ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرح حال مصدق با دو عنوان و دو مترجم متفاوت در نمایشگاه کتاب تهران

بهرنگ رجبی یک بار دیگر شرح حال محمد مصدق به روایت کریستوفر دو بلگ، روزنامه‌نگار بریتانیایی را ترجمه کرده. نشر چشمه با عنوان «تراژدی تنهایی» این اثر را منتشر کرده است.

کتاب «میهن‌پرست ایرانی: محمد مصدق و کودتای غمبار انگلیسی-آمریکایی» نوشته کریستوفر دو بِلِگ که به دلیل علاقه ایرانیان به رهبر نهضت ملی و کودتای ۲۸ مرداد در ایران پرفروش بود، یک بار دیگر به ترجمه بهرنگ رجبی، با عنوان متفاوت «تراژدی تنهایی، زندگی‌نامه‌ی سیاسی محمد مصدق» منتشر و در غرفه نشر چشمه در «شهر آفتاب» عرضه شده است.

نخستین ترجمه از این کتاب را هرمز همایون‌پور به دست داده بود که بهمن سال گذشته نوسط انتشارات کند و کاو منتشر شد.

کریستوفر دو بلگ یک روزنامه‌نگار بریتانیایی (متولد ۱۹۷۱ در لندن) است که به تاریخ سیاسی ایران و ترکیه علاقه دارد. کتاب او درباره زندگی سیاسی محمد مصدق نخستین بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. او با نشریه «بررسی کتاب نیویورک» و «نیویورکر» همکاری می‌کند و پیش از آن، گزارشگر «اکونومیست» در مسائل ایران بود.

دو بلگ در حَسبِ حالی که از محمد مصدق ارائه می‌دهد، رهبر نهضت ملی ایران را به عنوان یکی از چهره‌های سرنوشت‌ساز در خاورمیانه معرفی می‌کند که غربی‌ها هرگز نتوانستند به حقیقت او پی ببرند. به نظر نویسنده این کتاب، انقلاب بهمن ۵۷ یکی از پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت محمد مصدق در آن ایام بود.

دو بلگ، سفرنامه‌ای هم درباره سفرش به ایران منتشر کرده است. او در مقاله‌ای به نام «تعارف به سبک ایرانی‌ها» (ترجمه علی عطاران) ادعا می‌کند که نخستین شهروند بریتانیایی‌ست که بعد از انقلاب از ایران تقاضای تابعیت کرده، اما موفق نشده تابعیت ایرانی را به دست بیاورد.

بهرنگ رجبی پیش از این کتاب «مردم در سیاست ایران»، مجموعه مقالات یرواند آبراهامیان را به فارسی ترجمه کرده بود که از پرفروش‌ترین کتاب‌های مهر سال ۱۳۹۴ بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.