ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 پیشکش کارگر ارزان ایرانی برای جلب سرمایه‌گذار خارجی

دولت روحانی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است اما وسوسه‌انگیزترین عامل حضور شرکت‌های خارجی در ایران نیروی کار ارزان است.

تیم اقتصادی دولت یازدهم علاقه زیادی به پیوند اقتصاد ایران با بازارهای بین‌المللی دارد. از آغاز گفت‌وگوهای ایران با غرب سیاست دولت روحانی ارائه مشوق‌های وسوسه‌انگیز به سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های بین‌المللی بوده است.

اگرچه به روایت برخی از منتقدان دولت تا به حال هیچ سرمایه‌گذار خارجی فعالیتش در ایران را آغاز نکرده اما گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که صنایع پوشاک ترکیه و ایتالیا فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کرده‌اند.

پس از آن‌که رئیس اتحادیه پوشاک‌های برند ترکیه از فعالیت ۵۰۰ شعبه عرضه محصولات ترکیه در ایران خبر داد، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرد که دو کشور برای احداث یک شهرک ویژه تولید پوشاک با مشارکت ترکیه در ایران به تفاهم رسیده‌اند.

در ادامه همین روند در آخرین روزهای سال گذشته یک هیات ویژه ایتالیایی به تهران سفر و مقدمات حضور صنایع پوشاک ایتالیایی در ایران را فراهم کردند.

رئیس فدراسیون پوشاک و مد ایتالیا، دستمزد پائین و نرخ مالیات کمتر را دلیل استقبال صنایع پوشاک این کشور در ایران دانست. او به خبرگزاری کار ایران "ایلنا" گفت: «حقوق کارگر در ایتالیا ۵ برابر ایران است و یا مالیات ۲ برابر است. بر همین اساس با توجه به قیمت پایین کارگر و مواد اولیه و سوخت اگر ما بخواهیم کالایی با قیمت متوسط تولید کنیم بهترین مکان ایران است.»

پیش از این وزیر کار ایران هم در دیدار با یک هیات فرانسوی به آن‌ها توصیه کرده بود که فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری در ایران را با نیروی کار ارزان از دست ندهند.

علاوه بر نیروی کار ارزان که به نظر می‌رسد مقام‌های ایرانی برای جلب توجه و جذب سرمایه‌گذاران خارجی از آن بهره می‌گیرند، دولت تسهیلات ویژه‌ دیگری نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است.

در نخستین گام وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد. آبان سال گذشته معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی از معافیت ۵۰ درصدی مالیات شرکت‌های خارجی در صورتی که شریک ایرانی داشته باشند خبر داد.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران هم فروردین امسال از تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. به گفته ضیاء بیگدلی شرکت‌های خارجی چنانچه در ایران به تولید اقدام و بیست درصد از محصولات خود را صادر کنند، از معافیت مالیاتی پنج ساله برخوردار می‌شوند. به گفته او، پس از پایان دوره پنج ساله، این شرکت‌ها از پنجاه درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

در کنار این تسهیلات ویژه، آن‌گونه که رئیس فدراسیون پوشاک و مد ایتالیا به ایلنا گفته؛ ایران یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی دارد که سالانه دست‌کم پنج میلیون یور برای خرید پوشاک‌های برند هزینه می‌کند. مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا نیز پیش از این ایران را یک بازار بزرگ دانسته بود که تولید کنندگان نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. او گفته بود که شرکت‌های خارجی علاوه بر دست‌یابی به بازار ایران، دسترسی آسان‌تری به بازار بزرگ‌تر خاورمیانه خواهند داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    خوب اگر با نیروی کار ارزان رقابت نکنند میگید با. چی رقابت کنند مثلا نکنولو.ژی پیشر فته؟

  • حقیقتگو

    باید پرسید دنبال سرمایه گذار خارجی دویدنتان برای چیست ؟ هیچ سرمایه گذار خارجی که در اثر داشتن فهم و شعور و سواد و علم وسیاست و جهان شناسی سرمایه دار شده است و محافظ جان و مال و آزادیش است حاضرنبوده ونیست و نخواهد بود در کشوریکه چندین قشونی چپاولگر و دزد فحاشگر صاحب چندین دولت و چندین حکومتگر در قالب گول زنانه و ظاهر سازی یک حکومت اسلامی سلطنت می کنند سرمایه گذاری کند و یابه عبارتی سرمایه اش را بسوزاند و جان و مالش را به خطر بیتدازد؟! میلیونهایی که ساده لوحانه در خواب و خیال و تصورات واهی در تلاش یافتن سرمایه گذار خارجی هستند نمی دانند که حکومت گران محترمشان با قشونی از فک و فامیل هایشان با چپاول کردن میلیاردها دلار بدون اطلاعشان در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی و امریکای جنوبی و افزیق و در محل امن سرمایه گذاری کرده اند. متاسفانه میلیونها در ایران گول تبلیغات توخالی رژیم آخوندی و قشون های سیاهی لشکر خارجی هایی روان شده به دربار علی خامنه ای را می خورند که بله خارجی ها دارند میایند و مشکل اقتصاد مقاومتی به اقتصاد بهشتی و رفاه تبدیل میشود.اکثر خارجی های شیک و کراواتی که به دست بوس آخوندها می روند فقط در صدد فروش کالاهیشان فقط به قشون آخوندها و دادن رشوه و مکیدن دلارهای نفتی پشت درهای بسته است. باید جماعت بیکار و فقر زده که منتظر خارجی سرمایه گذار نشسته اند به دربار احمدی نژاد رجوع کنن که مشاورت های لازمه امام زمانی و رمال های هندی را دریافت کنند.