ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوع الخروج کردن کودک ۲۲ ماهه در ایران

کودک ۲۲ ماهه یک شهروند ایرانی بریتانیایی که از یک ماه قبل در ایران بازداشت شده، ممنوع‌الخروج است و نمی‌تواند مادرش را ببیند یا به پدرش بپیوندد.

کودک ۲۲ ماهه یک شهروند ایرانی بریتانیایی که در ایران بازداشت شده، ممنوع‌الخروج است و نمی‌تواند مادرش را ببیند یا به پدرش بپیوندد.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی هنگام خروج از ایران بازداشت شده و بیش از یک ماه است که در انفرادی به سر می‌برد.

ممنوع الخروج کردن یک کودک به دلیل اتهامات مادرش از اتفاقات کم‌سابقه و از موارد آشکار نقض حقوق کودک است. این در حالی است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، یک زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده، نمی‌تواند برای فرزندش پاسپورت و تابعیت ایرانی بگیرد و این کودک علاوه بر نداشتن مسوولیت کیفری، حتی تبعه ایران هم نیست.

پیش‌تر در سال ۱۳۹۱، مهراوه خندان، دختر ۱۲ سال و نیمه نسرین ستوده هم ممنوع‌الخروج و به دادگاه احضار شد.

به او از  طریق پست قضایی برگ «احضار متهم» ابلاغ شده بود. در آن برگه‌ها نوشته بودند که با استناد به پرونده‌ای که شماره‌اش آن‌جا قید شده، ممنوع الخروج است و اگر اعتراض دارد، ظرف ۲۰ روز اعتراضش را اعلام کند. درباره محتویات پرونده توضیحی داده نشده بود. مأمورین امنیتی به نامبرده پیام داده‌اند که این هشداری است برای وی تا حاضر به همکاری شود

این در حالی است که بر اساس ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند و هر عملی که ارتکاب آن در قانون جرم تلقی شده، قابلیت مجازات ندارد بلکه تنها می‌توان اقدامات تامینی و تربیتی در مورد آن اعمال کرد.

کودکان که زیر سن مسئولیت کیفری هستند، اگر مرتکب تخلفی شوند یا اتهامی به آن‌ها وارد شود، باید در دادگاه ویژه اطفال به آن رسیدگی شود. دادسرای عمومی و امنیت مربوط به افراد بالای ۱۸ سال یا افرادی است که جرائم امنیتی دارند.

طبق ماده ۱۴۷ قانون، دختران از ۹ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی بالغ شمرده می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اینهم یکی دیگر از مدل های افتخار سی و چند ساله میلیونها دوپا داران که به موهبت اللهی اسلام ناب محمدی به آن نایل آمدند! سربه زیری و ترس و مطیع گری و از هم پاشیده شدن اتحاد مردمی و فهم و شعور و غیرت انسانی میلیونها فقر و ستم و استبداد و خفقان پرست زمینه رشد و نمو شیاطین زاده گان پاسدارچی ها و بسیجی ها و عجم زاده گان ملعون شده است. چقدر بر مردم متظاهر و چند چهره باید ننگ باشد که از طرفی مهمان نوازی های تبلیغاتی توریست خارجی پسند با طمع لیس زانه نشان که ادعای تاریخ گری و تمدنی دارند ولی برای هم نژادهای خودشان لال و علیل هستند. حالا باید بر هموطنان خارج نشین کاملا روشن باشد که ورودشان به کشور بهشت اسلام ناب محمدی همانند ورودشان بدون اسلحه به جنگل های حیوانات وحشی درافریقاست که هیچ تامین جانی ندارند و هر دم میرود که طعمه حیوانات وحشی شوند. البته اروپایی ها که برای قراردهای میلیاردی با آخوندها به دربار علی خامنه ای روانند مسلم است اسامی زیادی از مخالفان و دگر اندیشان اروپانشین ایرانی را هم بعنوان سوعات به خدمت پاسدارها تقدیم می کنند.

  • على

    من نميدونم واقعا ما چمون شده! اين قانونى كه تو تمام دنيا هست ربطى هم به حقوق كودك نداره، طرف بايد ويزا داشته باشه حالا هر چند ماه يا سالش كه هست . يكم فكر قبل از تيتر زدن بد نسيت. همش ايران رو سياه نشون دادن كار شما ***هاست ٠