ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده‌های حسن روحانی و امید بستن به مجلس تازه‎

ایرج ادیب‌زاده - آیا با ترکیب تازه مجلس و حضور تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان در آن، دست حسن روحانی در اجرای وعده‌هایش به مردم ایران باز شده است؟

حسن روحانی یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ابراز امیدواری کرد که با شروع به کار مجلس دهم در خرداد، بتواند به وعده‌های خود عمل کند. جمع‌بندی دور نخست و دوم نشان می‌دهدکه ۱۲۰نماینده اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸١ منتخب مستقل و ۵ منتخب اقلیت‌های مذهبی به بهارستان راه یافته‌اند. این نخستین بار  ظرف ۱۲ سال گذشته است که پارلمان جمهوری اسلامی توسط اصولگرایان حکومتی اداره نخواهد شد.

سه ماه پس از اجرای برجام، تاثیر اقتصادی لغو تحریم‌ها محسوس نیست و این به سرخوردگی مردم منجر شده است. سه سال نیز از انتخاب دولت روحانی می‌گذرد و یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود اما آیا دولت یازدهم می‌تواند در مسائل اقتصادی و در کشوری که ۱۱درصد جمعیت فعال ‌آن بیکارند، گشایشی ایجاد کند؟

شاهین فاطمی، استاد و کارشناس علوم اقتصادی می‌گوید: «مشکل این رژیم تعداد نمایندگان همراه با دولت نیست. گفته شده ۱۸ میلیون نفر رای داده‌اند؛ در حالی‌که تنها یک نفر -خامنه‌ای- در مسایل مهم ملی و جهانی کشور تصمیم می‌گیرد که کسی به او رای نداده است.»

رادیو زمانه در بررسی انتخابات دور دوم مجلس و انتظاراتی که بعضی از مردم از ترکیب تازه آن دارند؛ پرسش‌هایی را با دکتر شاهین فاطمی و مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در میان می‌گذارد:

  •  آیا با ترکیب تازه مجلس و حضور تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان حکومتی در آن، دست حسن روحانی در اجرای وعده‌هایش به مردم ایران باز شده است؟
  •  آیا برجام نجات یافته است؟
  • آیا در اقتصاد ایران گشایشی پیدا خواهد شد یا این که این اقتصاد دچار آنچنان وخامتی شده که با تغییرترکیب مجلس و قدرت مانوور بیشتر برای دولت نیز نمی توان برای درد مزمن آن راهی پیدا کرد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    مگر مجس استصوابی غیر از- نخودی- نقش دیگری هم دارد؟

  • امین

    خیلی عالی ممنون از برنامه های آقای ادیب زاده که تاج برنامه های رادیو زمانه است

  • شروس رهنما

    سندیذگر، که اسلن /پ() از غا هر فرفه و مذهبف تمفیری است و هدغش نهایی اش نابودی معتقدان به ادیان عقایذ غیر اسلامی است" همه فرق و مذهب اسلامدر تکقیرو معدود دانست غیر مسمان استراک دارند. لنهای قدرتی بهمزدندمثل نظامهای تکفیری حکهوری اسلامی ایران و چاکستان سعودی ودعش عملا به وحشیانه ترنی شکل اجر میکنند و /لنهایی ضهیف هستند رحقا اناجم میدهدملصوقیها. همی صوفی هاس بکتاشی یدیم بمحض قدت گرفتن ترکیه چگونه اسلم تکقیری و ترویستی اجرا میکنند. به چه دلیل تنها اسلام دین حق است و سایر ادیان باطل است؟ ***

  • حقیقتگو

    در کشورهای مدرن و صنعتی دنیا هم قشون دمکرات ها که با وعده های رفاحی خوشحالانه برای تغییر و تحول به مجلشان میروند در مدتی کوتاه دچار کمبود مالی میشوند زیرا که سرمایه داران مسیر پول را به روی دمکرات ها کاملا بلوکه می کنند و می بندند زیرا که سرمایه داران سرمایه بدست آورده شان از طرق ضد دمکراتیک است و دمکرات ها مجبور به افزایش مالیات ها و در نتیجه باعث ناخرسندی سرمایه اران میشوند و مولد بیرون ریختن کارگران کارخانه ها و تولید بیکاری گرانی با نا رضایتی شهروندانشان میشوند. باید از آخوند بنفش پرسید که تمامی دزدهای میلیارد دلاری آخوندی و سپاه پاسداران که در فروش نفت و غیره خودمختار هستند و تحت پشیبانی ضحاک چپاولگر و خونخوار علی خامنه ای بر روی پولها و معادن و بانک ها و واردات و صادرات چه در گذشته و حال و آینده چنباتمه زده اند همگی اصولگرا هستند. حالا آخوند روحانی با تبلیغات میکروفنی و خوشحال از نتیجه انتخابات پوشالی و سرگرم کننده باید بفرمایند مخارج کشور داریشان با میلیونها مفتخوران سپاهی و بسیجی از کدام جیب مبارکشان تهیه خواهند کرد و آیا چیزی برای اصلاح طلبی و اصلاح گری بدون پول وجود دارد؟ درست شبیه به اتومبلی که ولایت فقیه فرمان و ترمزهایش را دزدیه باشند و در سراشیبی جاده کوهستانی در حرکت است.