ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درهای نمایشگاه کتاب به روی مردم باز شد اما نه با همه کتاب‌ها

همه غرفه‌ها آماده نیست. رفت و آمد دشوار است و سرویس‌دهی هم مناسب نیست. وزارت ارشاد اسلامی ناشران را از عرضه ۳۰۰ عنوان کتاب محروم کرده است. کدام کتاب‌ها؟

درهای نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب به روی مردم باز شد. این نخستین بار است که نمایشگاه کتاب تهران به جای مصلی در شهر آفتاب که در جنوب شهر تهران و در مجاورت مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار دارد برگزار می‌شود. خط مترو برخلاف وعده شهرداری تهران افتتاح نشد و به همین جهت رفت و آمد دشوار است. سرویس‌دهی اتوبوس‌هایی هم که دولت برای کمک به آمد و شد مردم در نظر گرفته ناکافی و نامنظم است.

باربران در حال حمل کتاب. غرفه‌ها آماده نشده است.

ترافیک سنگین جاده تهران – قم، گرانی هزینه رفت و آمد و مشکلات اقتصادی قشر کتابخوان را نیز باید به این مشکلات افزود.

خبرگزاری مهر گزارش داده که مردم در پیرامون شهر آفتاب سرگردان شده‌اند، غرفه‌ها چیده نشده و در حال حاضر رفت و آمد باربران و برخی مسئولان و غرفه‌داران بر فضا غلبه دارد. از انبوه بازدیدکنندگان خبری نیست. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هم این گزارش را تأیید کرده است.

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران ۲۴۰۰ ناشر داخلی و ۳۰۰ ناشر خارجی در ۲۵۰۰ غرفه کتاب‌‌هایشان را به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند. اما نه همه کتاب‌ها.

بر اساس خبرهایی که رادیو زمانه به دست آورده، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد اسلامی پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با ۱۰۰ ناشر تماس گرفته و از آن‌ها خواسته که از عرضه ۳۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران خودداری کنند.

هنوز فهرست کتاب‌هایی که از عرضه به نمایشگاه کتاب تهران منع شده‌اند منتشر نشده است. ناشرانی هم که این کتاب‌ها را منتشر کرده‌اند، از اظهار نظر خودداری می‌کنند. نمایشگاه کتاب تهران برای اقتصاد نشر مهم است و آن‌ها نمی‌خواهند که این فرصت را از دست بدهند. گفته می‌شود که آثار برخی از نویسندگان و شاعران مقیم خارج از ایران در میان این کتاب‌ها وجود دارد. همچنین ظاهراً برخی کتاب‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و فلسفه هم در میان کتاب‌های منع‌شده دیده می‌شود.

محمد سلگی اردیبهشت ۹۴ به عنوان مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

محمد سلگی، فروردین ۹۵ در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان کرده بود که اداره کتاب از اعمال سلیقه شخصی در سانسور کتاب‌ها پرهیز می‌کند. او وعده داده بود که هیچ کتابی از دور خارج نمی‌شود.

علی جنتی اما در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفته بود که درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز نیست.

در سال‌های گذشته کتاب‌هایی از آیت‌الله حسین‌علی منتظری، هوشنگ گلشیری، فروغ فرخزاد، یغما گلرویی، فاطمه اختصاری، محمود دولت‌آبادی و کتاب‌هایی درباره روانشناسی عام‌پسند و طالع‌بینی از نمایشگاه کتاب تهران جمع شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.