ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کار: یک سوم مشاغل در ایران غیر رسمی هستند

وزیر کار جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که از هر سه شاغل ایرانی یک نفر در بخش «غیررسمی» اشتغال دارد. او این وضعیت را پیامد افزایش فقر و رکود اقتصادی می‌داند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، عصر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت گفت که به ازای هر دو شغل رسمی یک «شغل غیر رسمی» در ایران وجود دارد.

وزیر کار ایران می‌گوید که یک سوم مشاغل موجود در ایران «مشاغل غیررسمی» است. دستفروشان نمونه‌ای از مشاغلی هستند که «غیررسمی» خوانده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ربیعی افزایش مشاغل غیررسمی را واقعیت اجتماعی و اقتصادی و پیامد دوره رکود اقتصادی دانست و گفت که از ۲۲.۵ میلیون شاغل «۱۶ میلیون نفر در مشاغل رسمی مشغول به کارند و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشاغل غیررسمی دارند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش مشاغل غیررسمی را نتیجه افزایش فقر دانست و گفت: «هر چقدر ریسک فقر افزایش یابد درآمد کم می‌شود و مشاغل غیررسمی فزونی می‌گیرد.» او روز یکشنبه در جمع منتخبان مجلس دهم گفته بود که فقر شهری در ایران پنج برابر شده است.

به گفته ربیعی بخش زیادی از شاغلان بخش غیررسمی را زنان تشکیل می‌دهند. او در همایش «گذر از اقتصاد غیررسمی به اقتصاد رسمی» بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: «دولت به دنبال سازوکاری است که مشاغل غیررسمی را رسمی کند.»

ربیعی همچنین با بیان این‌که دولت به دنبال ممنوع کردن مشاغل غیررسمی نیست: «حل این مشکل با بخشنامه قابل حل نیست و نباید انتظار داشت که دولت این مشاغل را ممنوع کند.»

وزیر کار «پدیده قاچاق را که در استان‌های مرزی رخ می‌دهد» در شمار مشاغل غیررسمی ندانست و عنوان کرد که «بسیاری از کشور‌ها مسیر توسعه را با این نوع مشاغل پیموده‌اند.»

چندی پیش علی خامنه‌ای در دیدار با گروهی از کارگران گفته بود که «مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بر ضعیف بلوچستانى نیست که می‌رود آن‌طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف این‌ها که چیزی نیست، این‌ها اهمیتی ندارد با آن‌ها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.