ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر ترکیه پست خود را واگذار می‌کند

جنگ قدرت در ترکیه بالا گرفت. داود اوغلو اعلام کرد که نمی‌تواند بیش از این رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه باشد. اختلافات حول سیاست پناهجویی و موضوع کردهاست. از داماد اردوغان به عنوان جانشین داوداوغلو یاد می‌شود.

جنگ قدرت در ترکیه بین رئیس جمهور و نخست‌وزیر به مرحله حساسی رسیده است. داود اوغلو اعلام کرد که نمی‌تواند در شرایط کنونی، بیش از این دبیرکل حزب حاکم عدالت و توسعه باشد.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه می‌خواهد از مقام دبیرکلی حزب «عدالت و توسعه» کناره بگیرد. او روز پنجشنبه ۵ مه در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا گفت: «تحت وضعیت موجود نمی‌تواند چنین وظیفه‌ای را ادامه دهد.» طبق آیین‌نامه‌های حزب عدالت و توسعه، او باید از مقام نخست‌وزیری نیز کناره‌گیری کند. بر این اساس، کنگره ویژه حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» در ۲۲ ماه مه برگزار می‌شود تا جانشین داود اوغلو انتخاب شود.

تصمیم برگزاری یک کنگره اضطراری در حزب عدالت و توسعه، نشان دهنده بحرانی درون حزبی است. پیش‌تر رسانه‌های ترکیه از بالا گرفتن جنگ قدرت بین اردوغان و داود اوغلو خبر داده بودند. نخست‌وزیر و رئیس جمهور ترکیه، شامگاه چهارشنبه چهارم مه ملاقاتی یک ساعت و نیمه داشتند اما جزییات یا رئوس مذاکرات این دو روشن نیست.

بین داود اوغلو و اردوغان در زمینه تصمیم‌گیری‌ها و دامنه اختیارات اختلاف نظر وجود دارد. داود اوغلو مسئولیت مستقیم توافق با اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان را بر عهده دارد؛ توافقی که اروپا را نسبت به کاهش موج پناهجویی به سوی این قاره امیدوار کرده اما وظایف سنگینی را نیز به ترکیه محول کرده است. رسانه‌های ترکیه هم‌چنین نوشته‌اند که این دو مقام بر سر موضوع کردها و آزادی مطبوعات دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

اختلاف نظر این دو زمانی برملا شد که چند روز پیش بخشی از اختیارات داود اوغلو به عنوان دبیرکل حزب عدالت و توسعه محدود شد.

داود اوغلو که پیش‌تر وزیر خارجه ترکیه بود، دو سال قبل و پس از رئیس جمهور شدن رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست‌وزیر ترکیه شد.

گفته شده که یکی از موارد اختلاف این دو، تلاش اردوغان برای افزایش اختیاراتش از طریق تغییر در قانون اساسی ترکیه است. حزب عدالت و توسعه برای دستیابی به چنین هدفی، نیازمند تصاحب ۶۰درصد آرا در انتخابات پارلمانی بود اما به این منظور نائل نشد زیرا ۱۳ کرسی کمتر از حد نصاب لازم کسب کرد.

با وجود بحث بر سر جنگ قدرت دو چهره مقتدر «عدالت و توسعه»، داود اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی خود تاکید کرد که دوستی با اردوغان برایش از هر چیز مهم‌تر است، هرگز کلمه‌ای علیه اردوغان بر زبان نخواهد راند و خانواده اردوغان را مانند خانواده خودش می‌داند.

رسانه‌های ترکیه در حال بحث هستند که چه کسی پس از داود اوغلو، نخست وزیر خواهد شد. هم اکنون بیشتر گمانه‌زنی‌ها روی بینالی یلدریم و برات آلبایراق می‌چرخند  که هر دو وزیران کابینه و از معتمدان اردوغان هستند. آلبایراق، وزیر انرژی شانس بیشتری دارد؛ زیرا داماد اردوغان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    سر انجامی بد و محتوم برای اردوغان ، این تحفه اسلام گرا و مفسد اقتصادی در راه است و هیچ گریزی از آن نیست . به امید بیداری ملتها و آگاه شدن از خطرات اسلام ، این ویروس منحوس ضد بشریت و صلح جهانی .

  • صادق دادمهر

    باتمام تلاش حزب حاکم ترکیه در راستای نشان دادن خود به رعایت بازی در درون صفحه شطرنج همگام با قواعد دمکراسی وحقوق بشر ; کوششی بیهوده بیش نیست . لاس سیاسی دولت های قدرت مند اقتصادی اروپایی با ترکیه و واگذاری امتیازاتی گاه به گاه مناسب باوضعیف روز جهان هم اختلافات هییت حاکمه را چاره ساز نیست .مشکل ترکیه ودولت های فریب کار شبیه آن عمیق تر از آنی است که با این رفرم های آبکی وگول زننده ی توده های محروم و زحمتکش ; خود را از زیر ضرب خلق های آگاه و مبارز و جنبش های صلح طلب و مدافع دمکراسی وطرف داران حقوق حقه ی قومیتها , خارج کند. این دست از هییت های حاکمه در هر جا از جهان چون تک تکشان باوری به حقوق واقعی بشر ندارند در حین جنگیدن با مدافعان حقوق بشر , با خودشان هم بر سر باقی ماندن بر قدرتغ بستیزند. صادق دادمهر. شانزدهم اردیبهشت 1395