ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«رای در حوزه‌ انتخابیه‌‌ غیر از مرحله اول ممنوع است»

رئیس ستاد انتخابات می‌گوید تنها رای اولی‌ها و کسانی که در مرحله نخست رای نداده‌اند، اجازه دارند در مرحله دوم رای دهند و رای‌دادن در حوزه انتخابیه متفاوت از دور اول تخلف است.

رئیس ستاد انتخابات ایران می‌گوید همه تدارکات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس  در ۲۱ استان و ۵۵ حوزه مهیا شده‌اند و نیروی انتظامی نیز آمادگی استقرار امنیت را دارد. ‌همزمان اعلام شد رای دهندگان منحصرا در حوزه انتخابیه مرحله اول می‌توانند رای بدهند.

Iranian voters check a list of candidates at a mosque being used as a polling station in Tehran on February 26, 2016. Iranians began voting across the country in elections billed by the moderate president as vital to curbing conservative dominance in parliament and speeding up domestic reforms after a nuclear deal with world powers. AFP PHOTO / ATTA KENARE / AFP / ATTA KENARE

محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد همه ملزومات از جمله تعرفه‌ها و صندوق‌های اخذ رای به استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه ارسال شده‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از مقیمی می‌نویسد: «بیش از ۱۷ میلیون واجد شرایط رأی دادن هستند و حدود ۱۹ میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ و ارسال شده است.»

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرده رای دادن در حوزه انتخابیه متفاوت از حوزه نخست ممنوع و تخلف است: «رای دهندگان تنها به شرطی می‌توانند در مرحله دوم رای دهند که در مرحله اول هم در همان حوزه رای داده باشند.» به گفته مقیمی فقط رای اولی‌ها و افرادی که مرحله نخست انتخابات رای نداده‌اند اجازه دارند که در مرحله دوم در یکی از ۵۵ حوزه باقی‌مانده رای دهند.

در مرحله نخست انتخابات، هر نامزد باید برای راهیابی به مجلس حداقل یک چهارم آراء را کسب می‌کرد، اما در مرحله دوم هر کاندیدا با اکثریت نسبی می‌تواند به مجلس راه یابد.

نتیجه انتخابات دهم اردیبهشت، تکلیف ۶۹ کرسی باقی‌مانده از ۲۹۰ کرسی مجلس را روشن می‌کند و این به نوبه خود، آرایش جناح‌ها در مجلس دهم را روشن‌تر می‌سازد. رقابت در دور دوم بین ۱۳۸ نفر است و شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده که از ۵۲ نامزد حمایت می‌‌کند.

اصولگرایان که در دور نخست به ویژه در تهران شکست سختی را متحمل شدند، دولت را به دخالت در روند انتخابات به ویژه در مرحله دوم متهم کرده‌اند. غلامعلی حداد عادل، سرلیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان چهارشنبه ۸ اردیبهشت گفت مستندات این دخالت را به مقامات مسئول ارائه داده است.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران در پیامی کتبی در پنجم اردیبهشت، مردم را به مشارکت فعال در این انتخابات فراخواند تا "حماسه هفتم اسفند" را بار دیگر تکرار کنند و به دولت روحانی در انجام وظایفش در دوران پسابرجام یاری رسانند.

رای‌گیری روز جمعه دهم اردیبهشت از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت. رئیس ستاد انتخابات گفته که تمدید احتمالی زمان انتخابات مستلزم دستور وزیر کشور است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.