ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۲ کارگروه برای سانسور کتاب‌های علوم انسانی در وزارت ارشاد

نمایشگاه کتاب تهران کار خود را آغاز کرد. این بیم وجود دارد که با اعمال نظارت‌های چند لایه‌ای و سانسور کتاب‌هایی که در زمینه علوم انسانی منتشر می‌شوند محتوای این آثار تحریف شوند.

نمایشگاه کتاب تهران کار خود را آغاز کرد. این بیم وجود دارد که با اعمال نظارت‌های چند لایه‌ای و سانسور کتاب‌هایی که در زمینه علوم انسانی منتشر می‌شوند محتوای این آثار تحریف شوند.
غلام‌حسین هادویان، دبیر علمی اداره کتاب وزارت ارشاد اسلامی وعده داده است که محتوای کتاب‌های ترجمه شده در زمینه علوم انسانی با مقدمه‌ای که ناقض محتوای کتاب است، اما بدون تحریف نظریات نویسنده عرضه شود. برای سانسور کتاب‌های علوم انسانی ۱۲ کارگروه در نظر گرفته شده.

غلام‌حسین هادویان، مسئول سانسور کتاب‌های علوم انسانی در وزارت ارشاد

غلام‌حسین هادویان در گفت‌و گویی که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با او انجام داده، گفته است که وظیفه بومی‌کردن و اسلامی کردن علوم انسانی بر اساس رهنمودهای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عهده نظام دانشگاهی‌ست و نه الزاماً تحریف و سانسور کتاب‌های علوم انسانی توسط ممیزان وزارت ارشاد اسلامی.

هادیان به خبرگزاری ایلنا می‌گوید: «از وزارت ارشاد و اداره کتاب نمی‌توان انتظار داشت از ابزار کارشناسی و ممیزی برای بومی‌سازی علوم انسانی استفاده نماید. نمی‌توان در آثار دیگران دست برد و آن‌ها را تغییر داد تا مطالب به صورتی درآورده شود که ما می‌خواهیم.»

به گفته این مقام مسئول، انتقاد از قانون اساسی جمهوری اسلامی، اشاره به ناکارآمدی‌های جمهوری اسلامی، تخریب شخصیت‌ پبامبران و معصومین و همچنین تاریخ‌نگاری دوران پهلوی از مصادیق سانسور کتاب‌های علم انسانی است.

به گفته غلام‌حسین هادویان در زمینه علوم سیاسی و کتاب‌هایی که در معرفی و نقد مارکسیسم ترجمه می‌شود، چنانچه نظر نویسنده نافی پروژه اسلامی کردن علوم انسانی باشد، مترجم می‌بایست در مقدمه این موضوع را توضیح دهد.

در زمینه مردم‌شناسی، حساسیت اقوام و ملیت‌های ایرانی یک چالش بزرگ برای وزارت ارشاد اسلامی‌ست. این کتاب‌ها را اداره کتاب به شهرستان‌هایی ارجاع می‌دهد که کتاب درباره آن‌هاست. روانشناسی نیز یکی دیگر از چالش‌هاست.

در وزارت ارشاد اسلامی ۱۲ کارگروه برای سانسور کتاب‌های علوم انسانی در نظر گرفته شده. اداره کتاب در این کارگروه‌ها عده‌ای از دانشگاهیان را هم به کار گرفته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نخستین بار پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراض‌های گسترده به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع تغییر آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی را مطرح کرد و پس از آن وزارت علوم دست به ایجاد تغییرات در رشته‌های علوم انسانی و جایگزینی آموزه‌های دینی زد. اما تاکنون در این زمینه توفیقی به دست نیامده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.