ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به سلامتی سانسور!

گزارش‌گران بدون مرز و یک آژانس تبلیغاتی فرانسوی، تصاویری فکاهی از رهبران ۱۲ کشور جهان منتشر کرده‌اند که بیش‌ترین میزان سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را داشته‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز و یک آژانس تبلیغاتی به نام BETC که دفتر آن در پاریس است، بر اساس گزارش رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶، تصاویری فکاهی از رهبران ۱۲ کشور جهان منتشر کرده‌اند که بیش‌ترین میزان سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را داشته‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز هر سال جدول رده‌بندی کشورها را در زمینه آزادی مطبوعات منتشر می‌کند.

در تصویرهایی که به مناسبت سوم ماه می، روز جهانی آزادی رسانه‌ها و مطبوعات طراحی و منتشر شده‌اند، «دشمنان آزادی رسانه‌ها و مطبوعات» به سلامتی سانسور می‌نوشند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یکی از ۱۲ نفری‌ست که تصویرش در این مجموعه منتشر شده است. او در کنار مقام‌های ارشد کشورهای تایلند، ونزوئلا، روسیه، ترکیه، بروندی، مصر، آذربایجان، عربستان سعودی، چین، کره شمالی و اریتره، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخالفان آزادی رسانه‌ها و سرکوب‌گران آزادی بیان معرفی شده است.

در هر عکس، توضیحاتی هم وجود دارد که دلیل انتخاب شخصیت به تصویر کشیده شده را نشان می‌دهد.

در  توضیح مربوط به علی خامنه‌ای آمده است که ایران در رتبه‌بندی آزادی رسانه‌های "گزارش‌گران بدون مرز"، در رتبه ۱۶۹ (از ۱۸۰) است. ۳۲ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند و شش نفر هم در بازداشت به سر می‌برند. علاوه بر این گفته شده که در ایران روزنامه‌نگاران بازجویی و شکنجه می‌شوند و به آن‌ها اتهام‌هایی همچون جاسوسی می‌زنند که این‌ها همه رفتارهایی خلاف اصول و مبانی حقوق بشر هستند.

پرتاب نارنجک به درون ایستگاه‌های رادیویی در بروندی، اخراج روزنامه‌نگاران به دلیل یک پست توئیتری در ترکیه، تبلیغات بسیار گسترده دولتی در چین، روسیه و اریتره، زندانی کردن و شلاق زدن یک وبلاگ‌نویس (رائف بدوی) در ملاء عام و فرستادن روزنامه‌نگاران به اردوگاه‌های نظامی (برای تنبیه) در تایلند، تنها چند نمونه‌ از چگونگی برخورد این ۱۲ دشمن آزادی رسانه‌ها با روزنامه‌نگاران است که در عکس‌ها مورد توجه و اشاره قرار گرفته‌اند.

تصاویر فکاهی طراحی شده که در قالب کارزاری برای مبارزه با سرکوبگران آزادی رسانه‌ها و مطبوعات منتشر شده‌اند، در حال حاضر در تابلوهای تبلیغاتی شهر پاریس و در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شده‌‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۶ خود درباره میزان آزادی مطبوعات در کشورهای مختلف، از کاهش شدید امکان کار و فعالیت روزنامه‌نگاران به صورتی مستقل و آزاد در سراسر جهان، از جمله این ۱۲ کشور، عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

بالا گرفتن افراط‌گرایی (به ویژه شکل مذهبی آن) به عنوان دشمن جدی روزنامه‌نگاری مستقل، هم در رسانه‌های دولتی و هم در رسانه‌های خصوصی، زمینه را برای افزایش سانسور و کنترل اخبار در دستگاه‌های تبلیغاتی و ایدئولوژیک فراهم کرده است.

بر اساس آن‌چه گزارش‌گران بدون مرز در توضیح کارزار عکس‌های فکاهی منتشر کرده است، در سراسر جهان می‌توان اقلیت‌هایی را سراغ گرفت که تا قدرت گرفته‌اند دست به کار خرید رسانه شده‌اند و روزنامه‌نگاران را تحت فشار قرار داده‌اند و به این ترتیب علاوه بر فشار‌های دولتی، فشارهای تازه‌ای را به روزنامه‌نگاران وارد کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سینا

    نیس خودشمااصلااهل سانسورنیستین!