ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وقتی مجری صدا‌وسیما در جیب مهمانش زرشک می‌ریزد

انتشار ویدیویی از برنامه تلویزیونی «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی، از مجریان مشهور صدا وسیمای ایران، اعتراض‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

انتشار ویدیویی از برنامه تلویزیونی «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی، از مجریان مشهور صدا وسیمای ایران، اعتراض‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است. این ویدئو از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، در اینترنت و پیام‌رسان‌های موبایل موردتوجه عمومی قرار گرفته است.


از نظر بسیاری از مخاطبانی که این ویدیو را دیده‌اند، نحوه رفتار و الفاظی که فرزاد حسنی هنگام خطاب قرار دادن مهمان برنامه‌اش به‌کار برده است، «تحقیرآمیز و ناپسند» است.

«اکسیر» برنامه‌ای است که به مسائل پزشکی می‌پردازد و هر پنج‌شنبه از شبکه سه صدا و سیما پخش می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه مصطفی شریفی است.

در ابتدای این فیلم جنجال‌برانگیز، تصویری از یک زن سالخورده به همراه چهار اسم، روی یک ال‌سی‌دی در گوشه‌ای از صحنه دیده می‌شود. مجری به مهمان خود می‌گوید: «شما باید تشخیص بدهی که این تصویر چیه، تصویر کیه؟»  

مهمان برنامه که مردی میانسال است و «جمشید» نام دارد، پاسخ می‌دهد این عکس یک خانم است و از همان جواب اول با خنده تماشاگران مواجه می‌شود. در ادامه گفته‌های فرزاد حسنی با لحن خاص خود، تشخیص مهمان و گفته‌هایش را مسخره می‌کند و در آخر با وعده جایزه ۵۰ میلیون تومانی، یک جعبه خالی به او می‌دهد و زرشک در جیبش می‌ریزد.

منتقدان نه تنها از نحوه رفتار و کلام فرزاد حسنی خشمگین هستند، بلکه مشارکت تماشاچیان حاضر در صحنه را غیرانسانی و سکوت در برابر تحقیر یک انسان در این برنامه تلویزیونی می‌دانند.

به نظر می‌رسد «اکسیر» تقلیدی از شو معروف «دکتر اُز» است که از «فارسی وان» پخش می‌شود.

بعد از اوج گرفتن ابراز نظر کاربران در فضای اینترنت، صفحه‌های منتسب به فرزاد حسنی در اینستاگرام بر روی بازدید عموم بسته‌شده‌اند و اکنون خصوصی (پرایوت) هستند. در قسمت بالایی یکی از این صفحه‌ها عبارت تهدیدآمیزی دیده می‌شود که «هرگونه فحاشی و کامنت توهین‌آمیز شما جدا از مقامات قضایی پیگیری خواهد شد» و در صفحه دیگر آیه‌ای از قرآن و سوره بقره نوشته‌شده با اشاره به این‌که «خداوند با صابرین است.»

مصطفی شریفی، تهیه‌کننده برنامه اکسیر، در واکنش به حاشیه‌های پخش این برنامه و بحث‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «جمشید به‌ عنوان بازیگر و هنرور ما در برنامه "اکسیر" حضور دارد. آیتمی که از آن توهین به تماشاگر حاضر در این برنامه برداشت‌شده است، صرفا یک آیتم نمایشی بوده است.»

شریفی در ادامه گفته است: «عده‌ای غرض‌ورزانه بخشی از این آیتم را با سانسور منتشر کرده‌اند که باعث شده‌اند احساسات مردم جریحه‌دار شود. برداشت‌ها به‌نوعی است که انگار این فرد به‌عنوان یک آدم ساده زیر پا له‌شده است؛ درحالی‌که این‌گونه نبوده است.»

علی‌رغم مخالفت‌های بسیار با این برنامه تلویزیونی، صدا و سیما شب گذشته، شنبه ۱۸ اردیبهشت، بازپخش اکسیر را به‌طور کامل پخش کرده است.

فرزاد حسنی متولد ۱۳۵۶ و دانش‌آموخته مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تهران است. او همواره یکی از مجری‌های پرحاشیه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده. چند سال پیش نیز مصاحبه او با احمدرضا رادان، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران در برنامه تلویزیونی «کوله‌پشتی» در سال ۱۳۸۶ با حاشیه‌های زیادی همراه شد و باعث سختگیری نسبت به فعالیت‌های او در تلویزیون شد.

در سال ۱۳۹۲، ازدواج فرزاد حسنی با آزاده نامداری، از مجریان زن صدا و سیما خبرساز شد و یک سال پس‌ از آن، این ازدواج با انتشار تصاویر صورت کتک‌خورده آزاده نامداری و اعلام خبر طلاق آن‌ها، پایان یافت.

در این مورد فرزاد حسنی از سوی مردم و انجمن‌های حقوق زنان، به خشونت خانگی و بدرفتاری با همسر خود متهم شد.    

برنامه اکسیر از پیش ضبط می‌شود و پخش آن زنده نیست. به اعتقاد بسیاری از کسانی که این برنامه را دیده‌اند، فرزاد حسنی با مهمان خود رفتاری پرخاشگرانه و تهاجمی داشته است.

برنامه‌هایی از این‌ دست باعث شده تا انتقادهای فراوانی به شیوه برنامه‌سازی‌های صدا و سیما و رفتار مجریان و برنامه‌سازان آن مطرح شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سید اکبر

    اگر من جای جمشیدبودم طرف را حسابی جمعش می کردم

  • مهدی

    فرزاد حسنی اقدام به پخش یک پشت صحنه جعلی کرده و وقاحت را به اوج رسانده . حال باید پرسید : 1- ایا تمام پشت صحنه ها فیلمبرداری شده ؟ ( معلومه که نه ! این پشت صحنه جعلی مصداق فریب عمومی و دروغ است ) 2- حتا اگر به فرض محال ، این صحنه از قبل برنامه ریزی شده باشد ، عذر بدتر از گناه است . یعنی توهین و تحقیر و بی ادبی ، روتین این برنامه است . یعنی بی ادبی توی خون عوامل این برنامه است .

  • احمد

    این سازمان سالهای زیادیست که از اخلاق و کرامت انسانی سخن میگوید ، چیزی که در نزد مدیران ارشد و برنامه سازانی که بوئی از فرهنگ و ادب نبرده اند یافت نمیشود. فرادها دست پرورده همین سیستم تبلیغاتی هستند و توده مردم نیز دست کمی از فرزاد ندارند چرا که آنان هم تحت تاثیر همین نظام تبلیغاتی هستند و نمود بارز این بی اخلاقی توده مردم را در استادیوم آزادی بخوبی میتوان مشاهده کرد

  • بهنام

    وقتی هرج و مرج و بی نظمی در این سازمان عریض و طویل و بی فایده ، موج می زند ، یک مجری ساده هم به خود اجازه میدهد تا غرور و نخوت خود را اینچنین ابراز دارد .