحانی و پس از پیگیری‌های قضایی میراث فرهنگی استان فارس‌ برای توقف کار، دادگاه به نفع مالک کارخانه رأی صادر کرده و او نیز در حال ساخت کارخانه است.

به گفته او، اداره کل میراث فرهنگی استان فارس «به صورت جدی» پیگیر این پرونده است تا حکم را از دادگاه‌های بالا‌تر برای جابه جا کردن این کارخانه و سوله‌های آن بگیرد.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر اثری که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد، طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.