ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فساد است که نظام را تهدید می‌کند نه تحریم»

نماینده تهران می‌گوید جامعه به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با فساد و مفسدان تن داده. به اعتقاد او خطر اصلی برای نظام، فساد سیستماتیک است نه تحریم، تجاوز خارجی یا انقلاب مخملی.

احمد توکلی، نماینده تهران می‌گوید آینده نظام را حمله نظامی، تحریم، تجاوز خارجی یا انقلاب مخملی تهدید نمی‌کند بلکه فساد سیستماتیک  تهدیدآمیز است. او در جلسه علنی مجلس گفت جامعه به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با فساد و مفسدان تن داده است.

احمد توکلی در نطق میان دستور خود در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت از سیستماتیک شدن فساد در ایران یاد کرد و خواستار تشکیل یک نهاد ویژه با مشارکت "عناصر مصمم و پاک و خوشنام" برای مبارزه با این پدیده شد. او گفت: «این نهاد باید اختیارات خاص داشته باشد و بتواند پرونده‌های سنگین را تشکیل، رسیدگی و پایان دهد.»

به گزارش "ایسنا"، توکلی در بخشی از سخنان خود، کاهش حساسیت مسئولان نسبت به فساد و ریختن قبح آن نزد مردم را ناشی از "رواج خوی کاخ‌نشینی" دانست: «چون رسانه‌ها نیز به قدر لازم آزادی ندارند و یا بعضا نمک‌گیر فاسدان شده‌اند‌، جامعه دارد به نوعی از همزیستی مسالمت‌آمیز با فساد و مفسدان تن می‌دهد.»

نماینده تهران در تشریح وضعیت کنونی، به این اشاره کرده که "افراد سعی می‌کنند هزینه این همزیستی را برای خود به طور شخصی حداقل سازند و فاسدان در تلاش شبکه‌ای هستند که هزینه مبارزه را برای نظام به حداکثر برسانند."

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس از نمونه‌هایی از قانون‌شکنی در بانک‌ها و موسسات مالی نام برده است: «ما در اینجا یک بانک خصوصی را که به جای حد مجاز حداکثر تخصیص اعتبار ۲۵درصدی سرمایه‌اش، ۱۷۰درصد اعتبار می‌دهد تحمل می‌کنیم یا موسسات فاسدی مثل پردیسان و پدیده از صدا و سیما تبلیغ می‌شوند.»

او مراکزی مثل میزان و ثامن الحجج را "موسسات جنایتکار"ی خوانده که سال‌ها تحت عنوان دروغین تحت نظارت بانک مرکزی و نشان قوه قضاییه به تاراج و اغوای مردم مشغول بودند اما برخوردی با مردم‌فریبی آنها نشد.

«خرید رای برای پیش‌خرید نفوذ»

احمد توکلی عمق و گستره فساد کنونی و آلوده شدن دستگاه‌های متصدی نظارت بر مفاسد به درجاتی از فساد و نفوذ عوامل فساد در مجاری تصمیم‌گیری را خطیر خوانده است. او رد صلاحیت‌ها یا تایید صلاحیت‌ها را نیز مصداق سیاسی چنین وضعیتی دانسته است: «وقتی سرمایه‌داران فاسد برای خرید رای پول در اختیار برخی نامزدها می‌گذارند در حال پیش خرید نفوذ هستند... وقتی برای محاکمه یک صاحب قدرت باید قاضی پرونده را دو بار عوض کنند یا در نیروی انتظامی اقدامات مشابه رخ می‌دهد یعنی ما در مرحله فساد سیستمی هستیم.»

در بهمن ۱۳۹۴ مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی ارائه داد که در آن"دریافت تسهیلات از بانک‌ها" و "وحود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی" از جمله عوامل موثر بر وضعیت نامساعد محیط کسب و کار عنوان می‌شد.

مجلس ایران در گزارشی در خرداد ۱۳۹۴ نیز اعلام کرده بود که رقم فساد مالی در بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره محمود احمدی‌نژاد (۱۷۰۰ میلیارد تومان) از فساد مالی سعید مرتضوی، رئیس پیشین تأمین اجتماعی کلان‌تر است. اخبار هر دو مورد یاد شده ماه‌هاست برملا شده اما پرونده‌ این فسادها کماکان مفتوح مانده و کسی محکوم نشده است.

توکلی در حالی نسبت به خورده شدن نظام از درون هشدار داده که محافل نظامی و امنیتی به تاسی از موضع‌گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای، پیوسته "خطر دشمن" و "نفوذ از بیرون" را برجسته می‌سازند. رهبر ایران هم‌زمان نسخه اقتصاد مقاومتی را تجویز می‌کند؛ حال آن که بسیاری نهادهای اقتصادی موازی دولت که "کانون‌های فساد" نیز زیر مجموعه‌های آنها هستند، در قبال شفاف‌سازی فعالیت‌های خود مقاومت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیازمندی

    بدخواب نشی به وقت تاالان کجابودی تازه یادت افتاد

  • ناظر

    دیگر کسی شک ندارد که سپاه پایداران سالهاست از طریق اسکله های تحت اختیار خود سالیانه حداقل ده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور میکند . این فساد بدون اطلاع فرمانده کل قوا نیست ، با وصف اینکه رهبر در راس فساد سیستماتیک در کشور قرار دارد امیدی به مبارزه با فساد هست ؟! چون به عقیده علما اسلام مرز ندارد ظاهرا قاچاق برای برادران قاچاقچی ما حلال است !

  • Mani

    اسلامگرایان و حکومت آخوندهای تبهکار منشاء فساد و تباهی هستند و جمله فساد نظام را تهدید میکند فقط تراوشات بیمارگونه یک ذهن اسلام زده است. 

  • حقیقتگو

    دادو فقانهایی نمایشی و خنده اور آهای دزد رو بگیرید آنهم در مجلسی که اطراق گاه و حامیان چپاولگران میلیاردها دلاری از جمله فرزند امام زمان احمدی نژاد و یارانش بوده است و تا به امروز درجهت رفاه یاران علی خامنه ای و کیسه کردن دلارها برای استبدادگران و خفقان آوران و جنایت گران و نفاق افکنان و متجاوزین به جان و مال و آزادی و ثروت ملی مردم ایران و مسبب ارتجاع و خرافات پراکنی وجنگ افروزی در منطقه خاور میانه است نمی تواند مدر حقیقت محلی به حسابرسی دزدان خود زاییده باشد!!

  • حمید

    "جامعه به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با فساد و مفسدان تن داده است." این مثل آن است که بگوییم بدن انسانی مبتلا به سرطان به نوعی همزیستی مسالمت آمیز با غده سرطان تن میدهد!  گوشه ای از حقایق گویی به این شکل عینأ در لحظات آخر عمر نظام فاسد سابق توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای مفسدین (مانند محسن پزشکپور و احمد بنی احمد) هم زده میشد. اما متاسفانه با تعویض  شاه با آخوند فساد و مفسدان باقی ماندند و جامعه هم به  نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها تن در داد همانطوری که قبلأ هم میداد! نتیجه آنکه  از  تن دادن ماست که بر ماست! 

  • بهنام

    به گفته گنده لات ولایت وقیه : کار ، کار دژمن است ، مبارزه کنید ولی کشششششششششش ندهید .